تجارت ایران با لبنان متوقف نخواهد شد

رایزن سابق بازرگانی ایران در بیروت و مدیر کل حوزۀ ریاست، و بازرسی عملکرد سازمان توسعه تجارت ایران در خصوص تأثیر انفجار مهیب بندر بیروت بر تجارت ایران و لبنان گفت: ورود کالاهای ایران به لبنان از طریق سایر بنادر این کشور امکان پذیر است و روند تجارت با این کشور متوقف نخواهد شد.

به گزارش پایگاه خبری رخداد اقتصادی به نقل از روابط‌ عمومی سازمان توسعه تجارت ایران، سجادنژاد، با اشاره به پیشینۀ تاریخی بندر بیروت اظهار داشت: بندر بیروت از مهمترین و قدیمترین بنادر منطقه از زمان بيزانس بوده و در جنگ جهانی اول و دوم نیز نقش مهمی داشته است و شکل امروزی آن از سال  ۱۸۹۴ افتتاح شد و توسعه یافت.

وی افزود: بندر بیروت با ۱۶  اسکله و انبارهای بزرگ، چهار حوضچه به عمق ۲۴ متر، که حوضچه پنجم نیز در حال احداث بود، 75 درصد از کل صادرات  واردات لبنان را بر عهده داشت و با 300 بندر دیگر در ارتباط بود و علاوه بر نگهداری 70 درصد از ذخایر گندم لبنان در این بندر ، انواع مواد غذائی، دارویی، گندم، انواع مصالح ساختمانی نیز در انبارهای این بندر تخلیه و نگهداری می‌شد.

سجادنژاد گفت: سالانه بیش از ۳۰۰۰ کشتی در بندر بیروت پهلو می‌گرفت و همچنین امکان پهلوگیری کشتی‌های بزرگ و کانتینربرهای ۱۰ هزار  “تي اي يو” را نیز در آن فراهم بود.

رایزن سابق بازرگانی ایران در لبنان بیان داشت: در حال حاضر پس از انفجار مهیب این بندر، برای ورود کالاهای ایران به لبنان از طریق سایر بنادر امکان پذیر  و متوقف نخواهد شد.

وی عنوان کرد: با توجه به بحران مالی و سیاسی که رقبای دولت فعلی بیش از دو سال است ایجاد کرده اند و امریکا نقش اساسی در ایجاد این بحران اقتصادی به هدف تحریم حزب الله دارد و همچنین عربستان سعودی، بحرین، اتحادیه عرب و سایر هم‌ پیمانانش نیز دولت فعلی را به دلیل حضور حزب الله در دولت و مجلس تحریم کرده  و مانع وصول کمک های اقتصادی هستند، تخریب صد درصدی درگاه اقتصادی لبنان مهمترین بحران و نگرانی این کشور در روزهای آتی خواهد بود.

اینجا بیشتر بخوانید: افزایش جهانی قیمت نفت به دنبال انفجار در بیروت

به گفتۀ سجادنژاد، اکنون نیازمندی‌های حیاتی لبنان شامل برق‌رسانی، انواع مواد غذائی، دارو، به خصوص داروهای سرطانی و خاص کرونا، انواع مشتقات نفتی و مصالح ساختمانی است.

انتهای پیام/

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.