عضو کمیته ارزی اتاق بازرگانی ایران در گفت و گو با اقتصاد آینده:

ارز 4200 تومانی اهداف دولت را محقق نکرده/ نباید اجازه دهیم ارز بیشتر از این هدر برود

عضو کمیته ارزی اتاق بازرگانی ایران گفت: باتوجه به اینکه هم اهداف دولت با ارز 4200 تومانی محقق نشده و هم در شرایط کنونی که ما نیازمند ارز هستیم ارز کشور هدررفت داشته است ادامه این رویه امکانپذیر نیست.

محمد لاهوتی عضو کمیته ارزی اتاق بازرگانی ایران در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی پایگاه خبری رخداد اقتصادی درباره انتقاد تجار، بازرگانان و صاحبان صنایع از اختصاص ارز 4200 تومانی اظهار کرد: بحث ارز 4200 تومانی باید خودش را در مصرف‌کننده نهایی نشان دهد از این رو ممکن است برخی از کالاها ما مثل شیر و روغن در هنگام توزیع با نرخ آزاد تفاوت قیمتی را داشته باشند ولی بازهم به نظر نمی‎رسد این عدد مستقیم به دست مصرف کننده رسیده باشد.

وی افزود: نرخ 4200 تومانی به عقیده خیلی از فعالان اقتصادی و اساتید دانشگاه نرخ غیرواقعی رانتی است که به هیچ عنوان اهداف دولت را که حمایت از قشر آسیب‌پذیر بوده  محقق نکرده و خسارت زیادی را به سبد و منابع ارزی کشور وارد کرده است.

رئیس کنفدراسیون صادرات ایران تصریح کرد: باتوجه به اینکه هم اهداف دولت با ارز 4200 تومانی محقق نشده و هم در شرایط کنونی که ما نیازمند ارز هستیم ارز کشور هدررفت داشته است ادامه این رویه امکانپذیر نیست و توقف آن ضروری است و از اولویت‎های اصلی اقتصاد کشور است.

لاهوتی خاطرنشان کرد: اما اینکه چگونه دولت باید از دهک‎های آسیب‎پذیر حمایت کند مورد وثوق ما نیز است و بدون شک در صورت حذف ارز 4200 تومانی باید از این قشر در جهت آسایش بیشتر و کاهش فشارهایی که بر روی دوش آنها وجود دارد حمایت شود.

وی تاکید کرد: نرخ ارز 4200 تومانی یک نرخ رانتی و متاسفانه غیرقابل اجرایی است که دولت تاکنون اصرار بر ادامه آن داشته است و ما معتقدیم این ارز باید حذف شود ولی تفاوت ارز 4200 تومانی تا ارز آزاد هم باید مستقیم به جیب اقشار آسیب‎پذیر انتقال پیدا کند.

رئیس کنفدراسیون صادرات ایران گفت: بدون شک ادامه سیاست‎های پولی و مالی کشور براساس ارز 4200 تومانی در وضعیت فعلی به جز رانت و فساد هیچ دستاوردی را برای کشور در پی نخواهد داشت از این رو ما مکاتبات خود را با دولت در جهت حذف این ارز انجام دادیم و امیدواریم این روند هرچه سریعتر در دستور کار دولت قرار گیرد و ما بتوانیم در این مسیر به یک رویکرد منطقی دست پیدا کنیم.

انتهای پیام/

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.