رییس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی خبر داد؛

کاهش خطر زلزله در تهران/ لزوم نوسازی واحدهای روستایی فاقد اسکلت منطقه فیروزکوه

رییس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با اعلام اینکه زلزله با بزرگی ۴ روز ۲۲ تیر، زلزله اصلی بوده و خردلرزه‌های پس از آن جزو پس‌لرزه‌های آن زلزله محسوب می‌شوند بر نوسازی واحدهای روستایی فاقداسکلت در فیروزکوه توسط بنیاد مسکن انقلاب اسلامی تاکید کرد.

به گزارش پایگاه خبری رخداد اقتصادی؛ علی بیت‌اللهی رییس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، در خصوص خردلرزه‌های فیروزکوه در استان تهران، اظهار نظر کرد.

رییس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با اشاره به اینکه، زلزله به بزرگی ۴ که روز یکشنبه ۲۲ تیر به وقوع پیوست، زلزله اصلی بوده و زلزله‌های قبل از آن پس‌لرزه و دو خردلرزه‌ای که ۲۲ تیر به بزرگی ۳.۵ ساعت ۲۱:۰۷حوالی فیروزکوه مرز استان‌های تهران و سمنان رخ داد و سپس خردلرزه‌ای که روز گذشته ۲۳ تیر ساعت ۱۲:۲۸  به بزرگی ۳.۸ حوالی فیروزکوه رخ داد، پس‌لرزه‌های زلزله ۴ فیروزکوه بوده است، گفت: طبق اعلام مرکز لرزه‌نگاری خردلرزه‌ها و پس‌لرزه‌های رخداده کمتر از ۲.۵ قبل از زلزله ۴ فیروزکوه تعداد ۱۸ پیش‌لرزه بوده است.

رییس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی ادامه داد: گسل‌های منطقه فیروزکوه به شکل خوشه‌ای بوده و احتمالا در بخش غربی گسل فیروزکوه و یا در امتداد گسل شمال سمنان به سمت غرب، جانمایی می‌شوند.

بیت‌اللهی افزود: به نظر می‌رسد که رخداد این زلزله‌ها در نتیجه فعالیت گسل مشاء نیست و از این منظر با زلزله‌هایی که در دماوند رخ داده، منشاء و چشمه‌لرزه‌ای جدا داشته باشند.

عضو هیات علمی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی توضیح داد: در ادامه فعالیت‌های لرزه‌ای منطقه فیروزکوه انتظار می‌روند تا به شکل طبیعی، پس‌لرزه‌هایی رخ دهند که وقوع پس‌لرزه‌ها علامت خوبی است و موجب می‌شود تا تنشی که در منطقه انباشته شده، آزاد و انرژی های آن رها شوند. بنابراین طبیعی است که بعد از زلزله با بزرگی ۴ که روز ۲۲ تیر رخ داد، پس لرزه هایی نیز رخ دهند.

اینجا بیشتر بخوانید: تاثیر منفی زلزله بر بازار مسکن پایتخت

به گفته بیت‌اللهی، وقوع خردلرزه‌ها در منطقه فیروزکوه موید لرزه‌خیزی جنوب منطقه است. همچنین، در این بخش از کشور، چندین گسل به هم می‌رسند که در مجاورت یکدیگر قرار دارند و از چندین سال گذشته، وقوع زلزله هایی با بزرگی ۴.۳، ۴.۲ و بیشتر در این منطقه گزارش شده است.

وی تاکید کرد: بررسی‌ها نشان می‌دهد، زلزله‌هایی که در فیروزکوه رخ داده است، از نظر گسل مسبب، ارتباطی با گسل‌هایی که به سمت تهران کشیدگی دارند، ندارد.

عضو هیات علمی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی گفت: نکته مهمی که در منطقه فیروزکوه وجود دارد، رسیدگی و در اولویت قراردادن کیفیت ساخت و ساز واحدهای مسکونی روستایی در منطقه است که نشان می‌دهد درصد بالایی از واحدهای مسکونی روستایی منطقه فیروزکوه فاقد اسکلت هستند. با توجه به وجود گسله‌های متعدد و زمین لرزه هایی که متناوب در منطقه رخ می‌دهد، پیشنهاد می‌شود که نوسازی واحدهای مسکونی روستایی در اولویت بنیاد مسکن انقلاب اسلامی قرار بگیرد تا خطر در حد امکان کم شود.

انتهای پیام/

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.