مسیرهای فعال‌ سازی رمز دوم پویا و ایستا در بانک مسکن

مشتریان بانک مسکن می‌توانند همزمان با فعال‌سازی رمز پویا برای انجام تراکنش‌های غیرحضوری، از رمز دوم ایستا برای تراکنش‌های تا سقف ۱۰۰ هزار تومان استفاده نمایند.

به گزارش پایگاه خبری رخداد اقتصادی؛ پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران با هدف صیانت از حقوق مشتریان بانک و کاهش مخاطرات مرتبط با رمز کارت‌های بانکی، بویژه رمز دوم که در تراکنش‌های بدون نیاز به حضور فیزیکی کارت به کارت گرفته می‌شود، از سال گذشته ضوابط و الزامات اجرایی ویژه‌ای را دنبال می نماید.

بر این اساس از ابتدای خرداد 1398 استفاده از رمز دوم پویا در تراکنش‌های مبتنی بر کارت به تمام بانک‌ها اعلام گردید و بانک‌های مختلف از جمله بانک مسکن نیز با فراهم نمودن زیرساخت مورد نیاز، این خدمت را به مشتریان ارائه کردند. از زمستان سال گذشته نیز استفاده از رمز دوم پویا به جای رمزهای ایستا برای کلیه مشتریان بانک که قصد انجام تراکنش بدون حضور کارت را دارند، الزامی شد و به این ترتیب با اجرایی شدن این طرح، مخاطرات مرتبط با رمزهای ایستای (ثابت) کارت‌های بانکی تا حد زیادی کاهش پیدا کرده است.

آن دسته از مشتریان بانک مسکن که تاکنون نسبت به راه‌اندازی رمز دوم پویا روی مسکن‌کارت خود که با آن تراکنش‌های الکترونیک و غیرحضوری انجام می‌دهند، اقدام نکرده‌اند، باید ضمن مراجعه به دستگاه خودپرداز یا کیوسک بانک مسکن یا اینترنت‌بانک و یا یکی از شعب، درخواست فعال‌سازی رمز پویا با یکی از دو روش نرم افزار رمز نما یا ارسال پیامک بانک مسکن را ثبت کنند.

در صورت انتخاب روش رمز نما، مشتریان می بایست نسبت به دریافت و نصب اپلیکیشن رمز نما متعلق به بانک مسکن اقدام کنند. لازم به ذکر است نرم افزار مذکور در دو نسخه جداگانه قابل نصب بر روی سیستم عامل اندروید و IOS از طریق سایت بانک مسکن به نشانی www.bank-maskan.ir/maskan-otp در دسترس مشتریان قرار گرفته است.

در صورت انتخاب روش پیامکی جهت دریافت رمز دوم پویا مشتریان می بایست 4 رقم انتهایی کارت خود را به سرشماره 500041 ارسال کنند. در اینصورت رمز یکبار مصرف به صورت پیامکی برای مشتریان ارسال می گردد.

همچنین سامانه «هریم» بانک مرکزی نیز به روش‌های دریافت رمز دوم پویا کارت اضافه شده و مطابق دستورالعمل‌های بانک مرکزی، امکان دریافت رمز دوم از سامانه هریم برای کارتهای بانک مسکن ها میسر شده است. جهت استفاده از سرویس رمز پویا از طریق سامانه هریم بانک مرکزی کاربران می بایست از طریق سامانه اینترنت‌بانک یا خودپرداز و یا مراجعه به شعبه، شماره تلفن همراه خود را تایید کنند. با این روش در زمان انجام تراکنش ، در صفحه درگاه پرداخت، گزینه «درخواست رمز پویا» پیش‌بینی شده که مشتری روی آن کلیک کرده و چند ثانیه بعد رمز دوم پویا را از طریق پیامک روی تلفن همراه خود دریافت و برای انجام تراکنش استفاده کنند.

همچنین با عنایت به دستورالعمل های بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در خصوص استاندارد سازی رمز دوم پویا با هدف تسریع در انجام کار و رضایتمندی مشتریان بانک مسکن امکان استفاده از رمز دوم ایستا برای تراکنش‌های تا سقف 100 هزار تومان را فراهم شده است، لازم به ذکر است استفاده از هریک از رمز های ایستا یا پویا برای تراکنش‌های تا سقف 100 هزار تومان امکان پذیر می باشد.

بطور خلاصه می توان گفت در تراکنش‌هایی که نیاز به ورود رمز دوم دارند، لازم است مشتریان از یکی از روش‌های نرم‌افزار رمزنما ، پیامک بانک مسکن و یا سامانه هریم اقدام به دریافت رمز کنند و همزمان با این امکان، استفاده از رمز دوم ثابت در تراکنش های با سقف 100 هزار تومان نیز برای آنها میسر می باشد.

به منظور فعال کردن امکان انجام تراکنش با رمز ثابت تا سقف مذکور می‌توان با مراجعه به هر یک از دستگاه‌های خودپرداز بانک مسکن و از طریق منوی «خدمات رمز» و سپس «خدمات رمز دوم ایستا» و در نهایت « فعالسازی رمز دوم ایستا» اقدام کرد.

روش‌های فعال‌سازی رمز دوم پویا در بانک مسکن

اینترنت بانک

در منوی “رمز یکبار مصرف” – گزینه “مدیریت رمز یکبار مصرف”

خودپرداز

منوی “تغییر رمز” – “خدمات رمز دوم پویا”

کیوسک

منوی “خدمات دیگر” – “خدمات رمز پویا”

سامانه هریم

فعالسازی:لازم است مشتری نسبت به تایید شماره موبایل خود در درگاه اینترنت‌بانک، دستگاه خودپرداز و یا مراجعه به شعبه اقدام نماید.

دریافت رمز دوم پویا: با فشردن کلید “در خواست رمز پویا” در فرم خرید اینترنتی در هنگام تراکنش، رمز پویا به موبایل مشتری پیامک می‌شود.

 

انتهای پیام/

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.