نشست استانداران منطقه چهار کشور با رحمانی فضلی برگزار شد

وزیر كشور: فعال شدن مناطق منجر به توسعه متعادل کشور می شود/ توسعه بايد متناسب با خصيصه های فرهنگی و تاريخی هر منطقه باشد

وزیر کشور در نشست با استانداران منطقه چهار کشور گفت: بايد موضوع فعال كردن مناطق را در سلسه مراتب نظام اداري جا بيندازيم و با اين نگاه بتوانيم به توسعه اي متعادل در كشور دست يابيم.

به گزارش پایگاه خبری رخداد اقتصادی به نقل از پايگاه اطلاع رساني وزارت كشور، نشست استانداران منطقه چهار کشور نهم تیرماه با حضور وزير كشور، معاونين وزارت كشور و استانداران استان هاي ايلام، خوزستان، كرمانشاه، لرستان و همدان با هدف بررسي آمادگی های ایجاد شده و اولویت های پیشرو، در وزارت کشور برگزار شد.

عبدالرضا رحماني فضلي وزير كشور در این نشست با بيان اينكه مسائل اجتماعي با مسائل اقتصادي، سياسي و امنيتي پيوستگي عميقي دارد؛ گفت: بايد توجه توأمان به همه ظرفيت هاي استاني داشت و با فعال كردن همه قابليت هاي موجود در مناطق، توسعه پايدار را در استان هاي كشور رقم بزنيم.

وزير كشور در سخنان خود در این جلسه، دغدغه فعال شدن مناطق را دارای اهمیت و در وزارت کشور دارای سابقه پیگیری در طول سال های اخیر برشمرد و گفت: بايد موضوع فعال كردن مناطق را در سلسه مراتب نظام اداري جا بيندازيم و با اين نگاه بتوانيم به حرکت در مسیر توسعه متوازن كشور دست يابيم.

رحماني فضلي با تاكيد بر اينكه توسعه بايد متناسب با خصيصه هاي فرهنگي و تاريخي هر منطقه باشد؛ گفت: ظرفيت ها و امكانات مي توانند در ارتباط معنادار با هم در ارتقاي شاخصه هاي توسعه موفق عمل كنند.

وزير كشور افزود: در شرایط اتخاذ رويكرد منطقه اي در روند توسعه کشور، هر منطقه می تواند مسئوليت، هويت، اختيار و همچنین مزیت نسبی پيدا كند و بتواند ابزارهاي لازم را براي توسعه به كارگيرد.

اینجا بیشتر بخوانید: عزم همگانی بر توسعه صادرات غیرنفتی

رئيس شوراي امنيت كشور با اظهار اينكه بیش از یک سال از دوران فعالیت دولت دوازدهم باقی مانده و همزمان شرايط  ناشی از شیوع كرونا، ركود جهاني و استمرار و تشدید تحريم هاي ظالمانه شرايط سختي براي كشور ايجاد كرده است گفت: پايه امنيت کشور رضايتمندي و حضور همدلانه مردم است و بايد در مسيري حركت كنيم كه از امنيت كشور، خون شهدا و آزادی های قانونی صيانت كنيم .

وزير كشور در اين خصوص يادآور شد: براي استمرار و ارتقای جلب رضايتمندي مردم بايد طرح هاي مرتبط با امنیت، معيشت و سلامت مردم را محور برنامه ريزي هايمان قرار دهيم.

وي در اين خصوص تاكيد كرد كه تقویت حضور بخش خصوصي براي عملياتي سازي طرح هاي اقتصادي ضروری است و بايد از توان اين بخش براي توسعه مناطق كمك بگيريم.

وزير كشور همچنين پيشنهاد داد كه سند جامع توسعه براي هر يك از مناطق كشور تدوين شود كه طبق اين سند، چشم انداز، اهداف، برنامه ريزي و در نهايت اقدام و عمل در هر یک از مناطق مشخص گردد.

وي تصريح كرد: طبق اين سند توسعه اي، در هر منطقه، هر يك از استان ها، متولي  يك محور در توسعه متوازن منطقه  است و باید بتواند با فعال سازي ظرفيت ها و نگاه جامع و فرابخشي، روند توسعه استان و منطقه را به پیش ببرد.

موضوع اربعين از ديگر مسائلي بود كه وزير كشور در این نشست  به آن اشاره كرد و گفت: اربعين علاوه بر آثار و برکات بسیار مهم معنوی و آئینی که دارد،  با توجه به حضور و مشارکت همه جانبه مردم مناطق سراسر کشور، ظرفيت بزرگی براي توسعه منطقه اي است و بايد در اين حوزه، امکان حضور حداکثری توان و ظرفيت بخش خصوصي تسهیل شود.

*برنامه جامع گردشگری باید تدوین شود

وزير كشور در ادامه ضمن تاكيد بر تدوين برنامه جامع گردشگري در هر یک از مناطق، اظهار داشت: بايد پيشران هاي توسعه در مناطق شناسايي دقيق شود تا همه ظرفيت هاي سرمايه گذاري در استان ها فراهم شود.

دکتر رحماني فضلي با  مهم دانستن موضوع آمايش سرزميني در كشور، گفت: بايد بر مبنای گزارش های آمایش استانی، مقدمات تدوین آمایش های سرزمینی در مقیاس منطقه ای فراهم شود.

وی به يكي ديگر از مسائل فرااستاني یعنی مساله آب اشاره كرد و گفت: در رویکرد منطقه ای، باید با مديريت بهینه منابع آب و مدیریت مؤثر مصرف آن با رویکرد فرااستانی، هماهنگي های لازم صورت پذیرد تا شاهد هيچ هدر رفتي در اين حوزه نباشيم.

وزير كشور در پايان با مرور شرایط کشور از حیث شرایط تحمیل شده ناشی از تحریم ها و تشدید آن و زمینه های بسیار مثبت موجود برای غلبه بر دشمنی های نظام سلطه خاطر نشان كرد: در این عرصه امسال می تواند يوم الفصل باشد چرا که دشمن با همه قدرت براي زمين گير كردن ملت ايران به ميدان آمده و در مقابل هم ملت ایران و خدمتگزاران ملت با تمام توان در برابر  این دشمنی ها ایستاده اند و بايد با وحدت و هم نظري در مقابل دشمن ايستادگي و از ایران، انقلاب اسلامی و منافع ملي دفاع كنيم.

در اين نشست همچنین هریک از استانداران منطقه چهار کشوری،  به بيان ديدگاهها و نقطه نظرات خود در خصوص روند شکل گیری رویکرد منطقه ای و مسائل مشترک مربوط به توسعه استان های عضو منطقه ۴  پرداختند. بازوند استاندار كرمانشاه و دبير منطقه چهار، با اظهار اينكه از جمعيت ۸۰ ميليوني كشور حدود ۱۲ ميليون نفر در شش استان زیرمجموعه منطقه چهار زندگي مي كنند؛ گزارشی از اقدامات دنبال شده در نشست های استانداران منطقه ۴ ارایه کرد و بر لزوم توجه بيشتر به توسعه اين استان ها درحوزه هاي گردشگري و ساير ظرفيت هاي ارزآور در استان هاي مذكور تاکید کرد.

استاندار كرمانشاه با تاكيد بر اينكه در حال پیگیری پیش بینی های بودجه اي لازم براي ۶ استان منطقه چهار كشور هستیم؛ از امکان سنجی تدوین سند گردشگري در اين استان ها خبر داد.

شاهرخی استاندار همدان، خادمی استاندار لرستان، سلیمانی استاندار ایلام و شریعتی استاندار لرستان، در این نشست موضوع های مرتبط را مطرح و مورد تبادل نظر قرار دادند.

در این نشست، معاونين وزارت كشور نیز ضمن بيان گزارش های مرتبط با حوزه تخصصی خود در خصوص استان های منطقه ۴، زمینه های همکاری های مشترک استان های این منطقه را مرور و توصیه های مد نظر در این عرصه را مطرح کردند.

انتهای پیام/

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.