خودرویی ها در تالار شیشه‌ ای رکورد زدند

بازار سهام هفته گذشته را با عبور از سقف تاریخی شاخص شروع کرد و برآیند کاملا مثبتی داشت. دماسنج بورس با ثبت رشد ۱۲.۱ درصدی در ۵ روز کاری به رقم جدید یک میلیون و ۱۵۳ هزار و ۶۷۹ واحدی رسید.

به گزارش پایگاه خبری رخداد اقتصادی؛ میل به بازگشت قیمت‌ها از محدوده اصلاحی در پی افزایش جسارت خریداران بیانگر کاهش ریسک‌های موجود بود و از طرفی ورود نرخ دلار به کانال ۱۸ هزار تومانی نیز شاخص‌سازهای بورسی را با اقبال بیشتری مواجه کرد.

در این میان وضعیت خودروسازها هم فراتر از پیش‌بینی‌ها بود و با وجود تجربه ریزش کمتر نسبت به کلیت بازار شاهد تقویت مجدد قیمت سهام این گروه در مسیر صعودی بودیم. شاخص صنعت خودرویی در بورس تهران در هفته گذشته رشد خیره‌کننده ۱۷.۱ درصدی را به ثبت رساند و از مرز ۲۳۰ هزار واحد عبور کرد.

بورس تهران با نزدیک شدن به موعد برگزاری مجامع سالانه این روزها پذیرای ورود نقدینگی جدید است. مدیریت بحران ریسک‌های به وجود آمده و عدم خروج معنادار پول از بستر بازار سهام، جذب تدریجی پول به تالار شیشه‌ای را به همراه داشته است.

یکی از اتفاق‌های مهم و تاثیرگذار در معادلات سرمایه‌گذاران بورسی مطرح شدن بحث اخذ مالیات از عایدی سرمایه بود که با تشدید فشار فروش و بروز تلاطم‌های مقطعی همراه شد. اما واکنش سریع مسئولان رده بالای اقتصادی کشور به این موضوع و تکذیب شایعات مطرح شده، علاوه بر بازگشت آرامش و کناره‌گیری فروشندگان دست به نقد، اهتمام دولت برای حمایت تمام قد از این بخش از اقتصاد را نشان داد و موجب بسط فضای امیدواری در میان بورس‌بازان شد.

علاوه بر موارد یاد شده که بیشتر از جنبه بار روانی تاثیرگذار هستند، موضوع حذف کلی ارز ۴۲۰۰ تومانی از معادلات اقتصادی کشور و معیار دلار نیمایی برای قیمت‌گذاری و نرخ‌گذاری محصولات شرکت‌ها که در گزارش‌های پیشین بررسی شد، نیز کماکان محرک قدرتمندی برای حرکت رو به جلوی قیمت سهام بورسی به شمار می‌آید.

اینجا بیشتر بخوانید: بیش از یک میلیون نفر در سال ۹۹ وارد بورس شدند

از سوی دیگر نرخ دلار بازار آزاد نیز با عبور از مرز ۱۸ هزار تومان در اوایل هفته گذشته، شاخک‌های حساس سرمایه‌گذاران به تورم انتظاری را تیز کرده‌ و بسیاری از صنایع را به استقبال افزایش نر‌خ‌های احتمالی برده‌است. امری که با تکیه بر فضای مثبت معاملات روزانه، احتمال بروز پدیده بیش‌واکنشی را تقویت می‌کند.

بازار سرمایه این بار هم تحلیلگران را غافلگیر کرد. انتظار می‌رفت با توجه به رشد پرشتاب خودرویی‌ها و تاثیر کمتر شاخص این گروه از ریزش‌های قبلی، وضعیت سهام این صنعت با افزایش فشار فروش دنبال شود. از سویی به نظر می‌رسید بهبود قدرت تقاضا و آرامش نسبی حاکم بر فضای معاملات، تا حدودی از فشار فروش سهام خودرویی و قطعه‌ساز کم کند.

اما در نهایت حکم اصلاح قیمت‌ها در نمادهای مزبور یک امر محتمل بود. اما در واقعیت اتفاقی خلاف روند مورد انتظار رخ داد. توقف نماد «خودرو» به علت رشد بیش از ۵۰ درصدی قیمت در روز دوشنبه و ضرورت برگزاری کنفرانس اطلاع‌رسانی، همزمان با شفاف‌سازی فروش یکی از زیرمجموعه‌های این شرکت و موضوع مشارکت گسترده مردم در پیش فروش خودروهای داخلی رویدادهایی بود که چشم‌انداز بازگشایی این نماد با جهش قیمت را در میان عموم سرمایه‌گذاران به وجود آورد.

شرکت ایران خودرو در اطلاعیه‌ای خبر از فروش ۱.۵ میلیارد سهم از شرکت نگار نصر به شرکت تام ایران خودرو به ارزش تقریبی ۹۰۰ میلیارد تومان داد. دومین شفاف‌سازی نیز درخصوص فروش ۴۷۶۴ قالب به ارزش ۱۳۰۰ میلیارد تومان از طرف شرکت ایران خودرو به شرکت طراحی مهندسی قطعات ایران خودرو بود.

هرچند هردو این معاملات به عنوان معاملات درون‌گروهی و با توجه به میزان مالکیت شرکت مادر ایران خودرو بر طرفین قرارداد (به عنوان خریدار) تاثیر زیادی بر صروت‌های مالی تلفیقی ایران خودرو ندارند اما موج مثبتی را فضای کلی بازار برای سهم‌های این گروه به وجود آورد.

تاثیر این وقایع در روز بازگشایی نماد ایران خودرو پس از توقف دو روزه بود. جایی که رشد بیش از ۲۷ درصدی قیمت پایانی «خودرو» علاوه بر سبزپوش کردن سهام صنعت، ارزش بازار این سهم را به مرز ۷۰ هزار میلیارد تومان رساند و منجر به جهش بیش از ۱۰ درصدی شاخص گروه شد.

بسیاری از اهالی بازار بر این باورند که عرضه آتی سهام دولتی در قالب صندوق‌های ETF در بخش فلزات اساسی و بزرگان خودرویی، خواه ناخواه تاثیر مثبتی بر رشد و توجه بورس‌بازان به سهم‌های این دو گروه خواهد گذاشت و از لحاظ روانی نیز سهام گروه خودرویی نوعی تاثیر غیرمستقیم بر مختصات کلی بورس خواهد داشت.

به همین منظور با وجود تجربه فشارهای فروش، خریداران پرقدرتی نیز در سمت تقاضای سهام گروه خودرویی حضور داشتند و با رشد ارزش معاملات صنعت به بیش از ۱۲۰۰ میلیارد تومان در روز چهارشنبه، شاهد قدرت‌نمایی این خودروسازان و قطعه‌سازان بودیم.

نکته جالب توجه در بازی سهم‌های گروه «خ» بازگشایی در زمان مناسب با مساعدت ناظر بازار است که موجب بروز برخی نارضایتی‌ها در میان سهامداران سایر صنایع شده‌است. بسیاری بر این باورند که رفتار ناظر درخصوص بازه نوسان بازگشایی نمادها سلیقه‌ایست و کفه ترازو به نفع خودرویی‌ها سنگینی می‌کند.

ذکر این نکته ضروری‌ست که بازی سهام این صنعت تا زمانی ادامه خواهد داشت که سهامداران دانه درشت و تاثیرگذار دست به فروش گسترده و هماهنگ سهام خود نکنند. در حال حاضر موج تقاضای پرقدرت با خریدهای پرحجم در هر سفارش، در برابر سفارش‌های فروش بزرگ کاملا مقاومت کرده و اثری از برتری عرضه بر تقاضا دیده نمی‌شود.

صرف دست به دست شدن پرحجم سهام در قیمت‌های فعلی با وجود پشت سر گذاشتن رشدهای سریع قیمتی، اگر با کوچکترین عقب‌نشینی از سوی خریداران مواجه شود به طور قطع شاهد ریزش قیمت سهام این صنعت در بورس خواهیم بود.

انتهای پیام/

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.