اقتصاد آینده بررسی می‎کند؛

آیا بهتر است مردم فعلا خانه نخرند؟ / مجلس و دولت به دنبال وضع مالیات بر خانه‎های خالی

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی گفت: حل مشکل و دغدغه بازار مسکن در شرایط امروز نیازمند خرد و همکاری جمعی است.

فاطمه علی‌اصغری- این روزها افزایش قیمت مسکن و اجاره‎بها  آن هم به شکل نجومی و سرسام‎آور صدای اعتراض مردم حتی پولدارها را هم درآورده است به گونه‎ای که قیمت‎های نجومی که از سوی مشاورین املاک در سرتاسر کشور به خصوص تهران اعلام می‎شود برای مردم قابل تحمل نیست و علاوه بر مشکلات اقتصادی که روزانه با آن درگیر هستند باید به این نیز فکر کنند آیا می‎‏توانند رویای خانه‎دار شدن را در ذهن خود جای دهند یا باید بی‎خیال این موضوع باشند.

محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی که این روزها دغدغه بسیاری برای حل مشکل مسکن دارد از وجود خانه‎های خالی بی‎شمار در کلانشهرها به خصوص تهران و البته دلالانی که از افزایش قیمت خانه سود بسیاری به جیب می‎برند خبر داده است و آنها را مقصران اصلی بازار آشفته مسکن معرفی کرده روندی که پیشتر زهرا سعیدی نماینده مجلس در برنامه تلویزیونی از آن سخن گفته بود و از مالکان خانه‎های بی‎شمار در تهران و شهرهای دیگر رونمایی کرده بود.

آنچه این روزها برای مردم و البته مسئولان مشخص است این بوده که جریانی خاص برای کسب منفعت شخصی و پرکردن جیب‎هایشان در بازار مسکن مافیایی را ایجاد کردند که برخورد با آنها بدون شک شرایط این روزهای بازار مسکن را بهتر می‎کند اما تحقق این روند بدون شک نیازمند همکاری قوای سه‎گانه در بستر اجرایی، قانونی و نظارتی است.

علیم یارمحمدی عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی  پایگاه خبری رخداد اقتصادی درباره افزایش قیمت مسکن و اجاره‎بها در کلانشهرها کشور و به خصوص تهران در طی روزهای اخیر و نگرانی مردم در این راستا اظهار کرد: به صراحت و بدور از هرگونه اغماضی باید گفت آنچه این روزها در حوزه مسکن در کشور و به خصوص در شهرهای بزرگ در حال رخ دادن است یک معادله چند مجهولی است که گره آن نیازمند یک خرد و همفکری جمعی است و یک نهاد یا وزارتخانه به تنهایی از پس آن برنمی‎آید.

وی افزود: تا به امروز رویکردهای که از سوی وزارت راه و شهرسازی در راستای حل مشکل مسکن و به خصوص پایین آوردن قیمت‎ها تا 60 درصد موفق بوده است و ما حداقل شاهد کاهش نسبی قیمت مسکن و البته اجاره‌بها در برخی از استان‎های کشور بوده‎ایم اما این روند بدون شک در کلانشهری چون تهران که روزانه شاهد پذیرش مهاجرین سراسر کشور است امری سخت‎تر است.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: اوضاع و احوال اقتصادی کشور و عدم ارائه تسهیلات مشخص و البته کافی با توجه به این وضعیت در حوزه مسکن سبب شده تا ما بیش از گذشته در این حوزه با مشکلاتی روبه‎رو شویم.

یارمحمدی با بیان اینکه باید صراحتا گفت که مسکن امروز به یک کالای لوکس در کشورمان تبدیل شده است خاطرنشان کرد: تا زمانی که ما نتوانیم در حوزه عرضه و تقاضا در بخش مسکن راهکار جدی را اتخاذ کنیم وضعیت به همین شکل باقی می‎ماند.

وی تاکید کرد: تعداد افراد نیازمند به مسکن در حال حاضر بیش از 4 میلیون نفر است و این در حالی است که به دلیل شرایط اقتصادی که در کشورمان حاکم است صنعت ساختمان‎سازی با افت جدی روبه‎رو شده است و ما نتوانستم در این حوزه چاره و تصمیم جدی را برای حل مشکلات تدبیر کنیم.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه باید عزم ملی در جهت حل موضوع مسکن در کشور ایجاد شود گفت: انتظار می‎رود که بسترهای لازم از سوی دولت و به ویژه وزارت راه و شهرسازی در حوزه مسکن و به خصوص بخش ساخت و ساز در نظر گرفته شود تا با ثبات قیمت‎ها در این بازار روبه رو شویم.

یارمحمدی اظهار کرد: نکته مهم دیگری که باید به آن اشاره کرد افزایش تسهیلات بانکی در حوزه مسکن است که انتظار می‎رود بانک مرکزی در این راستا وارد عمل شود و در جهت اجرایی شدن این امر و ابلاغ آنها به بانک‎ها در جهت تامین یکی از نیازهای اساسی مردم و البته خانه‎دار شدن آنها اقدام کند.

وی با بیان اینکه از مردم انتظار می‎رود در شرایط فعلی بازار مسکن از خرید خانه اجتناب کنند تصریح کرد: مجلس و به ویژه نمایندگان در کمیسیون عمران راهکار ویژه‎ای را در راستای حل معضل مسکن در دستور کار قرار دادند که شناسایی خانه‎های خالی و وضع مالیات بر مالکان این خانه‎ها و برخورد با دلالان بازار مسکن از جمله موارد مهمی است که در دستور کار دولت و مجلس قرار دارد و ما درصدد هستیم با قانونی کردن این دست از موارد در جهت برخورد با عاملان آشفتگی‎های این روزهای بازار مسکن وارد عمل شویم.

انتهای پیام/

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.