روزگار صنایع غذایی در دوران پساکرونا/ اگر دولت حمایت نکند باید منتظر فاجعه باشیم

پگاه ساعت‌ ساز – کارشناس صنایع غذایی

به گزارش پایگاه خبری رخداد اقتصادی؛ باتوجه به شیوع کرونا در کشورمان استفاده مواد غذایی بسته بندی و کنسرو شده رو به افزایش است و همانطور که در گزارش ها آماده است قفسه های مواد غذایی بسته بندی در فروشگاه ها به سرعت خالی می شوند. در این شرایط تولید کنندگان با همتی مضاعف به تولید مواد غذایی می پردازند و در عین حال بیش از پیش به بهداشت اهمیت می دهند. در اکثر کارخانه های تولید کننده مواد غذایی ، مدیران با بالا بردن ضریب ایمنی واحدهای بهداشتی و تولیدی به کنترل این بیماری کمک می کنند.

تولیدکنندگان این صنعت با افزایش شیفت کاری و کار بیشتر به گونه ای عمل کرده اند که هیچ کمبودی در جامعه احساس نشده است. اتفاقی که مسئولیت پذیری بالای تولیدکنندگان این صنعت را نشان می دهد. در مقابل این افزایش فروش محصولات غذایی بسته بندی ، برخی از تولیدکنندگان که به طور مستقیم با رستوران ها و کافه ها کار می کردند کسب و کارشان بر اثر کرونا افت شدیدی پیدا کرده است

*تولیدکنندگان مواد غذایی با بالا بردن ضریب ایمنی به کنترل این بیماری کمک بسزایی کرده اند

در حال حاضر استانداردهای بسته بندی‌ محصولات به طور سختگیرانه‌ای اجرا می‌شود و تست سلامت کارگران و کارکنان از اسفند ماه تا به امروز در بیشتر کارخانجات موادغذایی در حال انجام است.

در کارخانه های تولیدی مواد غذایی کنسروی ، با اینکه بیشتر فرایند تولید بوسیله دستگاه های تمام اتوماتیک انجام می شود و بواسطه اتوکلاو امکان ورود هیچگونه آلودگی مخصوصا کرونا به کنسروجات نیست ولی در صورتیکه یکی از کارگران حتی نشانه ای از سرماخوردگی ساده هم داشته باشد تا بهبود وضعیت برای استراحت به مرخصی می رود و از سوی دیگر ضدعفونی واحدهای تولیدی بیشتر از هر زمان دیگری انجام می شود.

دسترسی آسان به مواد غذایی با افزایش تولید داخلی و محدودیت صادرات، امکان پذیر می باشد اما مسئله اینجاست که بیشتر سود تولیدکنندگان و جبران هزینه های تولیدی شان بوسیله صادرات صورت میگرفته است و در شرایطی که تولیدکنندگان همیشه حامی جامعه بودند نیازمند حمایت های همه جانبه دولت در این شرایط می باشند تا بتوانند بدون تحمل شکست به رسالت تولید ادامه دهند. بنابراین لازم است تا تحلیل و بررسی درباره میزان احتمالی این کمبودها و راهکارهای مقابله با آن انجام شود.

توان اقتصادی برای خرید مواد غذایی باید توسط مردم امکان‌پذیر باشد و با توجه به تعطیلی بسیاری از بنگاه های اقتصادی، شاهد کاهش قدرت خرید مردم هستیم و ممکن است امنیت غذایی جامعه از این مسیر دچار تهدید شود. بنابراین لازم است برای گروهی که نمی‌توانند سبد غذایی خود را در شرایط فعلی تأمین کنند دولت حمایت ویژه ای را در دستور کار خود قرار دهد.

از مهمترین مسائل در امنیت غذایی جامعه ، تأمین غذای سالم است که هم‌اکنون به دغدغه تمام مصرف‌کنندگان تبدیل شده است.

*باید امکان تولید برای تولیدکنندگان فراهم شود

باید اطمینان حاصل شود در تهیه انواع مواد غذایی که به‌ صورت خام و یا به ‌صورت تبدیلی مصرف می‌شوند، توصیه‌های بهداشتی رعایت می‌شود و از طرفی تولید کنندگان امکان تولید در این شرایط بحرانی را داشته باشند.

واردات مواد اولیه به جهت بسته بودن مرزها از دیگر دغدغه های تولید کنندگان در این روزگار است و یا برداشتن ارزهای دولتی برای مواد اولیه قیمت ها را روز به روز رو به افزایش می برد در این شرایط که بهای تمام شده کالاها بالا می رود قیمت های مصرف کننده را چه باید کرد؟

در شرایط فعلی نیاز به حمایت همه جانبه دولت احساس می شود در غیر اینصورت شاهد فاجعه ای کشنده تر از کرونا خواهیم بود.

انتهای پیام/

ممکن است شما دوست داشته باشید
5 نظرات
  1. امیر ابراهیم زاده می گوید

    سلام
    ضمن احترام به نظر شما، معتقدم کمترین صدمه مربوط به صنعت تولید مواد غذایی است، چون در دوران کرونا همه صنایع تعطیل و یا نیمه تعطیل بودند ویا درگیر وصول مطالبات بودند که متولیان آن متواری و یا در قرنطینه بودند، اما صنعت تولید مواد غذایی با یک بازار تضمین شده در حال فعالیت بودند، در صنعت مواد غذایی گردش نقدینگی وجود داشته و دارد در صورتیکه در صنایع دیگر مثل گردشگری، آموزشی، ساخت و ساز و یا غیره رکود اقتصادی شدید داریم و نیازمند زمان زیادی هستیم تا به شرایط عادی برگردند.

  2. رضا رستگار می گوید

    این روزها که دنیا درگیر پدیده ای جهان شمول کووید ۱۹ میباشد دغدغه خانواده های شاغل مصرف محصولات غذایی کنسروی و بسته بندی شده میباشد از این جهت برای مصرف کننده سلامت و قیمت تمام شده محصولات از اهمیت ویژه ای برخوردار است اما از آنجاییکه مصرف کننده با فرایند تولید و چگونگی بسته بندی محصولات غذایی آشنا نیست برای تهیه و مصرف آنها با نگرانی مواجه هست از این رو دیدگاه های کارشناسان محترم غذایی میتواند راهگشا باشد
    به امید آنکه نظرات آنها مورد توجه مسئولین واقع شود
    سپاس از شما بانوی محترم

  3. جرک می گوید

    خوشحالم که بعد از مدتها یک متن با بار علمی و کارشناسی خوندم،به لطف خدا و بزرگواران با تجربه و باسوادی چون شما امیدوارم کشتی تولیدما به ساحل آرامش برسه.ممنونم از سایت خوب و مطالب عالی تون

  4. هیربد می گوید

    کاملا حرف صحیحی هست و حتی خود تولید کننده‌های مواد غذایی از بابت افزایش قیمت مواد غذایی و کاهش قدرت خرید مردم ناراحت هستن، فعلا در شرایط بحرانی نیاز به حمایت دولت از مردم شدیدا احساس میشه.

  5. Yasaman می گوید

    كاملا موافقم

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.