یک اقتصاددان در گفت و گو با رخداد اقتصادی:

دولت با عرضه سهام شرکت‌ های دولتی کسری بودجه را کنترل می‌کند/ خروج نقدینگی از بازار سرمایه فاجعه است/ نظارت نباشد باید منتظر افزایش قیمت طلا و مسکن باشیم

یک اقتصاددان گفت: دولت با عرضه سهام شرکت های دولتی در بورس به دنبال کنترل کسری بودجه خود است.

معصومه شجاعی اقتصاددان در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری رخداد اقتصادی در پاسخ به این سوال که در شرایط فعلی که خرید نفت ایران به کمترین حالت ممکن خود رسیده و قیمت نفت نیز در بازارهای جهانی کاهش پیدا کرده چه راهکارهای مالی و اقتصادی باید در کشورمان اجرایی شود اظهار کرد: در مقطع فعلی ما یکی از مشکلات کشورمان کمبود و تشکیل سرمایه است به این معنا که نقدینگی در بازار وجود دارد ولی جذب سرمایه‌گذاری های مولد نمی‌شود.

وی افزود: در وضعیتی که ما از فروش نفت درآمد آنچنانی نداریم ما باید برای سرمایه‌گذاری جذابیت ایجاد کنیم و این رویکرد زمانی رخ می‌ دهد که بازارهای موازی سرمایه‌ گذاری خود را از دست بدهند از این رو خرید و فروش طلا، زمین و موارد دیگر در این مقطع رخ می‌ دهد.

این فعال اقتصادی با بیان اینکه نقدینگی باید به سمت تولید سوق پیدا کند تصریح کرد: سرمایه گذاری در بورس در وضعیت فعلی اگر به صورت واقعی باشد دستاورد بزرگی در حوزه اقتصاد کشور رخ می‌دهد.

شجاعی خاطرنشان کرد: اتفاقی که در حال حاضر در بازار بورس رخ داده این است که اعداد و ارقام نجومی در بورس در حال رشد است که بازار به خوبی می‌ داند این ارقام واقعی نیست روندی که به مرور سبب ایجاد آسیب در فضای اقتصادی کشور می‌شود و دولت باید بر آن نظارت داشته باشد.

وی تاکید کرد: معافیت‌ های مالیاتی گسترده و آسانتر کردن واردات کالاهای سرمایه‌ای، تکنولوژی و ماشین آلات از نکات مهم دیگری است که دولت باید به آن توجه کند.

اینجا بیشتر بخوانید: شاخص‌های کلان اقتصادی در شرایط کرونایی چه تغییری می‌کند؟

این فعال اقتصادی با اشاره به اینکه باید جلوی واردات کالاهای مصرفی گرفته شود گفت: دولت روحانی برای جبران کسری بودجه در مقطع فعلی با عرضه سهام شرکت‌های تحت پوشش خود مثل شستا وارد عمل شده و بنده احساس می‌کنم دولت پیرو اصل خصوصی سازی درصد جدایی برخی از بخش ها از دولت و کم کردن هزینه هاست که این رویکرد درست است اما رشد و عرضه زیاد آن جای تعجب دارد.

شجاعی اظهار کرد: عرضه سهام های دولتی در بورس در کوتاه مدت در جهت جبران کسری بودجه دولت مثمرثمر است اما این روند در بلند مدت به دلیل فروش سهام و برداشتن نقدینگی از سوی سوداگران به بازار دیگری منتقل می‌شود از این رو ما باید در ماه‌ های آینده منتظر افزایش ناگهانی قیمت طلا و مسکن باشیم.

انتهای پیام/

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.