معاون وزیر راه و شهرسازی:
راهآهن میانه-اردبیل؛ شاهکاری مهندسی با توان داخلی در مسیر توسعه استان اردبیل
معاون وزیر راه و شهرسازی، در بازدید از پروژه راهآهن میانه-اردبیل، این پروژه را یکی از پیچیدهترین و مهمترین طرحهای ریلی کشور معرفی کرد که با تکمیل آن، استان اردبیل به شبکه ریلی کشور متصل میشود و تاثیرات قابل توجهی بر حملونقل و توسعه اقتصادی منطقه خواهد داشت.
به گزارش پایگاه خبری رخداد اقتصادی به نقل از مدیریت ارتباطات و اطلاع رسانی شرکت مادر تخصصی ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور، هوشنگ بازوند، معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل کشور، به همراه دکتر صادق وزیر راه و شهرسازی به استان اردبیل سفر کرد تا ضمن بررسی آخرین وضعیت پروژه های راهسازی استان از راه آهن میانه-اردبیل به عنوان یکی از مسیرهای ریلی مهم کشور که در زمینه اجرا یک شاهکار مهندسی به حساب می آید بازدید کند
وی در این بازدید با اشاره به اهداف اجرایی پروژه گفت: راهآهن میانه-اردبیل نه تنها اتصال استان اردبیل به شبکه ریلی کشور را امکانپذیر میسازد، بلکه بهعنوان یک پروژه حیاتی در کاهش تصادفات جادهای، کاهش مصرف سوخت و تسهیل جابجایی بار و مسافر نقش بسزایی خواهد داشت.
معاون وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: این پروژه یکی از پیچیدهترین پروژههای راهسازی کشور است و از نظر مهندسی و روشهای اجرایی، خلق یک شاهکار با توان داخلی در ساخت خطوط ریلی کشور به شمار میرود.
بازوند افزود: با بهرهبرداری از این پروژه، ظرفیت جابجایی مسافر در سال اول به ۶ دهم میلیون نفر مسافرو در سال بیستم به یک و نیم میلیون نفر خواهد رسید. همچنین در حوزه حمل بار، ظرفیت این خطآهن در سال اول دو و نیم میلیون تن و در سال بیستم به ۴ میلیون تن افزایش خواهد یافت.
وی در ادامه به مشخصات فنی پروژه اشاره کرد و گفت: مسیر این خطآهن از مناطق مختلفی با ویژگیهای جغرافیایی متنوع مانند تپهماهور، دشت و کوهستان عبور میکند که اجرای آن نیازمند مهندسی دقیق و توجه ویژه است.
بازوند ادامه داد: سرعت طراحی برای قطارهای مسافری ۱۶۰ کیلومتر و برای قطارهای باری ۱۲۰ کیلومتر در ساعت است.
معاون وزیر راه و شهرسازی همچنین به روند احداث ایستگاههای مهم این پروژه اشاره کرد و گفت: در حال حاضر، ۴ ایستگاه اصلی در دست احداث است که از جمله آنها ایستگاه اصلی اردبیل، گنجگاه، مهماندوست و فیروزآباد هستند که طبق برنامه زمان بندی و اولویت های اجرایی به اتمام می رسند.
بازوند خاطرنشان کرد: که این پروژه علاوه بر بهبود زیرساختهای حملونقل، موجب توسعه اقتصادی، صنعتی و گردشگری استان اردبیل خواهد شد و تأثیرات مثبت آن در کاهش محرومیت مناطق مختلف استان نیز به وضوح قابل مشاهده خواهد بود.
وی طول مسیر این خط ریلی را ۱۷۵ کیلومتر اعلام کرد و ادامه داد: حدود ۳۵ کیلومتر از این مسیر شامل پلهای خاص، تونل و گالری است که شامل ۶۲ دستگاه تونل به طول حدود ۲۴ هزار متر، ۲۹ دستگاه پل بزرگ به طول ۴ هزار و ۳۰۰ متر و ۷۵۰۰ متر گالری است. تمامی این مسیر با اتکا به توان فنی و مهندسی داخلی کشور احداث شده است.
انتهای پیام/