به گزارش پایگاه خبری رخداد اقتصادی به نقل از روابط عمومی راه آهن جمهوری اسلامی ایران در این نشست که روز یکشنبه ۱۸ دی با حضور دکتر سید میعاد صالحی مدیرعامل راه آهن، اعضای هیات مدیره و معاونین راه آهن جمهوری اسلامی ایران و اعضای هیات مدیره انجمن صنفی شرکتهای حمل و نقل ریلی در ساختمان شهدای راه آهن برگزار شد، مشکلات و دستاوردهای حوزه حمل و نقل ریلی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
مدیرعامل راه آهن با اشاره به دستاوردهای مهم راه آهن جمهوری اسلامی در ماههای گذشته گفت: هرچند با انبوهی از مشکلات، عدم پیگیریها و بدهیهای به ارث رسیده از دولت قبل از جمله انباشت عدم تعمیرات ۳ هزار میلیارد تومانی و بدهی ۲ هزار میلیارد تومانی در حوزه تعمیر و نگهداری لکوموتیو مواجه بودیم و برغم تنگناهای اقتصادی کشور، حوزه ریلی در ۹ ماهه ابتدای امسال قدمهای مهمی را رو به جلو برداشته است.
معاون وزیر راه و شهرسازی ضمن اشاره به اقدامات اساسی و زیرساختی برای بهبود وضعیت بازیگران مختلف صنعت حمل و نقل ریلی در بخش های دولتی و خصوصی اظهار داشت: راهآهن در راستای جذابیت هر چه بیشتر سرمایهگذاری بخش خصوصی در حوزه ریلی و استفاده از ظرفیتهای مختلف در این زمینه تلاشهای فشردهای کرده است.
وی گفت: یکی از موارد بسیار مهمی که بصورت جدی پیگیری شد و الحمدلله توفیقات بسیار خوبی کسب شده است، اصلاح شیوه نامه اجرایی ماده ۱۲ است. در این راستا همانگونه که کم و بیش نیز در جریان قرار گرفتهاید، شیوه نامه جدید به امضای دکتر بذرپاش وزیر محترم راه و و شهرسازی و مهندس اوجی وزیر محترم نفت رسیده است.
صالحی در این رابطه ادامه داد: ان شاالله گام های نهایی این اتفاق بزرگ بزودی در سازمان برنامه برداشته شود و شهد آن کام تمام فعالان و سرمایه گذاران صنعت حمل و نقل ریلی را شیرین نماید.
مدیرعامل راه آهن همچنین از پیگیری های فشرده جهت حل مشکل ارزش افزوده شرکت های ریلی و رایزنی با مسئولین مربوطه از جمله در وزارت اقتصاد و سازمان امور مالیاتی خبر داد.
معاون وزیر راه و شهرسازی در خصوص دستاوردهای اخیر راه آهن نیز به نکات مهمی اشاره کرد. به گفته دکتر صالحی، در حالی که در شش ماهه اول سال ۱۴۰۰ بصورت متوسط ماهانه حدود ۱۱ لکوموتیو از تعداد لکوموتیوهای گرم کاسته میشد، با تمهیدات و پیگیری های انجام شده توانستیم در قدم اول جلوی کاهش بیشتر لکوموتیوهای آماده بکار را بگیریم و در قدم بعدی تعداد این لکوموتیوها افزایش یافت به نحوی که تعداد لکوموتیو گرم از متوسط ۵۱۶ دستگاه در مهر ۱۴۰۰ به ۵۴۲ دستگاه در آذر ۱۴۰۱ رسیده است.
مدیرعامل راه آهن همچنین به موضوع قابلیت اطمینان لکوموتیوهای گرم نیز اشاره کرده و گفت: برای ما صرف گرم بودن لکوموتیو مهم نیست بلکه قابلیت اطمینان آن یا بعبارتی کاهش احتمال خرابی مجدد آن نیز مهم است و ما بصورت روزانه هم تعداد و هم قابلیت اطمینان لکوموتیوهای حاضر در شبکه ریلی کشور را رصد میکنیم تا از ورود لکوموتیوها با قابلیت اطمینان پایین به شبکه ریلی بویژه در مسیرهای تک خطه و پر اهمیت جلوگیری کنیم.
صالحی در بحث عملکرد بار و مسافر راه آهن در ۹ ماهه ابتدایی امسال نیز توضیحات مبسوطی را ارائه کرد. وی با اشاره به افزایش حدودا ۵۰ درصدی عملکرد مسافری ریلی، اظهار امیدواری کرد که در ماههای باقیمانده سال که بصورت طبیعی کاهش تقاضای سفر وجود دارد، با انتقال تعدادی از لکوموتیوها از بخش مسافری به باری، عملکرد بار افزایش قابل توجهی پیدا نماید.
مدیرعامل راه آهن در جمع بندی این بخش ضمن اشاره به شاخص حمل گفت: شاخص حمل که به مجموع نفر کیلومتر و تن کیلومتر اطلاق میشود و به نوعی شاخص مبنای مجموع عملکرد ریلی کشور میباشد، در ۹ ماهه اول ۱۴۰۱ نسبت به مدت مشابه سال قبل ۴.۶ درصد رشد داشته است.
وی ادامه داد: این میزان رشد با توجه به وضعیت نامناسبی که در ابتدای دولت تحویل ما شد بسیار مطلوب ارزیابی شده و جا دارد از همکاران زحمتکش و تلاشگر راهآهن جمهوری اسلامی ایران و همچنین فعالین حمل و نقل ریلی که در دستیابی به این موفقیت سهیم بوده و مشارکت موثری داشتند تشکر و قدردانی نمایم.
گفتنی است، در ابتدا و انتهای این نشست که با حضور اعضای هیات مدیره انجمن صنفی شرکتهای حمل و نقل ریلی حضور برگزار شد، هر یک از اعضای هیات مدیره انجمن، بصورت جداگانه به بیان نقطه نظرات خود پرداختند. مسائل و نیازهای حوزه ریلی از جمله بحث ماده ۱۲، مالیات بر ارزش افزوده، حقوق مالکانه، مشکلات مالی شرکتهای مسافری و … از موضوعات طرح شده اعضای انجمن بود که به تفصیل مورد بحث و گفتگو قرار گرفتند.
همچنین در این نشست مقرر شد که کارگروههای مشترکی در خصوص قیمت تمام شده خدمات ریلی، تعرفه خدمات مختلف ریلی، فرایند اجراییسازی ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید و راهکارهای ارتقای تامین مالی در حوزه حمل و نقل ریلی تشکیل شده و با سرعت به بررسی و ارائه پیشنهاد در خصوص هر یک از موارد بپردازند.
انتهای پیام/