ثبات، امنيت و اطمينان به اقتصاد كشور برمي گردد/ بودجه سروقت به مجلس مي رود/ بودجه برنامه محورخواهد بود

رئيس سازمان برنامه وبودجه گفت: رشد اقتصادي، نرخ سرمايه گذاري، نرخ پايين بهره وري و افزايش تورم در سال هاي گذشته داراي نوسان و غيرقابل قبول بوده است، دولت تلاش دارد ثبات، امنيت و اطمينان را به اقتصاد كشور برگرداند.

به گزارش پایگاه خبری رخداد اقتصادی به نقل از مركز اطلاع رساني، روابط عمومي و امور بين الملل سازمان برنامه و بودجه دكتر سيد مسعود ميركاظمي معاون رئيس جمهور و رئيس سازمان برنامه و بودجه كشور طي بازديد از موسسه عالي آموزش و پژوهش مديريت و برنامه ريزي و در ديدار با اساتيد و مديران اين موسسه با اشاره به آيه ۱۱ سوره رعد كه مي فرمايد: “ان الله لا يغير ما بقوم حتى يغيروا ما به انفسهم”  گفت: اميدوارم جناب عادل آذر در اين موسسه با استفاده از توان بالاي اساتيد و مديران، گام هاي موثر و مثبتي براي اعتلاي كشور بردارد.

وي با اشاره به موفقيت ها در چهار دهه گذشته، تصريح كرد: زيرساخت هاي خوبي در كشور ايجاد شده است، موفقيت هايي در حوزه توسعه آب، برق، گاز، تلفن ثابت و همراه و اينترنت خصوصاً در روستاها داشتيم؛ اما متاسفانه هنوز مردم از رفاه مناسب برخوردار نيستند.

ميركاظمي با اشاره به ظرفيت هاي فراوان كشور؛‌ افزود: در مخازن هيدروكربوري ايران سرآمد است، با توجه به ذخاير بالاي نفت و گاز و ميزان برداشت كمي كه صورت مي گيرد، سال ها اين ذخاير مي تواند كمك كشور و جهان باشد. مزيت هاي كشاورزي، ظرفيت حمل و نقل بين المللي با توجه به موقعيت جغرافيايي و منابع انساني جوان و تحصيل كرده از جمله ظرفيت هايي است كه مي تواند در صورت اتخاذ شيوه درست موجب رشد همه شاخص كلان كشور شود.

معاون رئيس جمهور با عنوان اينكه در دولت هاي قبل درخواست مردم مسائلي نظير اشتغال و كارآفريني بود، افزود: بر خلاف مصارف بالايي كه دولت قبل حدود ۲۷۰۰ هزار همت داشته، حالا درخواست هاي مردم از سمت اشتغال به سمت معيشت رفته كه اين موضوع بسيار ناراحت كننده است.

وي گفت: رشد اقتصادي ۴/.، نرخ سرمايه گذاري منهاي ۴/۶ و بهره وري پايين نشان دهنده ضرورت تغيير ريل اقتصادي است چون به اهداف برنامه ششم توسعه نرسيده ايم.

رئيس هيات امناء موسسه عالي آموزش و پژوهش مديريت و برنامه ريزي اظهار داشت: چرا علي رغم بالابودن حجم يارانه پرداختي و ساير مولفه هاي اقتصادي امروز نگران راه اندازي كارخانه توليدي در عراق يا افغانستان هستند؟ راه حل چيست ؟ و چكار بايد كرد؟ آيا مي توان همين روند را ادامه داد؟ قطعاً ادامه اين روند به نفع كشور نيست و آثار و تبعات نامطلوب روند گذشته در زندگي مردم قابل مشاهد است.

ميركاظمي اضافه كرد: نقش موسسه عالي آموزش، پژوهش، مديريت و برنامه ريزي، دانشگاه ها، مراكز علمي و تحقيقاتي براي بهبود شرايط مطلوب بسيار اساسي است و باعث برداشته شدن گره مشكلات كشور مي شود لذا با جهت گيري و برنامه ريزي درست و صحيح مي توان گام هاي موثر و مثبت براي توسعه كشور برداشت.

وي تاكيد كرد: بي ثباتي اقتصادي خط قرمز دولت است و تا به امروز هم با وجود تمام محدوديت ها به سراغ استفاده از پايه پولي نرفته و آثار آن در كاهش نرخ نقطه اي تورم هويدا است.

وي با اشاره به بودجه ۱۴۰۱ تصريح كرد: در بودجه ۱۴۰۱ سعي شده به جاي پرداخت به حواشي به متن پرداخته شود و اين بودجه تضمين كننده شاخص هاي كلان اقتصادي باشد.

مير كاظمي با اشاره به برنامه ششم توسعه گفت: اجرا نشدن و عدم كنترل شاخص هاي برنامه هاي توسعه باعث شده است تحولي كه مد نظر بوده است بدست نيايد بنابراين با آسيب شناسي دقيق و كارشناسي مشكلات و معضلات شناسايي شود تا در برنامه هاي بعدي تغييرات مطلوب و مثبت بدست آيد.

معاون رئيس جمهور در ادامه با اشاره به نقش موسسه عالي آموزش، پژوهش، مديريت، برنامه ريزي و موسسات ديگر پژوهشي تاكيد كرد: مؤسسات موفق، مؤسساتي هستند كه آموزش را با برنامه ها هماهنگ كنند همه نقطه نظرات و ديدگاه هارا جمع بندي كنند و راه حل درست ارائه كنند تا بسترهاي لازم براي توسعه همه جانبه كشو ر فراهم شود.

رئيس سازمان برنامه و بودجه در پايان با اشاره به اصلاح ساختار بودجه و تدوين برنامه هفتم توسعه تاكيد كرد: برنامه بايد قابل اطمينان و تضمين كننده شاخص هاي كلان باشد و قطور بودن يك برنامه ملاك نيست و بهتر مثلا ۵۰ صفحه باشد ولي تضمين كننده باشد.

وي افزود: تا ۱۵ آذر بودجه بر مبناي واقعي نه بر مبناي رديف محور بلكه بر مبناي برنامه محور به مجلس شوراي اسلامي ارائه مي شود.

انتهای پیام/

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.