وزیرکشاورزی:

صادرات کشاورزی 10 برابر شده است

حجتی گفت: ارتقای امنیت غذایی، تولید کالاهای اساسی برای جمعیت رو به رشد کشور و کاهش وابستگی به واردات با اتکا به تولید داخلی و استفاده بهینه از قابلیت‌ها،‌ظرفیت‌ها، استعدادها و منابع، از اولویت‌های بخش کشاورزی به شمار می‌رود.

به گزارش پایگاه خبری رخداد اقتصادی امروز همایش ملی کشاورزی و رونق در وزارت جهاد کشاورزی با حضور مسؤولان بخش برگزار می‌شود.

محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی پیامی به شرح زیر را خطاب به این همایش قرائت کرد:

بخش کشاورزی در جهان یکی از مهمترین بخش‌های اقتصادی است که مستقیماً با امنیت غذایی و سلامت جامعه در ارتباط بوده و نقش برجسته‌ای در توسعه و استقلال کشورها دارد.

خوداتکایی در تأمین امنیت غذایی از طریق ارتقای تولید محصولات کشاورزی است. متأسفانه از نگاه کشورهای جهان سلطه، غذا عملاً به یکی از اهرم‌ها و حربه‌های اعمال فشار بر سایر کشورها برای پیشبرد سیاست خارجی و اغراض سلطه‌گرایانه بدل شده است. این مهم به خوبی نشانگر اهمیت دو چندان بخش کشاورزی و ضرورت عدم وابستگی و استقلال حداکثری در تولید غذا و تأمین امنیت غذایی کشور است. این بخش به علت ارتباطات گسترده‌ای که با سایر بخش‌های اقتصادی دارد می‌تواند با رشد خود زمینه تولید ثروت، ایجاد بازار، ارزآوری، اشتغال، و رشد صنعت را فراهم نماید. البته در این میان توجه ویژه به هر کدام از اجزاء و عوامل دخیل در تولید غذا اعم از آب، خاک، نیروی انسانی متخصص، دانش و تکنولوژی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

ارتقای امنیت غذایی، تولید کالاهای اساسی برای جمعیت رو به رشد کشور و کاهش وابستگی به واردات با اتکا به تولید داخلی و استفاده بهینه از قابلیت‌ها،‌ظرفیت‌ها، استعدادها و منابع، از اولویت‌های بخش کشاورزی به شمار می‌رود.

با تکیه بر همین اصول، کل تولیدات بخش کشاورزی در فاصله‌های 1356 تا 1397 از 26 میلیون تن به حدود 122 میلیون تن افزایش یافته که نشان‌دهنده اهتمام کشور به موضوع امنیت غذایی و حمایت همه‌جانبه از بخش کشاورزی است، سهم بخش کشاورزی در تولید ناخالص داخلی از 5.8 درصد به 10 درصد و سهم ارزش افزوده کسب و کار کشاورزی در ارزش افزوده تولید شده به بیش از 32.5 درصد رسیده است که از نقش و اهمیت بخش کشاورزی در اقتصاد ملی حکایت دارد.

در این مدت اگر چه جمعیت کشور از 35 میلیون به 81 میلیون نفر رسیده، ولی تولیدات کشاورزی با رشد 368 درصدی از رشد جمعیت پیشی گرفته است.

این روند افزایشی تولید محصولات کشاورزی در کشور موجب شده، علاوه بر تأمین نیازهای داخلی و خوداتکایی در محصولاتی چون گندم، مرغ، تخم‌مرغ و لبنیات و بهبود چشمگیر ضریب خوداتکایی در سایر محصولات به واسطه به کارگیری فناوری و افزایش  تولید در واحد سطح، ارزش افزوده سرانه بخش کشاورزی با 239 درصد رشد از 33 میلیون ریال به 111 میلیون ریال افزایش یابد و صادرات سرانه محصولات کشاورزی از حدود 13 دلار در سال 1356 به 71 دلار در ابتدای سال 1397 برسد، به عبارت دیگر صادرات کشاورزی با استفاده از مزیت‌های نسبی و رقابتی بیش از 10 برابر شده و از 443 میلیون دلار به 5504 میلیون دلار رسیده است.

در این شرایط و در سالی که مزین به نام «رونق تولید» شده است، بی‌شک هم‌اندیشی و تشریک مساعی دست‌اندرکاران تولید در بخش کشاورزی اعم از سیاست‌گذاران، برنامصادراته‌ریزان، مجریان و تولیدکنندگان و دیگر فعالان بخش در قالب برگزاری «همایش ملی کشاورزی و رونق تولید» فرصتی است برای تشریح دستاوردهای بخش کشاورزی و تبیین جایگاه رفیع این بخش در اقتصاد ملی، رونق تولید، اشتغالزایی، ارزآوری و … و می‌تواند زمینه‌ساز شناخت بهتر آسیب‌ها و موانع رونق تولید و شناسایی راهکارهای برون‌‌رفت و پیش‌روی تولید باشد.

انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری فارس

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.