مراسم تجلی یلدا در اشعار حافظ و مولانا برگزار شد
اساتید و پژوهشگران در مراسم تجلی یلدا در اشعار حافظ ومولانا بر این مهم که یلدا تداعی جنگ پیوسته سیاهی و سپیدیاست، تاکید کردند.
به گزارش پایگاه خبری رخداد اقتصادی؛ مراسم تجلی یلدا در اشعار حافظ و مولانا برگزار شد؛
به گزارش روابط عمومی کمیسیون ملی یونسکو– ایران، مراسم تجلی یلدادر اشعار حافظ و مولانا با حضور حجت الله ایوبی دبیرکل کمیسیون،عبدالمهدی مستکین مدیر گروه فرهنگ کمیسیون ملی یونسکو- ایران، استادمهدی محبتی و عبدالمحمود رضوانی از اساتید ادبیات و علی خدایی وسعدالله نصیری از اساتید موسیقی در سالن اجتماعات کمیسیون ملییونسکو– ایران، برگزار شد.
حجت الله ایوبی در ابتدای این مراسم با تقدیر از برپایی این رویدادخطاب به اساتید و دوستداران ادبیات اظهار داشت: اینجا شماصاحبخانه هستید و خوشحالم این محفل اینجا برگزار می شود.
وی با بیان اینکه ما آموزه های زیادی داریم که در تاریخ شاید رگ و ریشههایش گم شده است عنوان کرد: ریشه های بسیاری از آیین ها در فرهنگایران اسلامی است.
دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو– ایران توضیح داد: مردم ایران به بهانه هایمختلف به دنبال ایجاد شادی هستند و حتی برای کاشت و برداشت همآیین هایی دارند که در فرهنگ و آداب و رسوم به آن اشاره شده است.
ایوبی ادامه داد: شمس می فرماید شادی همچو آبِ لطیفِ صاف به هر جامی رسد در حال شکوفه ی عجبی می روید. غم همچو سیلابِ سیاه به هرجا که می رسد، شکوفه را پژمرده می کند و آن شکوفه که قصدِ پیدا شدندارد، نهلد که پیدا شود.
در فرهنگ ما بهانه های مختلف برای باهم بودن و گفت وگو و شادی کردنوجود دارد.
وی گفت: شب یلدا غیر از دیدار و گفت وگو، فضایی برای شعر وکتابخوانی است. شعر در زبان ما جاری است و کمتر ملتی را سراغ داریمکه اینگونه شعر و ادب بر زبان مردمش جاری باشد؛ اساتید با زبان شعر وپدران با فرزندانشان با زبان شعر سخن می گویند. افتخار میکنیم درشب یلدا حافظ می خوانیم و پند و اندرز ها می شنویم. گستره ادبیاتفارسی ایران بسیار زیاد است تا جایی که اشعار خیام به روسی توسط۱۴۰ مترجم، ترجمه شده است و در این سرزمین همه خیام می خوانند.
استاد مهدی محبتی استاد دانشگاه و پژوهشگر نیز در این مراسم اظهارداشت: می توان در یک نگاه یلدا را به عنوان یک اسم و واژه بررسی کرد ودید چه شاعرانی از آن استفاده کرده اند. نوع برخورد دوم آن است که یلدایک رمز است. با مفاهیم کهن می توان از آن به عنوان افتخاری در گذشتهیاد کرد و همچنین کارکرد امروزی آن را دریافت.
وی ادامه داد: یلدا به عنوان نماد تلاش دائمی انسان ها در جنگ پیوستهسیاهی و سپیدی است و این مهم مختص فرهنگ ما نیست و در کشورهایشرقی این مهم دیده می شود. در گزاره های زرتشت آمده است که هزارهظلمت با هزاره نور می جنگد و یلدا تجسم لحظه آخر سیطره سیاهی است.
این استاد دانشگاه تاکید کرد: در اسلامنیز ظلمات و نور بسیار مورد توجهاست و در فرهنگ های عبری نیز به این مهم اشاره شده است و همه ملتهای متمدن برای آنکه بگویند پایان شب سیه سپید است این مهم راآفریده اند و ادامه دادند.
محبتی ادامه داد: در دوره اسلامی، مهم ترین کسانی که به سیاهی وسپیدی می پردازند شاعران هستند. شاعران در گذشته زبان گویای مردمخودشان بودند و مانند امروز خیلی در کناره نبودند.
وی از نگاه مولانا نسبت به مساله سیاهی و سپیدی، ترسیمی ارائه کرد.
به گفته این استاد دانشگاه، در آثار مولوی، ۴ پرده سیاه در هستی در نظرگرفته می شود و سالک باید این ۴ لایه را پاره کند و به نور برسد.
محبتی توضیح داد: لایه اول در نگاه عرفانی، وجود است و در این نگرش،جهان بر اساس ماده است و اساس ماده تیره است و جز رگه هایی از نوراز آن نمی توان پیدا کرد. در لایه دوم و در دل این جامعه، مردمان هستندکه در غفلت هستند مگر آنکه با تلاش، خود را به رگه های نور پیوند دهند.
وی تاکید کرد: در لایه سوم، در دل جامعه، مساله جسم است و حجاب سوممحسوب می شود. برای رهیدن از این پرده سوم باید نفس را آرام کرد. حجاب چهارم نفس است و کسی از این چهار حجاب می تواند رها شود کهمسیر متعالی را طی کند تا به نور برسد و نور را باید کسب کرد. در عینحال حافظ وجود را خاکستری می بیند و در گزاره های مختلفی این رامطرح می کند.
عبدالمحمود رضوانی از اساتید دانشگاه و مترجم آثاری نفیس همچونگلستان نیز اظهار داشت: واژه یلدا ریشه سریانی دارد و زیرمجموعه زبانسامی است و از زیرمجموعه زبان های آفریقایی و آسیایی است.
وی ادامه داد: یلدا به معنای تولد است؛ میلاد خورشید و مهر و میترا. دوروز در سال داریم که شب و روز یکسان است اما دو روز داریم که انقلابتابستانی و زمستانی است. در ابتدای زمستان، بلندترین شب و کوتاهترین روز را داریم و در تابستان این فضا برعکس است.
این استاد دانشگاه با اشاره به استفاده از یلدا در ادبیات فارسی تاکیدکرد: روز بعد از شب یلدا، “خُر روز” یا “روز خورشید” نامیده می شد؛ اینروز، روز ویژه ای بوده و کهتری و مهتری معنایی نداشته است. در این روزکسی به کسی دستور نمی داده و همه کارها را داوطلبانه انجام می دادندو خونریزی حتا ذبح ممنوع بوده و دشمنان ایران در این روز دست از جنگمی کشیدند و گاه این آتشبس یک روزه دائمی می شده است.
رضوانی توضیح داد: بسیاری در این روز از ترس گناه کاری نمی کردند. سرو برای ایرانیان مقدس است زیرا جلوی زمستان مقاومت می کند و یلدادر حیطه اسطوره شناسی هم وارد شده است.
میخاییل آنسیموف مدیر کانون گسترش فرهنگ پارسی «حافظ» استانچلیابینسک روسیه مهمان روس این مراسم نیز اظهار داشت: از استانشلوینسک آمدم و برای من ادبیات فارسی بسیار لذت بخش است.
جمعیت ما نژاد کردی و تاجیک هستند و فارسی زبانان بسیارند و ۳ میلیون جمعیت داریم. منطرفدار زبان فارسی هستم و این زبان را در ایناستان گسترش می دهیم. دوست دارم بیشتر با فرهنگ ایرانی آشنا شوم واین افتخار بزرگی برای من است.
وی در ادمه به زبان روسی حافظ خوانی کرد.
عبدالمهدی مستکین مدیر گروه فرهنگ کمیسیون ملی یونسکو- ایران نیز دراین باره با بیان اینکه یلدا قدمتی بالغ بر ۳ هزار سال دارد توضیح داد کهسبب چیست در طولانی ترین شب سال شادمانی می کنیم.
وی با اشاره به حکایتی از سهروردی عنوان کرد: مقصود از یلدا صرفانشستن نیست. آزمون های زمستان و خزان و تابستان و بهار همچو جاندر پی می آیند. زمانی از یلدا می توانید بهره مند شوید که با طلوعخورشید سیاهی شما از بین برود وگرنه هر شب و روز ما یلداست. زمانیکه به جدال با نفس کافرکیش بروید می توانید از تیرگی بروید.
انتهای پیام/