مدیرعامل شرکت راه آهن در نشست خبری با اصحاب رسانه مطرح کرد؛
نوسازی خطوط و واگنهای ریلی نیازمند تغییر مصوبات است
مدیرعامل شرکت راه آهن گفت: شرکت راه آهن برای نوسازی خطوط و واگن ریلی به تغییر مصوبات و تجهیز منابع مالی نیاز دارد.
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری رخداد اقتصادی؛ سیدمیعاد صالحی مدیرعامل شرکت راه آهن صبح امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه که در یازدهمین نمایشگاه حملونقل ریلی برگزار شد اظهار کرد: با توجه به میزان بار کشور، حدود ۳۰۰ لکوموتیو باری کسری داریم و علت این است که در ۱۰ سال قبل تمرکز بیشتر روی موضوعات دیگر بوده و در مدت ۱۰ سال معضلات حوزه لکوموتیو باری بیشتر شده و در دولت سیزدهم هم این معضل بیشتر خود را نشان داده است.
معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه برای حل معضلات موجود، به تمهیدات خاصی نیاز داریم افزود: امروز موضوع سرمایهگذاری برای تامین ناوگان ریلی، از محل استجازه نفت و تهاتر نفتی توسط مقام معظم رهبری و رئیسجمهور در طول دو سال و نیم گذشته به ثمر نشسته است. اولین مبلغ این تهاتر نفتی در سال ۱۴۰۲ نقد شد و در سال ۱۴۰۳ بخشهای بعدی تهاتر نفتی نقد میشود.
صالحی ادامه داد: ما ۵۰۰ میلیون دلار از محل تهاتر نفتی برای تامین قطعات یدکی لکوموتیو موجود در نظر گرفتیم. ۵۰۰ میلیون دلار دیگر برای خرید لکوموتیو نو با اولویت تولید داخل در نظر گرفته شده است. برای تامین ۳۰۰ لکوموتیو باری که میراث ۱۰ ساله ماست، در سال ۱۴۰۳ برنامه ویژهای ارائه میکنیم که در ادامه سال هم انجام میشود.
وی با بیان اینکه جبران کمبود ۱۰ ساله لکوموتیو سال چند روزه نیست، افزود: تولید لکوموتیو نو چندین سال طول میکشد. تامین منابع از محل تهاتر نفتی هم به جلسات متعددی نیاز داشته است. نیاز به مصوبات در مراجع مختلف از جمله هیات دولت داشت که همه کارها انجام شد. تجهیز شرکت های داخلی هم زمان میکرد. در سال ۱۴۰۳ از تمام ظرفیتهایمان برای جبران کمکاری ۱۰ ساله و ۳۰۰ لکوموتیو باری استفاده میکنیم.
مدیرعامل راهآهن با تاکید بر ضرورت افزایش بهرهوری لکوموتیوهای فعلی بیان کرد: مجموعه چیزی که امروز داریم لکوموتیو سنگین باری، ۳۳۰ در گردش است که به ۳۰۰ تای دیگر نیاز داریم و از تمام ظرفیتها از جمله بخش خصوصی سالم توانمند استفاده میکنیم. از جمله اینکه میخواهیم لکوموتیو متوقف را به مدار برگردانیم.
۵۰ لکوموتیو باری به بخش خصوصی واگذار میشود
صالحی ادامه داد: ما در حال حاضر ۱۰۰ لکوموتیو متوقف داریم که در راستای مردمیسازی اقتصادی و توجه به مشارکت کردم، ۵۰ لکوموتیو متوقف متعلق به راهآهن را در مزایده عمومی به بخش خصوصی واگذار میکنیم. این کار بهصورت تکبه تک انجام میشود تا تمام شرکتهای خصوصی بتوانند در آن شرکت کنند. شرکتهای قطعات و خدمات و شرکتهایی که در حوزه تعمیر توانمند هستند، از این ظرفیت استفاده خواهند کرد.
وی خاطرنشان کرد: ما بنا داریم این منافع حبسشده را آزاد کنیم که مردم بتوانند درحوزه خصوصیسازی مشارکت کنند و این ظرفیت احیا شود. مالکان لکوموتیو باری در مقایسه با بخشهای دیگر واگن باری و مسافری، منافعشان در تضاد است؛ اما راهآهن تلاش میکند میانه را بگیرد که به هیچ کدام اجحاف نشود. با همین تعرفهای که برای مالکان لکوموتیو در نظر گرفتیم، این حوزه کسب و کار خوبی دار تا جایی که بدون ماده ۱۲ ظرف سه سال منابعش برمیگردد و با ماده ۱۲، ظرف یک سال این مبلغ سرمایهگذاری به آنها بازخواهد گشت.
معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در گامهای بعدی مشارکت با بخش خصوصی را ادامه میدهیم، گفت: در ماه بعد از واگذاری ۵۰ لکوموتیو، بخشی از لکوموتیوها را به سمت ROT میبریم که الان بسته ۲۰ لکوموتیو را برای این بخش آماده کردیم. همچنین تلاش میکنیم در تفاهم با شرکتهای فولادی، برای اینکه صاحبان بار خودشان از طریق سفارشگذارب به سمت تامین لکوموتیو حرکت کنند. خود راهاهن هم برای تامین لکوموتیوهای مورد نیاز به سمت سفارشگذاری حرکت خواهد کرد.
صالحی با بیان اینکه ما تجربه سفارشگذاری در لکوموتیو مسافری را با زیمنس آلمان داریم، گفت: زمانی که به راهآهن آمدیم، ۱۵۰ لکوموتیو مسافری ۵۰ لکوموتیو متوقف دائم بود از ۱۰۰ لکوموتیو، ۱۸ تا متوقف و خراب بود و تنها ۸۲ تعداد کار میکرد و از این تعداد هم تنها ۱۷ لکوموتیو به لحاظ تعمیراتی، به صورت ایمن حرکت میکرد. بستههای مختلفی ارایه دادیم که بتوانیم جبران انباشت بدهیهای گذشته را انجام دهیم و در یک بسته ۱۵۰ لکوموتیو دیگر را برای تولید لکوموتیو با بخش داخلی انجام میدهیم.
وی ادامه داد: در حال حاضر حدود ۳۱ هزار واگن باری داریم که بیش از ۳۰۰۰ واگن باری نو در دولت سیزدهم تولید شد و به بهرهبرداری رسید. تمام این تعداد با سفارشگذاری بخش خصوصی و تولید داخل و حمایت راهآهن انجام شد. از جمله تسهیلات تبصره بخش ۱۸. این رکورد تاریخی است و نشان میدهد که راهآهن چه حمایتی از بخش خصوصی سالم انجام میدهد. بنابراین در حوزه واگن باری با حمایتهای صورتگرفته به لحاظ توان داخل نیازی به واردات نداریم.
مدیرعامل راهآهن با بیان اینکه نیازی به تولید واگن باری نداریم مگر برای نوسازی، افزود: بخشی از واگنهای باری عمر ۵۰ ساله دارند. مالک واگنهای ۵۰ و ۶۰ ساله ترجیح میدهد این روند را ادامه دهد. همچنین از ۱۰۰۰ واگن مسافری در اختیار بیش از نصف آنها بیشتر از ۳۰ سال عمر دارند. واگنهایی در سیر داریم که ۴۸ سال عمر دارند. هیچ دستورالعملی برای مدت زمان عمر آنها وجود نداشت. بنابراین ممکن است نسبت به گذاشتن خط مرزی برای سن واگنها مقاومت داشته باشند. اما ما بهعنوان راهآهن مسئولیت ایمنی را داریم و باید به این موضوع ورود کنیم.
صالحی خاطرنشان کرد: در طی ۱۰ سال اخیر آنقدر بهسازی و بازسازی صورت نگرفته که به پایه پولی سال گذشته ۷۰ همت و به واسه پولی امسال ۱۰۰ همت عقب ماندگاری تعمیرات خط را داریم. وقتی شرکت و مالک واگن باری حق دسترسی را نمیدهد، ما امکان بهسازی نداریم. مجموعه عقبماندگی راهآهن برای بازسازی خطوط ۱۰۰ هزار میلیارد تومان است؛ در حالی که در سال گذشته بودجه برای این کار تنها ۱۰۰۰ میلیارد تومان بوده و امسال ۲۰۰۰ میلیارد تومان شده است.
وی با بیان اینکه مالکان واگنهای مسافری ریالی به راهآهن برای حق دسترسی نمیدهند، گفت: واگنهای باری هم با عقبماندگی و نصفه نیمه میدهند. بابت لکوموتیو مسافری هم بابت هزینههای سیر و حرکت و حق دسترسی، یک ریال نمیدهند و بابت لکوموتیو در اختیارشان یکدهم قمیت تمامشده را میدهند که آن را هم نصف شرکتها نمیدهند. برای مثال شرکت رجا که نصف مسافران را جابهجا میکند، هفت سال است که یک ریال هم بابت لکوموتیو در اختیار خود نداده است.
معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: مالک بار باید پول را به مالک واگن بخش خصوصی دهد و او به راهآهن بدهد که راهآهن هم بتواند به خط و مالکان لکوموتیو بخش خصوص بدهد. ما موظف هستیم این انضباط را ایجاد کنیم برای اینکه چرخه حمل و نقل ریلی باری بچرخد. بخشی حق دسترسی و بخش حق مالک لکوموتیو بخش خصوصی است. ما ۲۳ شرکت واگن باری داریم که از این میان، مالکان ۱۸ شرکت خوب عمل میکنند.
صالحی با بیان اینکه درحوزه واگن باری به لحاظ تولید نیازی نداریم و اشباع هستیم، گفت: در طول چند ماه آینده آماده هستیم که تولیدکنندگان واگن باری امکان صادرات داشته باشند. ضمن اینکه واگنهای با عمر بالا، اگر عدد حداکثری برای واگنها تعیین شود، نیاز به نوسازی خواهد بود که تولیدکنندگان واگن باری میتوانند ایفای نقش کنند. اولویت ما تولید لکوموتیو باری و و واگن مسافری است. ما به دنبال تامین ۵۰۰ واگن مسافری با اولویت تولد داخل و بخشی خصوصی هستیم اما اگر تامین نشد سایر راهها را خواهیم رفت؛ زیرا شان مردم استفاده از قطارهای نو و در دسترس قرار گرفتن بلیت است. تمام تلاش خود را از جمله تسهیلات تبصره ۱۸ برای سفارشگذاری واگن مسافری انجام میدهیم.
مهمترین مشکل صنعت ریلی ورود پایین نقدینگی است
وی خاطرنشان کرد: مهمترین مشکل صنعت ریلی این بوده که ورود نقدینگی به این حوزه بهشدت کم بوده و حوزه حملونقل ریلی دچار غفلت ۱۰ ساله شده است. مقام معظم رهبری هم اشاره کردند و البته گفتند که بناست کارهای خوبی انجام شود. ازجمله اینکه خودشان در موضوع تهاتر نفتی هم برای حل این مشکل استجازه دادند. موضوع حمل و نقل ریلی موضوعی با تکانه بالا است و اثرات دو سال پیش را امروز میبینیم.
مدیرعامل راهآهن با بیان اینکه در دولت سیزدهم حدود ۵۰ واگن نو مسافری وارد شبکه شده است، گفت: اولویت ما برای سفارشگذاری واگن مسافری تولید داخل است که برای ۵۰۰ واگن مسافری هدفگذاری کرده و با شرکتهای تولیدکننده مذاکره کردیم. شرکتهایی که همین الان تولیدکننده هستند که شامل سه شرکت میشود و شرکتهای که با تغییراتی در خط تولید خود میتوانند در زنجیره تامین تولید واگن مسافری قرار گیرند و تا پایان سال بخشی از این واگنها وارد حملونقل ریلی میشود.
صالحی ادامه داد: پیشبینی میکنیم ظرف ۱۵ ماه، ۱۰۰ واگن مسافری نو وارد شبکه حمل و نقل ریلی شود که به واسطه آن میتوانیم ۹ رام قطار مسافری میتوانیم عرضه دهیم. البته این روند پس از آن سرعت میگیرد جون تولیدکنندگان وارد عرضه تولید و قطعه شوند. همچنین این تعداد ساخت واگن، جدای از نوسازی واگن مسافری است.
وی درباره وضعیت قطار برقی در کشور بیان کرد: ما در ایران از ۲۰ سال قبل با چین قرارداد برقیسازی تهران – مشهد را داشتیم که این کار را انجام ندادند و این قرارداد ۲۰ سال همینطور باقی ماند تا جایی که میزان پیشرفت این پروژه صفر درصد است و درحال حاضر هم در اولویت ما نیست.
وی خاطرنشان کرد: با وجود این، قطار سریعالسیر تهران – مشهد بر حسب تاکیدات مقام معظم رهبری، رییس جمهور و وزیر راه و شهرسازی در دستور کار جدی راهآهن است. این خط به فناوری بالا نیاز دارد که از لحظه طراحی آغاز میشود. با شرکتهای مختلف در این خصوص مذاکره کردیم و بخشی از طراحیها انجام شده است.
مدیرعامل شرکت راه آهن در پاسخ به سوال خبرنگار پایگاه خبری رخداد اقتصادی درباره نوسازی ناوگان ریلی به خصوص در بخش مسافری تصریح کرد: ما برای نوسازی خطوط و واگن ریلی نیاز به تغییر مصوبات و تجهیز منابع مالی هستیم چرا که بیش از نصف واگن های مسافری ما بیش از ۳۰ سال مورد استفاده قرار گرفتند از این رو ما در تمامی شهرها در جهت نوسازی ناوگان ریلی مسافری وارد عمل شدیم.
انتهای پیام/