نوبت برداشت از زمین صنعت رسید
آخرین نشست هیئت دولت 4 میهمان تازه وارد داشت. میهمانانی که از جاده مخصوص آمده بودند تا نمادی از تفکر جدید حاکم بر صنعت خودرو ایران باشند.
به گزارش پایگاه خبری رخداد اقتصادی؛ آخرین نشست هیئت دولت 4 میهمان تازه وارد داشت. میهمانانی که از جاده مخصوص آمده بودند تا نمادی از تفکر جدید حاکم بر صنعت خودرو ایران باشند. چهار محصول جدید از آبی پوشان و نارنجی پوشان جاده مخصوص که در فضای تحریم های سخت باید آنها را حاصل خون تازه در رگ های صنعت کشور به حساب آورد.
بگذارید به کمی قبل تر نگاه کنیم. به روزهایی که رضا رحمانی به اتاق فرماندهی صنعت ایران در ساختمان خیابان سمیه رفت. شاید در ان دوران کمتر کسی تصور می کرد رحمانی در بحرانی ترین دوران صنعت پس از انقلاب اسلامی و البته در سخت ترین تحریم های ممکن بتواند تحولی نو در صنایع ایران ایجاد کند. حتی در ماه های اول وزارت او ترکش های انتقادات شدید بسیاری از رسانه ها به کلاه خود وزارت صمت برخورد کرد، اما این دوران دقیقا مهمترین روزها برای رحمانی بود. زیرا او لحظه های خود را صرف مطالعات دقیق چالش های پیش روی صنایع مختلف می کرد و نه پاسخ به انتقادات گاها غیر منصفانه.
بعد از عبور از انتقادها، (( نهضت داخلی سازی)) شکل گرفت. همان چیزی که صنعت ایران به آن نیاز داشت. خودباوری و اعتماد. بدون شک می توان گفت صنعت خودرو ایران امروز یکی از نمادهای اصلی این خودباوری و اعتماد است. اگر بخواهیم عمیق تر به حضور 4 خودرو جدید پاستور نگاه کنیم، باید بگوییم تفکر نهضت داخلی سازی جواب داده است.
آنقدرها پیچیده نبود. ابتدا آقای وزیر که قبلا نیز در بدنه وزارت صمت حضور داشت، با تشکیل تیم های مختلف ، مطالعات میدانی و تئوری را به پایان رساند. روشی که پتانسیل ها و چالش ها در آن شناخته می شود. سپس روش های درست بارگذاری تفکر جدید صنعتی کشور انتخاب شد. به طور مثال می توان به تشکیل میزهای داخلی سازی در صنایعی چون خودروسازی، پتروشیمی و نفت اشاره کرد که تا به امروز توانسته اند میلیاردها دلار برای کشور کاهش ارزبری داشته باشند.
شاید صنعت خودرو مسلموس ترین مثال در این تفکر باشد. در حالی که خودروسازان کشور با چند صد هزار خودرو ناقص در کف پارکینگ ها مواجه بودند، میزهای داخلی سازی توانست کار را دست کاردان بسپارد و با خودباوری و اعتماد به قطعه سازان داخلی، قطعات خودروهای ناقص قبلی تامین و تولید شد. نکته بسیار مهم در این مرحله انتقال از مرحله اعتماد سازی بین قطعه سازان و خودروسازان تا طراحی، تست و تولید قطعات مورد نیاز است که با سرعت بالا و تلاش شبانه روزی در صنعت قطعه سازی اتفاق افتاد.
در واقع سیاست های جدید حاکم بر صنعت کشور و به خصوص خودروسازی با ابزارهایی چون میزهای داخلی سازی و تعمیق ساخت داخل، همچون یک زمین حاصل خیز بود که با کاشتن بذر خودباوری و اعتماد حالا باری به اندازه 4 محصول جدید در دوران سخت تحریم داده است. اگر قرار باشد با انصاف نگاهی به این روند و البته واقعیت شرایط سخت اقتصادی کشور داشته باشیم، بیش از 90 درصد داخلی سازی در این چهار محصول دستاوردی نیست که به همین راحتی بتوان از کنار آن گذشت.
انتهای پیام/