حملات سایبری هیچ خسارتی نداشته است/امکان رصد نحوه شکایتها از کسبوکارهای الکترونیک وجود دارد
رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی وزارت صمت از فراهم شدن زیر ساختی برای نشان دادن سوابق کسب و کارهای الکترونیکی دارای نماد اعتماد الکترونیکی خبر داد.
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری رخداد اقتصادی؛ علی رهبری امروز در نشست خبری با اشاره به فراهم شدن زیر ساختی برای نشان دادن سوابق کسب و کارهای الکترونیکی دارای نماد اعتماد الکترونیکی گفت: براساس این زیر ساخت امکان نمایش تعداد شکایات رسیدگی نشده مشتریان و همچنین مدت زمان تاخیر در پاسخگویی به شکایت ها فراهم شده است.
رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی وزارت صمت افزود: از مزایای این ساختار این است که نحوه عملکرد یک کسب و کار توسط مشتری رصد می شود و مشتری می تواند در خصوص خرید از این سایت بر اساس سوابق ان کسب و کار تصمیم بگیرد.
وی اظهار داشت: امکان رصد این شاخصها از چهارشنبه هفته جاری برای مشتریان کسب و کارهای الکترونیکی فراهم خواهد بود و بر این اساس علاوه بر امکان نظارت حاکمیت ها بر نحوه کسب و کارها، امکان نظارت مشتریان هم فراهم می شود.
رهبری اظهار داشت: بررسی این شاخص ها امکان رتبه بندی کارکردها را فراهم می آورد.
رهبری با بیان اینکه تاکنون درصد قابل توجهی از شکایات بین مشتری و فروشنده مختومه شده و به نتیجه رسیده است، افزود: هدف از این کار نه ایجاد مانع برای واحدها، بلکه ایجاد کیفیت در خدمات کسب و کارها بود. با انتشار این شاخصها، نحوه عملکرد هر کسب و کار توسط مشتری بعدی دیده شده و می تواند بر اساس آن برای خرید خود تصمیم بگیرد.
به گفته این مقام مسوول، انتشار سوابق باعث ارتقای کیفیت کسب و کارها در پاسخگویی به شکایات خواهد شد.
رهبری با اشاره به خدمات انجام شده برای کسبوکارها گفت: تاکنون فرایند صدور نماد برای کسبوکارها مبتنی بر صدور کارشناس بود که این امر از روز چهارشنبه سیستمی شده و فرایندی که قبلا چند روز طول میکشید، در کمتر از یک ساعت انجام میشود.
در بخش دیگر این نشست «بهنام امیری»، سرپرست معاونت تسهیل تجاری و توسعه کاربردها گفت: پنج شاخص برای سنجش میزان پایبندی کسبوکارها به ارائه کالا و خدمات وجود دارد که شامل کیفیت سرویس، رضایتمندی، امنیت اطلاعات، وضعیت حال کسب و کار و پیشنه و سوابق عملکرد میشود.
وی با اشاره به حوزه سوابق عملکرد گفت: شکایت به صورت نمره منفی در سیستم در نظر گرفته نمیشود، بلکه عدم پاسخگویی به شکایت یا تاخیر در شکایت به عنوان سوابق منفی منتشر میشود.هر کسب و کار چهار روز فرصت پاسخگویی به شکایت دارد که اگر در این بازه زمانی پاسخ ندهد، شامل تاخیر در پاسخ می شود.
امیری بیان کرد: پیش از این سوابق کسب و کار تنها در پروفایل کسب و کار نمایش داده میشد، اما از روز چهارشنبه به صورت علنی در سایت منتشر میشود . از زمانی که به کسب و کار اعلام کردیم می خواهیم این آمار را علنی منتشر کنیم، عملکردشان بهبود یافته است.
وی همچنین با بیان اینکه در حال حاضر از ۶۰ هزار کسب و کار دارای نماد عبور کردیم، ادامه داد: از سال ۹۵ به صورت میانگین هر سال بیش از ۱۰ هزار کسب و کار جدید کسب و کار اینترنتی مجوز اخذ نماد اعتماد دریافت کردهاند.
امیری با اشاره به واحدهایی که به دلیل تخلف جریمه شده اند، گفت: اگر این طلاعات را از مراجع رسمی دریافت کنیم آن را در سوابق واحد نمایش میدهیم.
به گفته وی، از ابتدای طرح نماد الکترونیک ۳۷ درصد شکایتها بابت عدم ارائه حدمت و تحویل کالا، ۲۳ درصد مغایرت کالا با تبلیغات و ۱۸ درصد عدم بازپرداخت وجه بوده است.
رهبری در پاسخ به سوالی درخصوص میزان آسیب وارد شده به کسب و کارهای اینترنتی در نتیجه حملات سایبری 24 ساعت اخیر گفت: مطابق گزارشهایی که از سامانههای مختلف گرفتیم تاکنون هیچ آسیبی به مجموعههای تجارت الکترونیک و وزارت صمت وارد نشده این حملات بیشتر زیرساختها را هدف قرار داده بود که آنها نیز خوشبختانه هیچ گونه آسیبی ندیدند.
وی در پاسخ به سوال دیگری در خصوص زمان انتقال کسب و کارهای اینترنتی بر روی اینترانت گفت: قطعی اینترنتی که در آبانماه با آن روبرو شدیم باعث شد کسب و کارهای این حوزه آسیب شدیدی ببینند بخصوص آنهایی که از هاست خارجی استفاده میکردند. بر همین اساس برای پیشگیری و آمادگی در چنین شرایطی یکی از نهادها به ما نامه زده است و از ما اطلاعات فنی تمامی کسب و کارها را خواسته است. تا فیلترینگ کور صورت نگیرد و در صورت هر گونه محدودیت و اتفاق غیرمترقبهای این کسب و کارها تعطیل نشوند.
وی در پایان تاکید کرد: یکی دیگر از این تدابیر انتقال هاستها به داخل است که هزینه بسیار زیادی میبرد و هنوز هیچ صحبتی برای چنین اقدامی صورت نگرفته است.
انتهای پیام/