اعلام آمادگی همه‌جانبه سازمان راهداری وحمل‌ونقل جاده‌ای برای پیاده سازی و اجرایی نمودن هواشناسی جاده ای در عملیات راهداری

سازمان راهداری وحمل‌ونقل جاده‌ای و سازمان هواشناسی کشور برای اجرای عملیات مهندسی و داده‌محور راهداری با استفاده از سامانه‌های تخصصی هواشناسی آمادگی دارند.

به گزارش پایگاه خبری رخداد اقتصادی به نقل از روابط عمومی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، داریوش امانی معاون وزیر و رئیس این سازمان در همایش هواشناسی جاده‌ای که در مرکز توسعه آموزش، مطالعات و نوآوری برگزار شد، داشتن داده و اطلاعات دقیق و بروز را برای راهدار حرفه‌ای ضروری برشمرد و گفت: در فاصله سال‌های ۱۳۹۹ تا ۱۴۰۲ قریب به ۸۴ مخاطره طبیعی مانند سیل، زلزله و بارندگی‌ها در کشور رخ داده و بیش از ۱۱ هزار میلیارد تومان خسارت را به شبکه راه‌های کشور وارد کرده است.
امانی با تأکید بر ضرورت به‌کارگیری تجارب و شناسایی نقاط بحرانی در محورهای مواصلاتی افزود: دسترسی به اطلاعات و سامانه‌ها و تجمیع آنها، از وقوع نیمی از مخاطرات جلوگیری کرده و امکان پیش‌بینی حوادث را پیش از وقوع آن‌ها ممکن می‌کند.

وی ادامه داد: در بخش نگهداری رویه راه‌ها، سالانه داده‌های محورهای شریانی اسکن شده و در اتاق‌های کارشناسی مورد تحلیل و بررسی قرار می‌گیرد تا بر مبنای آن، با روشن شدن وضعیت ابنیه راه‌ها، برنامه‌ریزی‌ها و اولویت‌بندی‌ها مشخص شود.

امانی اضافه کرد: بهره‌‌گیری حداکثری از اطلاعاتی که در همایش هواشناسی ارائه می‌شود و استفاده از اطلاعات سامانه‌ها و تجمیع داده‌ها از وقوع بسیاری از مخاطرات جلوگیری خواهد شد.

امانی جلوگیری از انسداد شریان‌های اصلی در زمان بارش نزولات جوی را از خط قرمزهای کاری سازمان راهداری دانست و بیان کرد: بازگشایی محورها و پیش‌بینی برای انتخاب محورهای جایگزین از موضوعاتی است که باید مورد تاکید قرار گیرد.

بر اساس این گزارش در این همایش با دستور معاون وزیر و رئیس سازمان راهداری وحمل‌ونقل جاده‌ای آغاز به کار دو پروژه ملی سیستم پیش‌بینی نقطه‌ای هواشناسی جاده‌ای برای امور مربوط به عملیات راهداری و سامانه تخصصی هشدار سیل با استفاده از سامانه‌های هواشناسی اعلام شد.
گفتنی است بر مبنای تصمیمات اتخاذ شده در این همایش مقرر شد میز مشترک سازمان راهداری وحمل‌ونقل جاده‌ای و سازمان هواشناسی برای بررسی‌های کارشناسی و تصمیم گیری در خصوص اقدامات راهداری بر مبنای نکات کارشناسی تشکیل شود.

تشکیل پایگاه اطلاعات راهکار کاهش مخاطرات است

سحر تاج‌بخش رئیس سازمان هواشناسی با اشاره به این که ۴۵ درصد مخاطرات طبیعی به وقوع سیل برمی‌گردد، راه‌‌‌اندازی سامانه هشدارسریع چند مخاطره‌ای را راهکاری برای کاهش مخاطرات دانست و افزود: برخی مخاطرات طبیعی مانند وقوع سیل، مخاطرات دیگری مانند رانش زمین، فروریختن ساختمان‌ها و پل‌ها را به همراه دارد، از این‌رو با توجه به اهمیت سامانه‌های هشدار چند مخاطره‌ای به عنوان موضوع روز سازمان هواشناسی در دنیا، برای این منظور باید علاوه بر اطلاعات هواشناسی، سایر اطلاعات زیرساختی نیز در اختیار سازمان هواشناسی قرار گیرد.

رئیس سازمان هواشناسی بیان کرد: در حالی که هم‌اکنون در پیش‌بینی‌های وضع هوا تنها اطلاعات جوی در اختیار سازمان هواشناسی است، این لایه‌های اطلاعاتی باید به مدل‌های هواشناسی افزوده شده و آمادگی دستگاه‌های عملیاتی شناخته شده‌تر و راحت‌تر باشد.

تاج‌بخش تشکیل پایگاه داده و دسترسی به داده‌های ارگان‌های مرتبط به منظور پیش‌بینی‌های تصمیم‌محور را ضروری خواند و افزود: در صورت تحقق این مهم، پیش‌بینی‌های سازمان هواشناسی کیفی‌تر خواهد شد.

همایش هواشناسی جاده‌ای به دنبال ایجاد یک زبان مشترک است

رئیس مرکز توسعه آموزش، مطالعات و نوآوری سازمان راهداری وحمل‌ونقل جاده‌ای، زبان مشترک بین سازمان‌های هواشناسی و راهداری و حمل و نقل جاده‌ای را از مهمترین و کلیدی‌ترین موضوعات برشمرد.

وی از هواشناسی به عنوان یکی از مهمترین شاخص‌های کلیدی در مدیریت و پیش‌بینی راهداری یاد و بیان کرد: همکاری‌هایی بین سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای و پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو در موضوعات مختلف مرتبط با حوزه راهداری از جمله در مباحث مطالعاتی انجام شده است.

رئیس مرکز توسعه آموزش، مطالعات و نوآوری با اشاره به این که امروز دو پروژه مطالعاتی با مشارکت پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو و به طور تخصصی با هدف استفاده از فناوری و تکنولوژی‌های سازمان هواشناسی و پژوهشگاه در حال انجام است، افزود: سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای با بهره‌گیری از این دو پروژه و پیش‌بینی‌های دقیق‌تر، می‌تواند فعالیت‌هایش را عملیاتی‌تر کند.

ذاکری از مدل‌های پیش‌بینی نقطه‌ای به عنوان یکی از دستاوردهای سازمان هواشناسی یاد کرد که قرار است در سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای راه‌اندازی شوند.

وی با تأکید بر اهمیت تشخیص ریسک پل‌ها در زمان وقوع سیل، ادامه داد: بر اساس این مدل‌ها و با تشخیص ریسک پل‌ها پیش از وقوع مخاطرات و حوادث طبیعی، می‌توان اقدامات مؤثری را در حوزه نگهداری ابنیه انجام داد.

رئیس مرکز توسعه آموزش، مطالعات و نوآوری خاطرنشان کرد: یکی دیگر از موضوعات مهم، استفاده از آموزش‌های حوزه هواشناسی به منظور ایجاد زبان واحد در سازمان‌های راهداری و هواشناسی است که همایش هواشناسی جاده‌ای در این راستا و به این منظور برگزار شده است.

انتهای پیام/

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.