به گزارش خبرنگار پایگاه خبری رخداد اقتصادی بهمن حسین زاده در نشست خبری اظهار کرد: در کشور ۳۱ مرکز نمایشگاهی وجود دارد که در سال جاری ۶۰۰ نمایشگاه برگزار میکنند.
وی در سال جاری ۹۰ نمایشگاه در نمایشگاه بینالمللی تهران برگزار میشود، افزود: از نظر تعداد برگزاری نمایشگاه ایران در منطقه حرف نخست را میزند.
مدیرعامل شرکت سهامی نمایشگاههای بین المللی جمهوری اسلامی ایران گفت: صنعت نمایشگاه در حوزه اشتغال نیز تاثیر گذار است و به ازای هر مترمربع ۵.۷ نفر روز اشتغال ایجاد میشود.
حسین زاده با بیان اینکه سیاست وزارت صمت، توسعه صادرات به کشورهای همسایه، هند و چین است، خاطرنشان کرد: توسعه صادرات از مسیر برگزاری نمایشگاه در این کشورها است.
وی افزود: در قانون برنامه ششم ۲۱.۷ درصد رشد صادرات پیش بینی شده است، تاکید کرد: برگزاری نمایشگاه خط مقدم توسعه صادرات است.
حسینزاده با اشاره به هدفگذاری نمایشگاههای ایران برای حضور و مشارکت در منطقه اورآسیا گفت: خوشبختانه ایران و اعضای اورآسیا علاقمندند تا همکاریهای اقتصادی خود را توسعه دهند و ما برنامههای ویژهای برای حضور نمایشگاهی خود در این منطقه داریم.
مدیرعامل شرکت نمایشگاههای بینالمللی ایران با تشریح برخی اقدامات انجامشده در بخش توسعه برگزاری نمایشگاههای داخلی با هدف حمایت از تولید داخل گفت: با توجه به شعار امسال و لزوم حمایت از تولیدات داخلی، برگزاری نمایشگاههای «تقاضا محور» را متناسب با نیاز تولیدکنندگان و صنعت کشور آغاز کردیم تا با نمایش توانمندیهای داخل، بتوانیم زمینه را برای رونق تولیدات داخلی و استفاده از پتانسیلهای موجود در کشور فراهم کنیم و از واردات بکاهیم.
وی گفت: همچنین با برنامهریزی ویژه، سعی در حمایت از استارتآپها و شرکتهای دانشبنیان داریم و بر اساس این برنامهریزیها، شاهد افزایش 40درصدی این شرکتها در 90 نمایشگاه تقویمی امسال هستیم.
حسینزاده ادامه داد: علاوه بر این، با توافق صورتگرفته میان شرکت نمایشگاهها و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، تخفیفها و یارانههایی به شرکتهای دانش بنیان و استارتآپها ارائه خواهد شد و برای برگزاری هر نمایشگاهی، سالن ویژهای بهمنظور حضور شرکتهای دانش بنیان و استارتآپی متناسب با موضوع آن نمایشگاه در نظر گرفتهایم تا با معرفی توانمندیهای نخبگان داخلی، زمینه را برای استفاده حداکثری از تواناییهای شرکتهای داخلی را فراهم کنیم.
مدیرعامل شرکت نمایشگاههای بینالمللی ایران با بیان اینکه در برگزاری نمایشگاههای داخلی، سعی در معرفی محصولات ایرانی برای صادرات به کشورهای خارجی داشتهایم، گفت: برای نمایشگاههای تخصصی خود با هماهنگی رایزنان بازرگانی ایران در کشورهای مختلف، تلاش کردهایم حداقل 10 هیئت تجاری خارجی در زمان برگزاری نمایشگاههای داخلی ما حضور داشته باشند تا با توانمندیهای ایران در بخشهای مختلف آشنا شوند و زمینه توسعه صادرات در بخشهای مختلف فراهم شود.
وی در ادامه با اعلام خبر آغاز بهکار مجدد گمرک نمایشگاه بینالمللی تهران گفت: در سالهای گذشته، گمرک نمایشگاه بینالمللی غیرفعال شده بود که با همکاری وزارت صمت و گمرک کشور، گمرک نمایشگاه مجدداً فعال شد و در حال حاضر ورود، خروج و ترخیص کالاهای سرمایهای شرکتهای خارجی که برای حضور در نمایشگاه به ایران میآیند بهشدت تسهیل شده است.
حسینزاده در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به برنامهریزیهای گسترده صورتگرفته برای حضور قدرتمند ایران در نمایشگاه اکسپو 2020 امارات گفت: خوشبختانه مذاکرات سازندهای با طرف اماراتی انجام شده و ایران در زون «تحرک» و در یکی از بهترین نقاطی که اکسپو 2020 برگزار میشود، صاحب غرفه خواهد بود.وی با بیان اینکه زمین تخصیص داده شده به ایران، 2014 متر مربع است،
وی افزود: ما با توجه به اینکه نمایشگاه اکسپو یکی از پر مخاطبترین رویدادهای جهان است و 25میلیون بازدیدکننده این نمایشگاه، میتوانند مخاطب غرفه ایران قرار گیرند، مسابقه بزرگی برای طراحی غرفه ایران با مشارکت دانشگاههای معتبر داخلی معماری برگزار کردیم و بعد از داوریهای دقیق و علمی، طرح برتر انتخاب شد.به گفته مدیرعامل شرکت نمایشگاههای بینالمللی ایران، در طراحی غرفه کشورمان در نمایشگاه اکسپو 2020، سعی شده تمامی جاذبههای تاریخی، فرهنگی، توانمندیها و جذابیت ایران معرفی شود و مخاطبان این نمایشگاه بتوانند در همان محل ویزای ورود به ایران و بلیط پرواز به ایران را تهیه و به ایران سفر کنند.
انتهای پیام/