تازه ای از فردا / آشنایی با خودرو فردا SX5
یکی از کراساوورهای تازهوارد بازار ایران فردا SX5 است. خودروی مورد بحث ما تحت برند فردا موتورز به تولید میرسد و شرکت فردا موتورز یا FMC تغییراتی را در این کراساوور متوسط شهری ایجاد کرده است.
به گزارش پایگاه خبری رخداد اقتصادی؛ SX5 درحقیقت دومین محصول خودروسازی فردا بهشمار میرود. طراحان این خودرو بهجای کپیکاری صرف از خودروهای مطرح اروپایی و آسیایی، تمرکز خود را روی ایجاد یک شخصیت مستقل برای این کراساوور با چاشنی الهامگیری از طراحی خودروهای مطرح این کلاس گذاشتهاند. ترکیب هماهنگ بخش جلو بیشباهت به هوندا CRV نیست و در نیمه دوم قسمت عقب در نمای کناری، تشابهاتی با فولکسواگن تیگوان احساس خواهید کرد و طراحی باکسمانند بخش جانبی SX5 علاوه بر زیبایی، سادگی دلچسبی را به نمایش میگذارد. در نمای عقب نیز فرم عمودی پنجره، اسپویلر و چراغها، ذهنمان را به سمت کیا سورنتو میبرد.
FMC SX5 با فاصله محوری 2700 میلیمتر، یکی از جادارترین کراساوورهای این کلاس در بازار ایران است. حتی سرنشینان قدبلند نیز در صندلیهای جلو و عقب با محدودیت فضای سر و پا روبهرو نیستند. طول زیاد در و پنجره جانبی عقب نیز موجب میشود زمان قرار گرفتن روی صندلی عقب، فاصله زیادی با ستون وسط داشته باشید و احساس کنید داخل یک سدان کشیدهقرار گرفتهاید!
با اینکه قرار است SX5 یک کراساوور اقتصادی باشد، اما در مواجهه با آن اصلا حس یک خودرو ارزانقیمت به شما منتقل نمیشود. صندلیها فرم جذابی دارند و در نسخه داخلیسازی شده با چرم مصنوعی قهوهای روکش شدهاند. خطوط قرمزرنگ روی درها و کنسول جلو هم چاشنی اسپرت طراحی کابین را افزایش داده است. در این میان از تریم طرح کربن و مشکی پیانویی در بعضی قسمتهای کابین هم نباید گذشت.
از دیگر المانهای جذاب کابین SX5 میتوان به فرمان Dکات، دستهدنده خوشفرم و خطوط افقی روی کنسول که بیشباهت به خودروهای ساخت بامو نیست اشاره کرد. FMC SX5 امکاناتی مثل صفحه نمایش 8 اینچی لمسی، دوربین عقب، سیستمهای کنترل پایداری و کنترل شروع حرکت در سربالایی، فرمان برقی، سانروف و تهویه الکتریکی را در اختیارتان قرار میدهد.
یکی دیگر از ویژگیهای مثبت کابین SX5، عایق مناسب وبیصدا بودن حتی در سرعتهای بالاست و حین حرکت اصلا خبری از صدای باد و تایرها نیست. سواری فردا FMC SX5 هم در قیاس با سایر نمایندگان این کلاس نرم و دلچسب است.
پیشرانه FMC SX5 در ارتفاع پایینی نصب شده تا مرکز ثقل خودرو بهمنظور هندلینگ بهتر تغییر یابد. این پیشرانه 4 سیلندر 1.6 لیتری برخلاف بیشتر خودروهای همرده، از توربوشارژر بهره نمیبرد و نگهداری از آن دردسرهای خاص خودروهای توربو را ندارد. پیشرانه FMC SX5 که با تکنولوژی MIVEC میتسوبیشی توسعه یافته میتواند 123 اسببخار قدرت تولید کند که در ترکیببا وزن 1350 کیلوگرمی معمولی بهنظر میرسد. همچنین این پیشرانه با یک گیربکس CVT نسل سوم جفت شده است. تعویض دندههای این گیرباکس همچون سایر گیرباکسهای CVT حس مصنوعی ندارد و انگار تعویض دندهها با یک گیربکس AT انجاممیشود. برای شتابگیری بهتر، جعبهدنده مذکور به 2 حالت S و تیپترونیک نیز مجهز شده که در حالت S حساسیت پدالگاز افزایشیافته و دور موتور بالاتر نگه داشته میشود. قیمت قطعی کراساوور SX5، 629 میلیون تومان اعلام شده است.
انتهای پیام/