رییس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای در پاسخ به رخداد اقتصادی مطرح کرد؛

وضعیت مطلوب جاده‌های منتهی به اربعین/ فعالیت تپسی و اسنپ در حوزه برون شهری ممنوع است

رییس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای گفت: وضعیت جاده‌های منتهی به اربعین برای زائرین مطلوب است.

به گزارش خبرنگار پایگاه رخداد اقتصادی؛ رضا اکبری رییس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای عصر امروز در نشست خبری که به مناسبت ایام اربعین و روز خبرنگار برگزار شد، اظهار کرد: در آستانه راهپیمایی عظیم اربعین حسینی (ع) قرار داریم اگر خدمات ارائه شده از سوی سازمان راهداری در این سالها در این اربعین را بنگریم می‌بینیم که سازمان جزو مهمترین دستگاه‌های خدمات‌رسان به زوار بوده به خصوص که بخش عمده زائران به صورت جاده‌ای و از مرزهای زمینی تردد می‌کنند.

وی ادامه داد: طرح اربعین از اول مرداد امسال شروع شده و تا سه روز بعد از اربعین ادامه می‌یابد بعد از آن طرح سفرهای دهه پایانی ماه صفر را داریم که حجم زیادی زائر به مشهد می روند. تاکنون یک میلیون و ۱۷۰ هزار نفر از مرزهای زمینی رفته‌اند و ۲۶۳ هزار نفر برگشته‌اند. اگر سفرها با خودروهای شخصی افزایش یابد، چالش کمبود ناوگان عمومی تا حد زیادی برطرف می‌شود.

اکبری تصریح کرد: امسال طرح نذر سفر را در دست اجرا داریم که اگر خانواری قصد سفر با خودروی شخصی به مرزها را دارد با خودش یکی دو نفر هم همراه کند که در این صورت هم به لحاظ معنوی اجر اخروی دارد و هم باعث کاهش فشار به ناوگان حمل‌ونقل عمومی خواهد شد، ضمن اینکه با افزایش تعداد مسافران، ایمنی سفر از سوی راننده بیشتر رعایت خواهد شد.

معاون وزیر راه تصریح کرد: تاکنون از یک میلیون و ۲۷۰ هزار نفری که از مرزها خارج شده اند، ۲۸۸ هزار نفر با ناوگان عمومی سفر کرده‌اند که عمدتا اتوبوس بوده است در مقایسه با آمار سال گذشته می توانیم پیش‌بینی کنیم که در هفته پیش رو دو برابر مسافر بیشتر داریم که عمدتا در سه روز فردا تا جمعه به سفر خواهند رفت.

وی با بیان اینکه سازمان راهداری تدارک ویژه‌ای برای این روزها در نظر گرفته‌اند و مدیران استانی در پایانه‌ها مستقر شده‌اند تا اگر مشکلاتی از نظر کمبود بلیت پیش آمد، بتوانند برطرف کنند، خاطر نشان کرد: ۴۸ درصد مسافران از مهران و ۳۲ درصد مسافران از شلمچه تردد کرده‌اند. تردد زائران از مرزهای خسروی و چذابه به تدریج ۹ و ۸ درصد بوده‌است؛ مرزهای باشماق و تمرچین هم به ترتیب یک و دو درصد تردد زائران اربعین را به خود اختصاص داده‌اند.

اکبری یادآور شد: پیش‌بینی ما این بود که اگر ۵ درصد به زائران اتوبوسی امسال افزوده شود نیاز به ۱۱ هزار دستگاه خواهیم داشت در حالی ۶ هزار دستگاه اتوبوس داریم و کمتر از ۵ هزار دستگاه کمبود داریم برای جبران کمبود اتوبوس از ناوگان دستگاه‌های دولتی و نیز شرکتهای طرف قرارداد با صنایع مذاکره کردیم و توانستیم ابلاغ معاون اول رییس‌جمهور را برای دستگاه‌ها اخذ کنیم که از ۲۱ تا ۲۷ مرداد ناوگان دستگاه‌های اجرایی در اختیار زوار اربعین باشد به جد پیگیری این موضوع هستیم. در برخی استان‌ها توانسته‌ایم بخشی از ناوگان صنایع را به چرخه اربعین اضافه کنیم.

رییس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای به طور کلی نیاز به ۸ هزار دستگاه اتوبوس داریم و در یک سال گذشته تولید داخل نداشتیم و تنها ۲۰۰ دستگاه اتوبوس وارد کشور شده‌است چند دستگاه هم در گمرکات منتظر ترخیص هستند، امیدواریم تا آخر امسال یک هزار دستگاه و تا پایان سال آینده ۲ هزار دستگاه اتوبوس جدید به ناوگان حمل‌ونقل جاده‌ای اضافه کنیم.

وی درباره کرایه اتوبوس تهران – مهران گفت: در دوره جنگ تحمیلی 12 روزه صنف رانندگان افزایش کرایه ندادند اما بعد از جنگ ۳۰ درصد افزایش یافت و در ایام اربعین هم به از سوی ستاد اربعین نرخ کرایه اتوبوس ابلاغ شد و با تشکل‌های صنفی حمل‌ونقل جاده‌ای جلساتی برگزار کردیم و برای نرخ یک سر خالی ۳۰ درصد تخفیف گرفتیم.

اکبری تصریح کرد: امسال برای یکسان‌سازی نرخ کرایه سفر مسافت مراکز استانها تا مرز را بر اساس نفر-کیلومتر محاسبه کردیم که ۱۸۲۷ تومان به ازای هر نفر-کیلومتر شد. مثلا از تهران تا مهران ۸۸۰ هزار تومان برای اتوبوس ۴۴ نفره و یک میلیون و ۴۶۲ هزار تومان برای ناوگان ۲۵ نفره است و یک میلیون و ۱۴۳ هزار تومان هم برای اتوبوس های ۳۲ نفره خواهد بود.

اکبری تاکید کرد: زیرساختهای خوبی در مرزها فراهم شده که شامل آماده‌سازی محوطه‌ها، اصلاح سرویسهای بهداشتی و آسفالت ریزی جاده‌های منتهی به مرزها خواهد بود.

رئیس سازمان راهداری در پاسخ به خبرنگار پایگاه خبری رخداد اقتصادی درباره اقدامات سازمان راهداری در جهت ایمن سازی مسیرهای منتهی به اربعین اظهار کرد: سازمان راهداری برای جاده های منتهی به مرزها از سال‌های گذشته شناسنامه خوبی را تهیه کرده است و وضعیت جاده های مربوط به اربعین برای ما امروز مشخص است.

وی تصریح کرد: زمانی که اربعین تمام می شود ما مسیرهای اربعین را از همه نظر بازرسی و نیازهای مورد نظر این مسیرها را شناسایی می کنیم و براین اساس پروژه هایی را تدوین می کنیم سپس در طول سال این پروژه‌ها را اجرایی می کنیم.

اکبری خاطرنشان کرد: در سال جاری ۱۲۰۰ میلیارد برای جاده‌ها و ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیارد تومان برای پایانه ‌های اربعین هزینه کردیم و در این راستا اقدامات مهمی را انجام دادیم.

رئیس سازمان راهداری در ادامه درباره فعالیت اسنپ و تپسی در بخش حمل‌ونقل برون‌شهری گفت: این فعالیت نیاز به قانون دارد و با قوانین موجود، این اقدام خلاف قانون است.

وی تصریح کرد: تاکسی‌های اینترنتی شهری، طبق قانون مجاز به جابه‌جایی مسافر در مسیرهای بین‌شهری نیستند و زیرساخت این کار را نیز ندارند و یکی از مشکلات اساسی این پلتفرم‌ها در حمل‌ونقل بین‌شهری، عدم قطعیت عملکرد و فعالیت غیرمجاز آن‌هاست.

اکبری خاطرنشان کرد: در جلساتی که در این زمینه با حضور مدیران عامل این شرکت‌ها در مجلس شورای اسلامی برگزار شد، آن‌ها نیز اذعان داشتند که فعالیتی در حوزه حمل‌ونقل برون‌شهری ندارند، ادعایی نیز در این زمینه ندارند و خود را غیرمجاز می‌دانند بنابراین، از نظر ما هرگونه جابه‌جایی مسافر در قالب پلتفرم‌های اینترنتی فعلی در مسیرهای برون‌شهری، خلاف قانون محسوب می‌شود.

انتهای پیام/

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.