جدیدترین جزئیات از طرح مسکن ملی

معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی با اعلام اینکه احداث یک میلیون و ۲۰۰ هزار واحد مسکونی در برنامه قرار دارد، خواستار همراهی سیستم بانکی در تخصیص ۲۰ درصد تسهیلات به بخش مسکن شد.

به گزارش پایگاه خبری رخداد اقتصادی به نقل از وزارت راه و شهرسازی، محمود محمودزاده، معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی در دیدار معاون اول رییس‌جمهور با وزیر راه و شهرسازی و معاونان وزیر راه و شهرسازی در ساختمان دادمان وزارت راه و شهرسازی، گفت: با توجه به اینکه مسکن نقش بالای ۳۰ درصدی در اقتصاد کشور دارد، می توان از این نقش سود برد. بدین معنا، در مسکن دولت می تواند با کمترین آورده، بیشترین سود را ببرد.

معاون وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: با توجه به اینکه هدف جداشدن از اقتصاد متکی بر نفت و منابع دولتی است، رونق بخش مسکن می تواند به کمک دیگر بخش های اقتصادی بیاید و پیشران توسعه اقتصادی شود و در عین حال به رضایتمندی اجتماعی بینجامد.

معاون مسکن و ساختمان در خصوص نقشه راه طرح اقدام ملی مسکن، گفت: نقشه راه اقدام ملی مسکن برای دهک های اول تا سوم بدین نحو است که پروژه ای ۲۰۰ هزارواحدی با همراهی دستکاه های مختلف از جمله بنیاد مسکن احداث می شود. در اجرای این طرح، خانوارهای واجدشرایط از طریق کمیته امداد و بهزیستی در سطح کشور، شناسایی شدند. برای این خانوارها نقشه شهری و استانی تهیه شده و هرکدام از دستگاه ها با توجه به میزان کمک در اجرای طرح مشارکت می کنند.

به گفته محمودزاده ، واحدهای مسکونی خانوارهای دهک اول تا سوم با کمترین آورده و بعضا بدون آورده تحویل متقاضیان می شود.

وی اجرای طرح اقدام ملی مسکن را برای دهک های ۴ تا ۷ نیز اعلام کرد و گفت: برای این دهک ها، ۴۰۰ هزارواحدمسکونی برنامه ریزی شده است که ساخت واحدها در دستورکار است. زمین این واحدها به شکل اجاره ۹۹ ساله، فروش اقساطی و مشارکتی به متقاضیان واگذار می شود. ۱۰۰ هزار واحد از این ۴۰۰ هزارواحد در بافت فرسوده و به شکل وام خودمالک انجام می شود. ۳۰۰ هزارواحد دیگر نیز که در شهرهای جدید و سایر شهرهاست، تامین زمین شده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: بیش از یک میلیون و ۶۰۰ هزار نفر در طرح اقدام ملی مسکن ثبت نام کردندکه کار پالایش آنها در حال انجام است.

محمودزاده خاطرنشان کرد: در طرح اقدام ملی مسکن با دستگاه ها، سازمانها و وزارتخانه های مختلفی از جمله وزارت آموزش و پرورش برای مسکن فرهنگیان، با وزارت صمت، با وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، با وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، و مناطق آزاد، تفاهم نامه هایی امضا شده است.

معاون مسکن و ساختمان گفت: مجموع سیاستگذاری ها در دوره مهندس اسلامی، احداث یک میلیون و ۲۰۰ هزار واحد است.

گردش مالی ۴۰۰ هزارواحد اقدام ملی ۱۶۰ هزارمیلیاردتومان

وی ادامه داد: گردش مالی طرح اقدام ملی مسکن بدون احتساب زمین ۱۲۰ هزارمیلیاردتومان، با احتساب زمین ۱۶۰ هزارمیلیاردتومان است.چنانچه احداث یک میلیون واحدمسکونی را ملاک قرار دهیم، گردش مالی طرح اقدام ملی مسکن، ۳۰۰ هزارمیلیاردتومان می شود.

محمودزاده ضمن اعلام تهیه برنامه استانی طرح اقدام ملی مسکن، گفت: پروژه اقدام ملی مسکن به شیوه ای برنامه ریزی شده است که خودش بدون اتکا به منابع مالی دولتی می تواند هزینه های خود را تامین کند.

وی در بیان درخواست های خود از معاون اول رییس جمهور، گفت: دولت برای اجرای طرح اقدام ملی مسکن حداکثر ۲ درصد کمک مالی کند. همچنین دولت کمک کند تا ۲۰ درصد تسهیلات بانک ها به طرح اقدام ملی مسکن، تخصیص یابد.

معاون وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: هم اکنون مقاومت شدیدی در سیستم بانکی وجود دارد. چنانچه بانک ها ملزم به پرداخت ۲۰ درصد تسهیلات خود به بخش مسکن شوند، سیاستگذاری احداث یک میلیون واحد طرح اقدام ملی، محقق خواهد شد.

محمودزاده افزود: از ۳۰۰ هزار واحد مسکونی طرح اقدام ملی مسکن که در شهرهای جدید و سایر شهرها، اجرایی می شود، ۲۱۰ هزارواحد آغاز شده است. همچنین اولین پروژه های طرح اقدام ملی مسکن اواخر خرداد و اوایل تیر امسال با افتتاح ۲۲۰۰ واحد در سیرجان آغاز می شود.

معاون مسکن و ساختمان توضیح داد: برای جهش تولید، پروژه جدیدی تعریف شده است که بر اساس آن، افرادیکه زمین و یا پروژه مسکونی نیمه کاره دارند، به اقدام ملی مسکن متصل شوند. هم اکنون نزدیک به ۲۰۰ هزار واحد مسکونی نیمه تمام در کشور وجود دارد که اگر در برنامه اقدام ملی وارد شود هم موجب تعادل بازار می شود و هم بر اشتغال تاثیر خواهد گذاشت.

محمودزاده گفت: هم اکنون در موضوع تامین زمین دو مشکل وجود دارد. اول آنکه بر اساس ماده ۶ قانون ساماندهی تمام دستگاه ها موظف هستند اراضی مازاد خود را در اختیار وزارت راه و شهرسازی برای ساخت و ساز قرار دهند که در این زمینه مقاومت هایی وجود دارد. همچنین، بر اساس ماده ۱۰ قانون زمین شهری، منابع طبیعی، اراضی داخل محدوده و حریم را باید تحویل سیستم بدهد که متاسفانه این مقاومت سالهاست وجود دارد که امیدواریم این مشکلات حل شوند.

انتهای پیام/

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.