مدیرکل فنی و بررسی طرحهای راهآهن خبر داد: بازنگري آییننامه طرح هندسی راهآهن (نشریه 288) با راهبری شرکت مادر تخصصی ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور توسط دانشگاه علم و صنعت ايران، مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی به عنوان مرجع فنی معتبر و با اخذ نظرات دستگاه بهره بردار وجامعه مهندسان مشاور با هدف بهینه سازی طراحي خطوط ریلی کشور وپس از طي فرآيند تصویب آن در سازمان برنامه وبودجه كشور در پایگاه اطلاع رسانی سازمان برنامه و بودجه کشور در دسترس مشاوران، پیمانکاران و سایر ذینفعان قرار گرفت.
به گزارش پایگاه خبری رخداد اقتصادی به نقل از مدیریت ارتباطات و اطلاعرسانی شرکت مادر تخصصی ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور، محسن نوروزی از انتشار نسخه بازنگري آیین نامه طرح هندسی راهآهن(تجديد نظر اول نشريه288) در در پایگاه اطلاع رسانی سازمان برنامه و بودجه کشور خبر داد و گفت: این آیین نامه با راهبری شرکت مادر تخصصی ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشورتوسط دانشگاه علم و صنعت، مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی به عنوان مرجع فنی معتبر در ساخت بهینه خطوط ریلی کشور در دسترس مشاوران، پیمانکاران و سایر ذینفعان قرار گرفت.
وی با اشاره به انتشار و ابلاغ آیین نامه طرح هندسی راهآهن در سال 1383 برای اولین بار اظهار داشت: با گذشت حدود 20 سال از انتشار این آیین نامه، با در نظر گرفتن تجربيات در صنعت حمل و نقل و توسعه در کمیت و کیفیت خطوط ریلی کشور، با بهره مندی از دانش روز و با هدف بهینه سازي طراحي وبالتبع ساخت خطوط ریلی کشور این آیین نامه به روزرسانی و منتشر شد. در نسخه جدید این نشریه، علاوه بر بهروزرسانی مفاد فنی، تلاش شده است تا رویکردی جامعتر و انعطافپذیرتر در طراحی هندسی راه آهن اتخاذ شود. به این ترتیب، مهندسان طراح میتوانند با توجه به شرایط خاص هر پروژه و با بهرهگیری از دانش و تجربیات موجود، بهترین تصمیم را برای پروژه لحاظ کنند.
نوروزی طراحی هندسی را یکی از بخشهای اثرگذار در مطالعات راهآهن معرفی کرد و گفت: طراحی هندسی، در واقع ستون فقرات هر پروژه راهآهنی است. همانطور که ساخت یک سازه مقاوم و بلند بدون نقشه حساب شده پایدار و کارآمد نیست ساخت خطوط ریلی نیز نیازمند نقشه دقیق است.
مدیرکل فنی و بررسی طرحهای راهآهن افزود: طراحی هندسی بر هزینههای نهایی پروژه و همچنین بهرهبرداری نیز تأثیرگذار است. یک طراحی خوب و دقیق میتواند هزینههای ساخت را کاهش دهد زیرا با انتخاب بهترین مسیر و استفاده از تکنیکهای ساخت مناسب، میتوانیم هزینههای ساخت را به حداقل برسانیم.
وی ادامه داد: یک طراحی خوب میتواند هزینههای نگهداری را نیزکاهش دهد و ساختاری که کمتر در معرض آسیب و خرابی قرار دارد هزینههای نگهداری و تعمیرات آن بسیار کاهش مییابد. از طرف دیگر راهآهن با طراحی مناسب، میتواند با سرعت و ایمنی بیشتری به حمل و نقل کالا و مسافر بپردازد در نتیجه بهرهوری را افزایش مي دهد.
مدیرکل فنی و بررسی طرحهای راهآهن انجام پژوهشهای علمی و تخصصی از سوی افراد متخصص و کارآمد در تهیه این آیین نامه را ارزشمند اعلام کرد و افزود: با توجه به تنوع و گستردگی موضوعات اين نشريه تلاش شده است از دانشگاهها، مرکز تحقیقات، دستگاههای ذیربط وذينفع و طراحان مجرب استفاده شود.
وی سازمان برنامه و بودجه کشور را متولی توسعه پایدار کشور ومسئول نظام فنی و اجرایی یکپارچه دانست و ادامه داد: استفاده از ضوابط و معیارها در مراحل مختلف مطالعاتي، اجرا، راهاندازی و بهرهبرداری در پروژههای عمرانی به لحاظ فنی و اقتصادی بسیار با اهمیت است و به روزآوري وبازنگري ضوابط بر اساس تجربيات ودانش روز يك ضرورت است.
نوروزی تاکید کرد: اجرای مفاد این آییننامه از تاریخ 1/10/1403 برای تمام قراردادهایی که از محل وجوه عمومی و یا به صورت مشارکت عمومی وخصوصي منعقد میشود، الزامی است.
انتهای پیام/