مدیرعامل بانک خاورمیانه:

بجای تاسیس بانک جدید به بانک‌های فعلی کمک کنید

مدیرعامل بانک خاورمیانه اظهار داشت: متاسفانه سیاست‌هایی که در چند سال اخیر در پیش گرفته شده‌اند همگی در راستای بزرگ شدن دولت بوده در حالی که تمام دنیا سیاستگذاران برعکس آن عمل می‌کنند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری رخداد اقتصادی؛ در همایش شکل‌دهی آینده سیاستگذاری پولی و مالی که در اتاق بازرگانی ایران برگزار شد، پرویز عقیلی کرمانی مدیرعامل بانک خاورمیانه با اشاره به طرح بانکداری که در مجلس شورای اسلامی در حال بررسی است، گفت: پنج نکته در این خصوص مطرح است؛ اول آنکه برای ایجاد بستر سالم و توسعه اقتصادی کشور شفافیت و گزارش‌دهی را اجباری کنیم. باید از درآمدهای نفتی تا جزئی‌ترین موارد صورت‌های مالی بانک‌ها و وزارتخانه‌ها به اطلاع مردم برسد. این امر برای مبارزه با فساد ضروری است.

وی ادامه داد: نکته دیگر اینکه دولت باید کوچک شود. متاسفانه سیاست‌هایی که در چند سال اخیر در پیش گرفته شده‌اند همگی در راستای بزرگ شدن دولت بوده در حالی که تمام دنیا سیاستگذاران برعکس آن عمل می‌کنند.

مدیرعامل بانک خاورمیانه افزود: نکته سوم آنکه باید نظام مالیاتی را اصلاح کنیم. اخیراً هر کارشناسی جایگزینی درآمدهای مالیاتی را با درآمد نفت مطرح می‌کند در حالی که این تفکر غلط است زیرا باعث خفه شدن اقتصاد می‌شود. در شرایطی که رکود وجود دارد و کسب و کار به حداقل خود رسیده است، نباید فشار مالیاتی را به فعالان اقتصادی افزایش داد. در حالی که تنها راه حل مشکل اشتغال، سرمایه‌گذاری است و این امر باعث رونق اقتصادی می‌شود، نباید رفتاری کنیم که فعالان اقتصادی از کار کردن پشیمان شوند.

عقیلی با اشاره به کسری بودجه سال 99 گفت: همچنین تنها راه تامین کسری انتشار اوراق بدهی است که آقای سعدوندی به درستی به آن اشاره کرد. دولت نمی‌تواند بن و اوراق داشته باشد و بخشی را به کارهای عمرانی و بخشی را به امور جاری اختصاص دهد. اوراق را نمی‌توان به اجبار فروخت و هر اوراقی نرخ تنزیل خود را دارد.

وی با اشاره به فعالیت بازار باز در هفته جاری گفت: این عملیات به شرط اجرای صحیح می‌تواند 100درصد موثر باشد و نرخ بهره را از این بازار به دست آورد. دولت می‌تواند با انتشار اوراق بخشی از کارکنان خود را کنار گذاشته و نهادها و بنگاه‌های وابسته به خود را به بخش خصوصی و واقعی واگذار کند.

مدیرعامل بانک خاورمیانه ادامه داد: باید اوراق شرکتی و رتبه‌بندی شرکت‌ها را وارد اقتصاد کنیم. من دو سال پیش در هنگام بررسی بودجه آن زمان به طرح آقای نیلی مبنی بر ایجاد یک بانک تخصصی دیگر اعتراض کردم و گفتم به جای تاسیس بانک جدید که معلوم نیست از سایر بانک‌های دولتی بهتر شود، به بانک‌های فعلی کمک کنید. در نهایت اگر قرار است بانک تخصصی توسعه‌ای ایجاد شود باید این امر توسط بخش خصوصی صورت بگیرد و نه دولت.

انتهای پیام/

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.