کود‌های بی‌کیفیت یارانه‌ای تهدیدی برای تولید محصولات استراتژیک شده‌اند

کارشناس معتقدند؛ سهمیه کود یارانه‌ای کشاورزان متناسب با نیاز آن‌ها نیست و با تأخیر به دستشان می‌رسد اما، مهمتر اینکه کیفیت آن‌ها بسیار پایین است، به نحوی که تهدیدی برای تولید محصولات استراتژیک هستند.

به گزارش پایگاه خبری رخداد اقتصادی؛کود یکی از اصلی‌ترین نهاده‌های کشت است که کمیت و کیفیت آن تأثیر مستقیم در تولید محصولات کشاورزی دارد. وزارت جهادکشاورزی به عنوان متولی تولید محصولات کشاورزی و تأمین‌کننده کالا‌های اساسی موظف است، در ابتدای هر سال زراعی سه رقم کود مورد نیاز کشاورزی شامل اوره، فسفاته و پتاسه را به میزان نیاز و با کیفیت مناسب، تأمین کند.

فصل زراعی هر سال از شهریور ماه آغاز می‌شود و اولین فصل کشت آن، کشت پائیزه است. این فصل اهمیت زیادی درتولید محصولات کشاورزی به ویژه محصولات استراتژیک دارد. تأمین نهاده‌های تولید در این فصل به ویژه کود تأثیر زیادی در بازدهی و بهره وری محصولات دارد اما، گزارش کشاورزان نشان از عدم تأمین کود‌ها به میزان نیاز، تأخیر در تحویل کود‌ها و مهمتر از آن‌ها، افت کیفیت کود‌ها دارد.

به گفته علی قلی‌ایمانی، نائب رئیس بنیاد ملی گندمکاران کشور، وزارت جهاد کشاورزی در تحویل کود‌های یارانه‌ای اوره و فسفاته تأخیر داشته است این درحالی است که، هم اکنون زمان مصرف کود فسفاته بوده و با گذشت زمان، کوددهی دیگر بازدهی نخواهد داشت.

وی ادامه داد: این امر به ویژه در محصولات استراتژیک گندم و جو اهمیت بیشتری دارد، چراکه اکنون بهترین زمان کود فسفاته است تا بازدهی مناسب را داشته باشد.

ایمانی علاوه بر مشکل تأخیر در تأمین و ناکافی بودن سهم کود‌های یارانه، از مشکل بزرگتر دیگری در این کود‌ها خبر داد.

وی گفت: کود‌های یارانه‌ای کیفیت بسیار پایینی دارند و به نظر می‌رسد این مشکل در سالجاری شدت بیشتری پیدا کرد است.

ایمانی گواه این ادعا را انجام آزمایش برای تعیین درصد مواد مؤثر در کود‌ها عنوان کرد که تفاوت زیادی با میزان ذکر شده بر روی کیسه‌های آن‌ها دارد.

این ادعا را ساسان خزاعی، دکتری بیوتکنولوژی و از کشاورزان نمونه کشور نیز تائید کرد.

این کارشناس در گفت و گو با اقتصاد آنلاین با اشاره به آخرین نتایج آزمایشات بر روی کود‌های یارانه ای، اظهار کرد: طبق نتایج آزمایشگاهی، مواد مؤثر در کود‌های یارانه‌ای کمتر از نصف میزان ذکر شده بر روی کیسه‌ها است که می‌تواند با افت تولید و کاهش بهره وری در مزارع، تولید محصولات کشاورزی را با مخاطره مواجه کند.

وی ادامه داد: نتایج این آزمایش‌ها، ما را به این تصمیم رساند که به رغم ارزانی کود‌های یارانه‌ای به سراغ کود‌های گران بازار آزاد اما با کیفیت بیشتر برویم.

خزاعی تصریح کرد: افت تولید در صورت استفاده از کود‌های یارانه‌ای آنقدر زیاد خواهد بود که ارزانی کود‌های یارانه‌ای غیر قبل توجیه شده است.

به گفته وی؛ بسیاری از کشاورزان امکان آزمایش کود‌ها را ندارند و با اعتماد به وزارت جهادکشاورزی آن‌ها را مصرف می‌کنند و متناسب با هزینه و زحماتش به نتیجه نمی‌رسند.

خزاعی بر این باور است؛ بی‌توجهی وزارت جهادکشاورزی به کیفیت کود‌های یارانه‌ای می‌تواند در دراز مدت خود را با کاهش چشمگیر تولید به ویژه در محصولات استراتژیک نشان دهد.

این کارشناس اظهار کرد: دولت می‌تواند با هزینه بیشتر در ارتقاء کیفیت کود‌های یارانه‌ای دستاوردی بزرگتر با افزایش تولید و بهبود بهره وری داشته باشد.

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.