معاون اداره اعتبارات بانک مرکزی تشریح کرد؛

آخرین وضعیت پرداخت وام قرض الحسنه ازدواج و فرزندآوری

معاون اداره اعتبارات بانک مرکزی گفت: از ابتدای سال جاری تا 31 خرداد ماه 1401 تعداد 190 هزار فقره تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج در مجموع به مبلغ 255 هزار میلیارد ریال از سوی شبکه بانکی پرداخت شده است، که از نظر مبلغی بیش از 71 درصد و از نظر تعدادی 8.5 درصد رشد داشتیم.

به گزارش پایگاه خبری رخداد اقتصا‌دی به نقل از پایگاه خبری بانک مسکن – هیبنا به نقل از روابط عمومی بانک مرکزی، مهدی صحابی با اشاره به مفاد قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت و قانون بودجه سال جاری، در خصوص تسهیلات فرزندآوری گفت: بانک مرکزی علی‌رغم محدود بودن منابع قرض‌الحسنه شبکه بانکی، همواره در مکاتبات و جلسات متعدد برگزارشده بر اولویت پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج و فرزندآوری و همچنین لزوم تسریع و تسهیل آن تأکید داشته است.

وی با بیان اینکه از ابتدای سال جاری تا 31 خرداد ماه 1401 تعداد 190 هزار فقره تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج در مجموع به مبلغ 255 هزار میلیارد ریال از سوی شبکه بانکی پرداخت شده است، گفت: با توجه به آمار مدت مشابه سال گذشته که تعداد 175 هزار فقره تسهیلات و مبلغ 149 هزار میلیارد ریال پرداخت شده، رشد بیش از 71 درصدی در مبلغ و 8.5 درصدی در تعداد تسهیلات پرداختی را شاهد هستیم.

معاون اداره اعتبارات بانک مرکزی درباره تسهیلات فرزندآوری تصریح کرد: بانک مرکزی در موعد مقرر قانونی نسبت به تهیه و ابلاغ دستورالعمل مربوطه و همچنین ایجاد سامانه‌ لازم اقدام نموده است که از زمان ابلاغ دستورالعمل و شروع ثبت نام در سامانه یاد شده (31 فروردین ماه 1401) تاکنون تعداد 90 هزار فقره تسهیلات جمعاً به میزان 36 هزار میلیارد ریال پرداخت شده است.

به گفته صحابی اخیراً بانک مرکزی تأکیدات لازم را به شبکه بانکی مبنی بر رعایت نص صریح قانون به ویژه در زمینه ضمانت داشته است؛ تا اینگونه تسهیلات فوق الذکر حداکثر با اعتبارسنجی و اخذ سفته و حداکثر با یک ضامن به متقاضیان اعطا شود.

مقام مسئول بانک مرکزی افزود: یکی از دلایل کندی نسبی پرداخت این تسهیلات نسبت به تسهیلات ازدواج، وجود برخی از ابهامات طرح شده توسط بانکها بود که این موارد طی چندین مرحله جلسات و مکاتبات برطرف شد.

صحابی ادامه داد: تجربه پرداخت تسهیلات ازدواج در ابتدای تکمیل سامانه آن نیز حاکی از کندی روند تسهیلات در آغاز به کار سامانه به دلیل ابهامات موجود و رفع آن از سوی بانک مرکزی بود، لذا بدیهی است با گذشت و مرور زمان، روند پرداخت تسهیلات فرزند‌آوری نیز از سرعت قابل قبول مورد نظر بانک مرکزی برخوردار خواهد شد.

وی با بیان اینکه دیگر چالش مهم پرداخت تسهیلات فرزندآوری به نسبت تسهیلات ازدواج، مراجعه و ثبت نام یکباره والدین فرزندان متولدشده در سال 1400 در سامانه (که کل متولدین سال 1400 حسب آمارهای موجود بیش از یک میلیون و 100 هزار نفر است) علاوه بر متولدین سال جاری است،‌ افزود: این موضوع علی‌رغم تلاش شبکه بانکی و مسئولیت قانونی و اجتماعی آنها موجب ایجاد صف در پرداخت این تسهیلات خواهد شد، کمااینکه در حال حاضر تعداد 610 هزار نفر در صف دریافت این تسهیلات و طی مراحل ثبت نام، تعیین شعبه، تشکیل پرونده و تکمیل مدارک هستند.

مقام مسئول بانک مرکزی یادآور شد: با این حال به هم وطنان اطمینان می دهم که همان تکلیف قانونی و مسئولیت اجتماعی بانکها موجب می شود که شبکه بانکی نسبت به پرداخت تسهیلات و اجرایی کردن آن اقدام کند.

به گفته صحابی و حسب قانون، تسهیلات یاد شده با اعتبارسنجی از متقاضیان و اخذ سفته یا با حداکثر یک ضامن قابل پرداخت است که این موضوع طی مکاتبات متعدد به شبکه بانکی ابلاغ و تأکید شده است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: هم وطنان می‌توانند با مراجعه به «وب سایت بانک مرکزی»، «سامانه ارتباطات مردمی» در قسمت «ثبت درخواست»، با انتخاب تسهیلات بانکی به عنوان «موضوع اصلی» و تسهیلات قرض‌الحسنه فرزندآوری به عنوان موضوع «فرعی» نسبت به درج درخواست اقدام کنند.

انتهای پیام/

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.