معرفی 6 مدل مناسب برای سرمایه گذاری / انواع مدل های سرمایه گذاری چه ویژگی‌هایی دارند؟

همانگونه که مطلع هستید فاکتورها و شرایط مختلفی برای دستیابی به روش‌ها و مدل‌های متنوع سرمایه گذاری وجود دارد. همچنین بر طبق همین فاکتورها می‌توان دیدگاه‌های مختلف روش‌های سرمایه گذاری را شناخت.

به گزارش پایگاه خبری رخداد اقتصادی؛ همانگونه که مطلع هستید فاکتورها و شرایط مختلفی برای دستیابی به روش‌ها و مدل‌های متنوع سرمایه گذاری وجود دارد. همچنین بر طبق همین فاکتورها می‌توان دیدگاه‌های مختلف روش‌های سرمایه گذاری را شناخت. در این مقاله قصد داریم شما را با چندین مدل ساده و مناسب برای سرمایه گذاری آشنا کنیم، امیدواریم خواندن این مطلب به شما کمک کرده و از آن لذت ببرید؛ با ما همراه باشید.

در ابتدای لازم است شما را با انواع راههای سرمایه‌گذاری آشنا کنیم تا بایک شناخت کافی و مبتنی بر اطلاعات داده شده مسیر خود را مشخص کنید و هدفگذاری لازم را انجام دهید.

سرمایه ‌گذاری در بورس

یکی از جالب‌ترین راه‌های سرمایه گذاری، فعالیت در بازار بورس است و افراد می‌توانند علاوه بر فعالیت مستقیم و آشنایی با شرایط سبدگردانی اختصاصی از روش های غیر مستقیم نیز بهره ببرند.   افراد می توانند حتی با کمترین سرمایه‌ نیز در بازار بورس فعالیت داشته و حتی بدون داشتن دانش و تجربه و تنها با خرید عرضه های اولیه کسب سود کنند. امروزه حداقل مبلغ برای خرید سهام در بازار بورس ایران ۵۰۰ هزار تومان است، در حالی که خرید عرضه اولیه می‌تواند با قیمت‌هایی کمتر از 100 هزار تومان هم انجام شود.

البته دقت کنید که حضور مستقیم در این بازار کار سختی بوده و نیاز است که فرد ابتدا آموزش های لازم را ببیند. افراد نباید هرگز بدون مطالعه، دانش و مهارت کافی در این بازار اقدام به خرید سهام کنند. همچنین افراد غیر حرفه‌ای به سهولت می‌توانند از ابزارهای واسطه‌ای مانند صندوق‌ های سرمایه‌گذاری استفاده کنند.

بورس

سرمایه‌ گذاری در املاک و مستغلات

از جمله محبوب‌ترین شیوه‌های سرمایه گذاری در ایران می‌توان به سرمایه گذاری در املاک اشاره کرد. با دقت در نرخ تورم بسیار بالای ایارن می‌توان گفت در سال‌های گذشته بهترین روش سرمایه گذاری فعالیت در بازار املاک بوده است. قیمت مسکن در چند سال اخیر حتی به بیش از 10 برابر رسیده و این به معنی سود خیلی زیاد سرمایه گذاران این حوزه است. البته سرمایه گذاری در املاک و مستغلات نیازمند توجه به فاکتورها و عوامل مختلفی است که مهم ترین آنها موارد زیر را شامل می‌شود:

  • سرمایه گذاری در این حوزه به زمان زیادی نیاز دارد و سرمایه گذاران می‌توانند در بلند مدت به سود مد نظر خود برسند.
  • برخلاف بازار بورس که نقد شوندگی بسیار بالایی دارد، ممکن است نقد شوندگی املاک کمی مشکل ساز باشد، زیرا معمولا خرید و فروش املاک به پول های زیادی نیاز داشته و امکان دارد فرد نتواند در زمان مورد نظر خودش سرمایه‌اش را نقد کند.

سرمایه‌ گذاری در ارز، طلا و نقره

شاید بتوان گفت سرمایه گذاری در طلا و نقره از قدیمی ترین روش های سرمایه گذاری است و   مردم از گذشته دور سرمایه های نقد خودشان را به طلا تبدیل می‌کردند. طلا در کلیه نقاط دنیا خریدار داشته و نقد شوندگی خیلی بالایی به همراه دارد؛ همچنین به عنوان یک دارایی مطمئن نیز شناخته می‌شود. امروزه ارزهای ارزشمندی مانند دلار، یورو و ارزهای دیجیتال وجود دارند که می‌توانند بستر مناسبی برای investment باشند.

طلا

طلا با وجود اینکه یک دارایی مولد نیست، در مقابل تورم آسیب نمی‌بیند. این در حالیست که حتی دلار و یورو در مقابل تورم آسیب خواهند دید. کسانی که نمی خواهند ریسک خرید طلای فیزیکی را بپذیرند، می‌توانند با تهیه گواهی‌ های سپرده طلا یا صندوق‌ های سرمایه‌گذاری با پشتوانه طلا، در این زمینه سرمایه گذاری کنند. البته باید دقت کرد که سرمایه گذاری در بازار طلا، نقره و ارز نیز یک سرمایه گذاری بلند مدت بوده و امکان دارد در کوتاه مدت سود مناسبی به سرمایه گذاران نرسد.

سرمایه‌ گذاری در اوراق بهادار

اوراق بهادار هم از دیگر حوزه هایی است که می تواند برای سرمایه گذاران سود مناسبی را به همراه داشته باشد. سهام شرکت‌ها از جمله مهمترین اوراق بهادار بوده و همانگونه که بیان شد خرید و فروش آنها نیاز به کسب مهارت، تجربه و دانش زیادی دارد. سرمایه گذاران می توانند به صورت مستقیم اقدام به خرید اوراق مشارکت با سود تضمینی کنند و یا در صندوق ‌های با درآمد ثابت سرمایه ‌گذاری کنند، زیرا که بخش عمده این صندوق‌ها از انواع اوراق بهادار تشکیل می شوند.

سرمایه گذاری در صندوق‌ های سرمایه ‌گذاری

صندوق های سرمایه گذاری از جمله بهترین و مطمئن‌ترین روش های سرمایه گذاری بوده که امروزه همه افراد می توانند به راحتی به آنها دسترسی داشته باشند. این صندوق‌ها در اقع به چند دسته اصلی شامل صندوق ‌های با درآمد ثابت، صندوق‌‌های مختلط و صندوق ‌های سهامی، صندوق سرمایه گذاری قابل معامله (ETF)، صندوق‌ سرمایه گذاری در طلا و … تقسیم می شوند. هرکدام از این صندوق‌ها مزایا، معایب و درصد ریسک متغیری را دارا هستند. این شیوه سرمایه گذاری را می‌توان بهترین روش برای کسانی دانست که دانش، تجربه و مهارت استفاده از روش‌های مستقیم را ندارند.

سرمایه‌ گذاری در بانک

می‌توان گفت کم‌خطرترین و مطمئن‌ترین روش های سرمایه گذاری، سرمایه‌ گذاری در بانک است. این روش تقریبا هیچ ریسکی نداشته، اما بازدهی آن در قیاس با بقیه روش های بیان شده، کمتر است. بانک‌ها معمولا سقف سود بانکی مشخصی را دارند که غالبا براساس نرخ تورم تعیین می‌شود.

بانک

می‌توان گفت  سودی که از سمت بانک به سرمایه گذاران داده می‌شود برابر با کاهش ارزش سرمایه آنها در اثر تورم است. به عبارتی دیگر می توان گفت بانک نمی تواند سودی به سرمایه گذاران بدهد و تنها اثر تورم بر سرمایه های آنها را از بین می‌برد.

انتهای پیام/

منبع: سایت ممتاز سرمایه

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.