معاون امور صنایع وزارت صمت در برنامه در انتهای الوند اعلام کرد؛

رشد ۶.۱ درصدی بخش صنعت در ۳ ماهه امسال/ بومی سازی ۶۰۰ میلیون یورویی زنجیره ارزش فولاد در بهمن ماه امسال/ تحقق هدفگذاری وزیر صمت برای افزودن ۵ میلیارد دلار به صادرات کشور در نیمه دوم سال

معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت بیان کرد: بر اساس آمار بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران رشد اقتصادی بخش صنعت در سه ماهه امسال ۶.۱ درصد بوده است.

به گزارش پایگاه خبری رخداد اقتصادی به نقل از شاتا، مهدی صادقی نیارکی در برنامه در انتهای الوند شبکه دو سیما با بیان این مطلب، افزود: همچنین مرکز آمار ایران رشداقتصادی بخش صنعت را در سه ماهه امسال ۵.۵ درصد اعلام کرده است.

رشد مثبت ۱۵ رشته از ۲۵ فعالیت صنعتی در ۷ ماهه امسال

وی با بیان اینکه از ۲۵ رشته فعالیت صنعتی در ۷ ماهه امسال ۱۵ رشته رشد مثبت داشته است، گفت: در رشته فعالیت هایی از جمله ماشین لباسشویی، کمباین، اتوبوس، یخچال فریزر، پتروشیمی، ماشین سواری، الیاف پلی استر، روغن‌ موتور و تراکتور و … در ۷ ماههامسال رشد مثبت داشته ایم.

معاون امور صنایع وزارت صمت در ادامه با بیان اینکه صنایع بالادستی از جمله زنجیره ارزش فلزات اساسی (مس، فولاد، سرب، روی) و زنجیره ارزش پتروشیمی و پالایشگاه هستند، یادآوری کرد: صنایع عمومی مانند نساجی پوشاک، غذایی، بهداشتی و صنایع ساختمحور صنایعی با ارزش افزوده بالا، تعمیق ساخت داخل، طراحی مهندسی، دانش فنی مانند خودرو، برق، مخابرات و الکترونیک میباشند.

حمایت از انتهای زنجیره، صنایع ساخت محور و دارای مزیت نسبی

صادقی نیارکی با تاکید بر اینکه انتهای زنجیره تولید برای ما بسیار مهم است، گفت: باید از صنایعی که در آنها دارای مزیت نسبیهستیم حمایت کنیم، صنایع ساخت محور و صنایعی که امکان صادرات مازاد تولید دارند باید مورد حمایت قرار بگیرند.

رشد ۴۸ درصدی ارزش صادرات غیرنفتی در ۷ ماهه امسال

وی در ادامه با اشاره به محدودیت‌های ارزی که از سال ۱۳۹۷ به وجود آمده است، اضافه کرد: به واسطه این محدودیت‌ها ارز از محل ارزصادرکننده تامین می شود، فلذا یکی از ارکانی که همواره دولت و وزارت صمت دنبال می‌کند حمایت از صادرات غیر نفتی است که در ۷ماهه امسال این صادرات از لحاظ ارزشی ۴۸ درصد رشد داشته است و بالغ بر ۲۷ میلیارد دلار صادرات غیرنفتی داشته‌ایم.

معاون امور صنایع وزارت صمت کالاهای صادراتی در ۷ ماهه امسال را عمدتاً واسطه‌های دانست و گفت: همچنین در ساخت تجهیزات،کالاهای دانش بنیان، کالاهای دارای دانش فنی و کالاهای کشاورزی و صنایع غذایی نیز صادرات خوبی داشته ایم.

ارزش یکصد میلیارد دلاری تولیدات صنعتی کشور

صادقی نیارکی ارزش تولیدات صنعتی کشور را ۱۰۰ میلیارد دلار دانست و بیان کرد: بدین منظور به ۲۵ میلیارد دلار ارز یعنی یک چهارمارزش تولیدات صنعتی کشور نیاز داریم که برای تامین این رقم باید از صنایع صادرات گرا حمایت کنیم.

تحقق هدفگذاری وزیر صمت برای افزودن ۵ میلیارد دلار به صادرات کشور در نیمه دوم سال

وی همچنین با اشاره به برنامه وزیر صمت برای افزایش ۵ میلیارد دلاری صادرات در نیمه دوم امسال، گفت: این هدفگذاری به حول و قوهالهی محقق شده است و امیدواریم که با سرعت بیشتری در ادامه ارتقا یابد.

معاون امور صنایع وزارت صمت با اشاره به پروژه نهضت ساخت داخل نیز تصریح کرد: این پروژه در قالب برگزاری میزهای ساختداخل که در واقع به هم رسانی نیازمندی ها و توانمندی ها بوده است در صنایع مختلف از جمله پتروشیمی، مخابرات و خودرو دنبالشده است.

بومی سازی ۶۰۰ میلیون یورویی زنجیره ارزش فولاد در بهمن ماه امسال

صادقی نیارکی با بیان اینکه پنج میز ساخت داخل ارتباط قطعه‌سازان و خودروسازان را برقرار کرده است، اعلام کرد: در بهمن‌ماهامسال نیز ۶۰۰ میلیون یورو بومی سازی زنجیره ارزش فولاد را در قالب قراردادها و تفاهم‌نامه‌ها دنبال می‌کنیم.

وی در ادامه با اشاره به شناسایی واحدهایی که با ظرفیت کم کار می‌کنند و بعضاً راکد هستند و عارضه یابی آنها، گفت: این واحدهامشکلاتی از جمله بازار، تامین نقدینگی، بازسازی و نوسازی، بحث زیرساخت‌ها، لجستیک، بحث‌های مالکیتی و مدیریتی بنگاه‌داریدارند.

معاون امور صنایع وزارت صمت با اشاره به ظرفیت‌های ستاد تسهیل و رفع موانع تولید و کارگروه های استانی این ستاد برای رفعمشکلات این واحدهای تولیدی، بیان کرد: باید به سمت توانمندسازی بنگاهها و بحثهای حاکمیتی شرکتی برویم و در فضای بیرونی نیزمسائلی از جمله تسهیل صادرات و واردات، تأمین مواد اولیه، نقدینگی، مقررات‌زدایی و بهبود فضای کسب و کار را دنبال کنیم.

انتهای پیام/

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.