برای خرید تلویزیون به چه مواردی دقت کنیم؟

شاید خریدن تلویزیون راحت‌ترین کار دنیا به نظر برسد. فکر می‌کنید قرار است به فروشگاه بروید. تلویزیون مورد علاقه‌تان را در یک چشم بر هم زدن پیدا کنید. هزینه‌ی خریدش را پرداخت کنید و با یک تلویزیون جدید به خانه برگردید؛ اما به محض آنکه در اینترنت جست‌وجو می‌کنید یا وارد فروشگاهی می‌شوید متوجه دشواری تصمیم می‌شوید.

به گزارش پایگاه خبری رخداد اقتصادی؛ شاید خریدن تلویزیون راحت‌ترین کار دنیا به نظر برسد و فکر می‌کنید قرار است به فروشگاه بروید. تلویزیون مورد علاقه‌تان را در یک چشم بر هم زدن پیدا کنید. هزینه‌ی خریدش را پرداخت کنید و با یک تلویزیون جدید به خانه برگردید؛ اما به محض آنکه در اینترنت جست‌وجو می‌کنید یا وارد فروشگاهی می‌شوید متوجه دشواری تصمیم می‌شوید. برندها، مدل‌ها، قابلیت‌ها و صد البته قیمت‌های مختلف ذهن‌تان را درگیر می‌کند. اگر قصد خرید تلویزیون را دارید، قبل‌ از هرچیزی این مقاله  را مطالعه کنید. 

 

نیاز به خرید تلویزیون نو دارید؟ بگذارید به شما بگوییم تکنولوژی‌های به کار رفته در تلویزیون‌های جدید با سرعت بالایی در حال پیشرفتند. برای خرید یک تلویزیون نو دیگر تنها سایز یا برند آن مطرح نیست. حالا واژگان تازه‌ای برای دسته‌بندی‌ تلویزیون‌ها وجود دارد که بد نیست پیش از خرید از آن‌ها مطلع باشید.

فن‌آوری پنل، سرعت پردازش، رزولوشن، الگوریتم‌، سیستم عامل، HDR و کلی واژه‌ی دیگر که ممکن است سرگیجه‌آور باشند. با ما همراه باشید تا نکات طلایی خرید تلویزیون را بررسی کنیم.

اندازه‌ی صفحه‌ی نمایش

اندازه‌ی صفحه‌ی نمایش اولین نکته‌ای‌ست که به ذهن خریدار می‌رسد. خوشبختانه امروزه در بازار، تنوع بالایی در زمینه‌ی سایز صفحه‌ی نمایش به چشم می‌خورد؛ از ۱۴ اینچ گرفته تا ۱۰۰ اینج و بالاتر.

پر فروش‌ترین تلویزیون‌ها ۵۵ اینچی هستند. با این حال صفحه‌ی نمایش‌های ۶۵ و ۷۵ نیز طرفداران خود را دارد. اصلا فکر نکنید اگر سراغ تلویزیون ۳۲ یا ۴۰ اینچی رفتید، یعنی یک تلویزیون کوچک به‌درد نخور خریده‌اید.

مهم‌ترین فاکتور برای انتخاب اندازه‌ی مناسب صفحه‌ی نمایش، ابعاد اتاقی‌ست که تلویزیون قرار است در آن جای بگیرد. پس حواستان باشد، خرید تلویزیون ۵۵ اینچی برای یک اتاق ۱۲ متری دلیل بر مناسب‌ بودن انتخاب شما نیست.

توصیه می‌کنیم قبل از اقدام به خرید، ابعاد دیوار و اتاقی که تلویزیون قرار است در آن قرار بگیرد را مورد توجه قرار دهید. نکته‌ی مهم بعدی، فاصله‌‌ای است که قرار است در مقابل تلویزیون بنشینید. یک قاعده‌ی طلایی برای محاسبه‌ی اینچ تلویزون با توجه به فاصله‌ی مبل‌ها از آن وجود دارد. اندازه‌ی صفحه‌ی نمایش بهتر است دو برابر فاصله‌ی تلویزیون و مبل‌ باشد.

قبل از آنکه دست به محاسبه بزنید، لازم به یادآوری‌ است که اینچ تلویزیون در واقع طول مورب صفحه‌ی آن از گوشه‌ی پایین به گوشه‌ی بالا در سمت دیگر است.

برای روشن‌ شدن نحوه‌ی محاسبه چند مثال می‌زنیم:

• تلویزیون ۴۰ اینچ: ۸۰ اینچ برابر با ۲۰۳ سانتیمتر
• تلویزیون ۵۵ اینچ: ۱۱۰ اینچ برابر با ۲۷۹ سانتیمتر
• تلویزیون ۶۵ اینچ: ۱۳۰ اینچ برابر با ۳۳۰ سانتیمتر

در زمان خرید تلویزیون به اندازه آن هم توجه زیادی داشته باشید.

اندازه‌ی تلویزیون همچنین یکی از مهم‌ترین عوامل تعیین کننده‌ی قیمت است. تا ۵۰ اینچ تقریبا قیمت تلویزیون‌ها منطقی افزایش پیدا می‌کند اما از ۵۰ اینچ که بالاتر بروید و مثلا تلویزیون ۶۵ یا ۷۵ خریداری کنید قیمت به یک مرتبه دوبرابر یا حتی بیشتر می‌شود. پس اگر بودجه‌ی محدودی دارید به سراغ اندازه‌ی بیشتر از ۵۰ اینچ نروید.

تلویزیون تخت بخریم یا منحنی؟

چند سال قبل برای اولین بار تلویزیون منحنی به بازار عرضه شد و مورد توجه همگان قرار گرفت؛ چرا که این فناوری بسیار جدید بود و کاربران داشتن تلویزیونی منحنی را بسیار عجیب می‌دانستند. در حال حاضر چند سالی است که تلویزیون‌های منحنی در بازار حضور دارند، اما آیا خرید آن‌ها منطقی است؟ یا بهتر است همان تلویزیون تخت و عادی را خریداری کنیم؟

در ابتدای معرفی تلویزیون‌های تخت شرکت‌های سازنده ادعا می‌کردند که به دلیل فناوری ساخت و همچنین منحنی بودن تلویزیون، زاویه دید افزایش پیدا کرده است و کاربران حالا از کناره‌ها دید بهتری به تلویزیون دارند. جالب است بدانید که درواقع زاویه دید تلویزیون‌های تخت بیشتر از منحنی بوده و همچنین نور را هم بسیار کمتر منعکس می‌کنند. محتوا در لبه‌های تلویزیون منحنی چندان خوب مانند دیگر قسمت‌ها نمایش داده نمی‌شود و این یکی از نقاط ضعف اصلی به حساب می‌آید.

مقایسه زاویه دید تلویزیون تخت و منحنی

به علاوه تلویزیون منحنی قیمت بسیار بالاتری دارد در حالی که امکانات بیشتری را در اختیار شما قرار نمی‌دهد و در واقع شما هزینه‌ی زیادی برای منحنی بودن تلویزیون می‌پردازید. پس به عنوان راهنمایی قطعا تلویزیون‌های تخت گزینه‌ی بهتری برای خرید هستند و در بازه‌ی قیمتی مشابه امکانات بسیار بیشتری دارند.

تکنولوژی پنل

چهار نوع فن‌آوری در زمینه‌ی پنل‌ها وجود دارد، که برای خرید تلویزیون لازم است با آن‌ها آشنا باشید؛ LCD، LED، QLED و OLED.

LCD نسلی قدیمی‌تر

اولین فناوری که باعث شد تلویزیون‌ها از حالت قبل خارج شوند و به صورتی که امروز هستند دربیایند همین فناوری LCD یا (Liquid Crystal Display نمایشگر کریستال مایع) بود.

نکته‌ی کلیدی برای خرید تلویزیون‌های LCD نحوه‌ی روشن شدن صفحه‌ی آن است. برخی پنل‌ها لبه‌دار هستند و برخی مستقیما در پشت صفحه‌ی نمایش نصب شدند. دلیل اهمیت این نکته، تاثیری‌ست که روی کنتراست تصویر می‌گذارد.

به صورت کلی منابع نوری نصب شده پشت صفحه‌ی نمایش از نظر کنتراست عملکرد بهتری نسبت به پنل‌های لبه‌دار دارند و برق کمتری هم استفاده می‌کنند به علاوه روشنایی این نوع فناوری نیز بیشتر است. منابع نوری نصب شده در پشت صفحه نمایش LED backlighting نام دارد و به پنل‌های لبه‌دار CCFL-backlight می‌گویند.

تلویزیون
مقایسه فناوری LCD و LED

نکته کلیدی که اگر تصمیم به خرید تلویزیون LCD دارید باید به آن توجه کنید نحوه روشن شدن صفحه LCD است، زیرا این امر می تواند تأثیر زیادی در کنتراست صفحه نمایش داشته باشد. البته توجه داشته باشید که در حال حاضر دیگر از فناوری CCFL-backlight استفاده نمی‌شود و شرکت‌ها دیگر این نوع تلویزیون را تولید نمی‌کنند.

پیش از پرداختن به انواع تلویزیون‌های LED، باید بگوییم مزیت‌ اصلی LCDها قیمت مناسب، دوام بالا و محدودیت‌ آن زاویه دید و مشکلات کنترل نور خواهد بود. اگر تصمیم خرید تلویزیون LCD دارید و کنتراست برای شما اولویت است پنل‌های VA بهتر از IPS هستند اما در صورتی که زاویه‌ی دید برای شما اهمیت بیشتری دارد به سراغ فناوری IPS بروید.

فناوری LED

در واقع فناوری LED همان فناوری نمایشگر کریستال مایع (LCD) است با این تفاوت که از نور پس‌زمینه به جای فناوری CCFL استفاده می‌کند. در بالا در مورد LED کمی توضیح دادیم اما برای تکمیل این بحث باید بدانید که LED مخفف light emitting diode است. این دیودها در پشت تلویزیون قرار می‌گیرند و نور مورد نیاز نمایشگر را تأمین می‌کنند.

نام اصلی این نوع تلویزیون LED-LCD است اما پس از مدتی به تلویزیون‌های LED مشهور شدند و به دلیل قیمت مناسب‌تر نسبت به فناوری QLED و OLED که در ادامه آن‌ها را توضیح می‌دهیم محبوبیت بسیار زیادی دارند و به دلیل قیمت کمتر با استقبال بیشتری مواجه هستند. پس در واقع از آنجایی که دیگر فناوری LCD وجود ندارد ارزان‌ترین فناوری در تلویزیون‌های حال حاضر LED نام دارد.

در بالاتر اشاره کردیم که در بین تلویزیون‌های LED دو حالت VA و IPS وجود دارد. فناوری VA کنتراست بهتری دارد و به نوعی کمی باکیفیت‌تر از IPS است اما در عوض از نظر زاویه دید چندان خوب عمل نمی‌کند و به همین دلیل اگر قرار است افراد زیادی در سالن شما پای تلویزیون بنشینند بهتر است مدل IPS را انتخاب کنید تا همه زاویه دید مناسبی داشته باشند.

فناوری QLED

این فناوری برای اولین بار توسط سامسونگ ساخته شد و در حال حاضر هم بزرگ‌ترین تولید کننده‌ی این فناوری سامسونگ است. در این فناوری شرکت کره‌ای از نقاط کوانتومی برای تولید نور رنگی استفاده می‌کند. استفاده از این نقاط کوانتومی باعث می‌شود که این نوع تلویزیون روشنایی و رنگ بندی دقیق‌تری داشته باشد و خود را به یک قدمی تلویزیون‌های OLED برساند.

تلویزیون‌های QLED قیمت به مراتب بیشتری نسبت به تلویزیون‌های LED دارند و از طرفی کمی از تلویزیون‌های OLED ارزان‌تر به فروش می‌رسند. به نوعی سامسونگ با این فناوری قصد دارد که تلویزیون‌هایی با کیفیت‌تر از LED را با قیمت کمتر از OLED به فروش برساند اما هنوز موفق نشده هزینه‌های این نقاط کوانتومی را به حد قابل قبولی برساند و این فناوری قیمت بالایی دارد.

در عمل هم کیفیت تلویزیون‌های QLED از LED بیشتر است و اگر قیمت تلویزیون‌های OLED برای شما زیاد است و از طرفی کیفیتی بهتر از تلویزیون‌های LED می‌خواهید باید به سراغ فناوری QLED و طبیعتا سامسونگ بروید.

فناوری OLED

فناوری اولد گران‌ترین و در عین حال بهترین فناوری موجود برای تلویزیون‌ها در جهان به حساب می‌آید. در تلویزیون‌های OLED هر پیسکل به طور مستقل نور تولید می‌کند و این در حالیست که در فناوری‌های دیگر نیاز به یک نور پس‌زمینه است. همین موضوع باعث می‌شود که پیسکل‌ها به طور مستقل فعالیت کنند و دقت رنگ، کنتراست و شارپنس بسیار عالی داشته باشند.

کیفیت تلویزیون‌های اولد واقعا بیشتر از فناوری‌های دیگر است و به خصوص تماشای رنگ مشکی در این تلویزیون‌ها لذت بسیار زیادی دارد. رنگ مشکی در تلویزیون‌های LED و QLED تولید می‌شود و پیسکل‌ها تلاش می‌کنند تا این رنگ را به وجود بیاورند در صورتی که در تلویزیون اولد برای نمایش رنگ مشکی پیشکل‌ها به حالت خاموش درمی‌آیند و این موضوع باعث می‌شود در این نوع تلویزیون عمق رنگ مشکی بینهایتی داشته باشیم.

تلویزیون
در جدول زیر هر سه فناوری موجود را با هم مقایسه کرده‌ایم.
قابلیت LED QLED OLED
نمایش رنگ مشکی خوب خوب عالی
یکنواخت بودن رنگ خاکستری خوب خوب عالی
روشنایی خوب بسیار عالی عالی
دقت رنگ‌ها قابل قبول بسیار خوب بسیار خوب
زاویه دید معمولی معمولی عالی
روان بودن عملکرد تصویر معمولی خوب عالی
قیمت عالی گران بسیار گران

رزولوشن تلویزیون

وقتی پای وضوح تصویر به میان می‌آید، وسواس‌های موقع خرید تلویزیون بیشتر می‌شود. همه‌ی ما دوست داریم تصاویر را در واقعی‌ترین حالت خود تماشا کنیم. به بیان ساده رزولوشن نشان دهنده‌ی تعداد پیسکل‌های نمایشگر است و هرچقدر که رزولوشن بیشتر باشد به طبع تعداد پیکسل بیشتر شده و شارپنس و کنتراست و همه‌ی جزئیات افزایش پیدا می‌کند. پس به طور کلی همیشه رزولوشن بالاتر یعنی کیفیت‌ بیشتر!

اگر هر اینچ از یک تلویزیون را در نظر بگیریم هرچقدر که رزولوشن بیشتر باشد تعداد پیسکل بیشتری در این یک اینچ قرار می‌گیرد و این یعنی برای نمایش محتوا و همچنین متن و … تعداد پیسکل بیشتری آن محتوا را نمایش می‌دهد. هرچقدر که پیسکل‌های بیشتری در نمایش یک سوژه دخیل باشند سوژه با جزئیات ریزتر و باکیفیت‌تر دیده می‌شود.

در حال حاضر از نظر رزولوشن چهار انتخاب پیش روی شما قرار دارد:

  • 8K با قابلیت نمایش 7680 × 4320 پیکسل
  • Ultra HD یا 4K با قابلیت نمایش 3840 × 2160 پیکسل
  • FHD با قابلیت نمایش 1920 × 1080 پیکسل
  • HD با قابلیت نمایش 1280 × 720 پیسکل

در حال حاضر تلویزیون‌های اقتصادی در بازار کشور بعضا رزولوشن HD دارند که درواقع ارزش خرید این محصولات چندان زیاد نیست؛ چرا که شما بخش زیادی از کیفیت محتوای موجود را از دست می‌دهید و قطعا کیفیت HD حتی با تلویزیون FHD نیز قابل مقایسه نیست و حقیقا پیشنهاد نمی‌کنیم در حال حاضر تلویزیون HD خریداری کنید.

تلویزیون‌های FHD در حال حاضر مرسوم‌ترین رزولوشن موجود هستند. این تلویزیون‌ها به خوبی می‌توانند محتوا را به نمایش درآورند و شاید شما چندان احساس نیاز به تلویزیون 4K نداشته باشید. پس اگر بودجه محدودتری دارید حتما همین رزولوشن FHD را انتخاب کنید و به سراغ تلویزیون‌های 4K نروید.

تلویزیون‌های 4K کیفیتی 4 برابر تلویزیون‌های HD دارند و به واقع تماشای محتوای مختلف در آن‌ها چشم نوازتر است. این تلویزیون‌ها در حال جایگزین شدن به جای تلویزیون‌های FHD هستند و احتمالا تا یک یا دو سال دیگر کاربران فقط به سراغ تلویزیون‌های 4K می‌‌روند، به خصوص که حالا مثلا کنسول‌های بازی سونی و ماکروسافت یعنی پلی استیشن ۵ و ایکس باکس سری ایکس از رزولوشن 4K پشتیبانی می‌کنند و شما می‌توانند بازی‌ها را با رزولوشن 4K بازی کنید.

پس در واقع تلویزیون‌های 4K در حال حاضر بهترین رزولوشن موجود برای خرید هستند؛ چرا که هم کیفیت بسیار خوبی دارند و هم شما با خرید این رزولوشن تا چند سال از بابت کیفیت آسوده خاطر هستید و می‌دانید که تلویزیون شما قرار نیست یک یا دو سال بعد قدیمی شود و نتواند محتوای موجود روز را به خوبی به نمایش دربیاورد.

رزولوشن بعدی 8K است که نه تنها در ایران بلکه در کل جهان بسیار گران قیمت بوده و هنوز هم فراگیر نشده است. در واقع از آنجایی که هنوز محتوای 8K زیادی برای نمایش وجود ندارد پس خرید تلویزیون 8K هم منطقی نیست و اگر محدودیت بودجه ندارید به سراغ همان رزولوشن 4K از یک برند مشهور و خوب مثل سامسونگ، سونی، الجی و … بروید.

تلویزیون

 

HDR و Dolby Vision HDR چیست؟

پیش از آن که بخواهیم تفاوت این دو فناوری را برای شما توضیح بدهیم بهتر است بدانید که خود HDR چه معنایی دارد و چگونه به بهبود کیفیت تلویزیون کمک می‌کند. HDR مخفف High Dynamic Range یا گستره‌ی دینامیکی وسیع است، اما خود رنج دینامیکی چه معنایی دارد؟

رنج دینامیکی در هر تصویر یا محتوایی مربوط به بخش سایه و روشن‌های محتوا و همچنین بالانس این دو قسمت با یکدیگر است. داینامیک رنج خوب یعنی در یک عکس یا فیلم باید نقاط تاریک به اندازه‌ی نقاط روشن جزئیات داشته باشند و فوکوس به روی قسمت روشن نباید باعث شود که قسمت تیره محتوا بدون جزئیات بماند.

به بیان ساده داشتن بالانس بین بخش‌های تیره و روشن یک تصویر یا فیلم یعنی رنج دینامیکی. اما رنج دینامیکی وسیع یا HDR چه معنایی دارد؟ رنج دینامیکی وسیع یعنی این که تصویر مورد نظر ما در قسمت‌های تیره و روشن جزئیات کافی داشته باشد و بتواند بالانس خوبی بین بخش‌های تیره و روشن تصویر برقرار کند. حالا این قابلیت چه کاری انجام می‌دهد؟ این ویژگی متناسب با هر محتوای در حال پخش رنج دینامیکی را تنظیم می‌کند تا کیفیت بسیار بهتری مقابل دیدگان شما قرار بگیرد.

تلویزیون

پس حالا چه تفاوتی بین HDR و Dolby Vision HDR وجود دارد؟ قابلیت HDR ثابت است و در ابتدای پخش فیلم HDR یک نوع بهبود مشخص را به روی فیلم اعمال می‌کند. در واقع این بهبود در رنگ‌ها، نور و همچنین افزایش جزئیات اتفاق می‌افتد و در طول کل فیلم یکسان و ثابت است و هیچ تغییری نمی‌کند. Dolby Vision HDR اما حالت تطبیقی دارد و این رنج دینامیکی را فریم به فریم تغییر می‌دهد تا بهترین حالت ممکن برای هر صحنه ممکن اتفاق بیفتد.

در واقع این قابلیت DV HDR لحظه به لحظه‌ی فیلم را بهبود می‌بخشد و نور بندی و رنگ بندی یکسانی را برای کل فیلم اعمال نمی‌کند. پس به عنوان جمع بندی باید بگوییم که قطعا بهتر است تلویزیون شما از قابلیت HDR پشتیبانی کند، البته که فیلم در حال پخش نیز باید HDR باشد. از بین HDR و DV HDR نیز قطعا قابلیت Dolby Vision HDR عملکرد بهتری دارد و ویدئوهای چشم نوازتری را مقابل چشمان شما قرار می‌دهد.

درگاه‌های ارتباطی

تلویزیون‌ها سال‌هاست که به دستگاه‌های چند منظوره تبدیل شدند، به همین دلیل درگاه‌های ورودی و خروجی و نقاط اتصال‌شان از اهمیت بالایی برخوردار است. به نظر می‌رسد هرچقدر درگاه‌های ارتباطی بیشتر باشد، بهتر است. با این حال توصیه می‌کنیم بسته به نیازتان اقدام به خرید تلویزیون کنید.

درگاه‌های ارتباطی شامل HDMI، USB و پشتیبانی از چندرسانه‌ای است. در حالی‌که که پورت HDMI دسترسی شما به منابع گسترده‌ای را فراهم می‌کند، USBها امکان ضبط و ذخیره‌ی اطلاعات را نیز در اختیارتان می‌گذارد. هنگام خرید تلویزیون توجه ویژه‌ای به تعداد پورت‌های HDMI داشته باشید؛ چرا که در حال حاضر دستگاه‌های مختلف مانند کنسول‌های بازی، لپ تاپ‌ها و تقریبا تمام دستگاه‌های دیگر به کمک HDMI به تلویزیون متصل می‌شوند و طبیعتا اهمیت بالایی دارد که تلویزیون مورد نظر شما حداقل 3 یا بیشتر HDMI داشته باشد.

تلویزیون

توجه داشته باشید که در تلویزیون‌های مختلف معمولا یکی از HDMI ها به رنگ طلایی درآمده است. این HDMI نسبت به دیگر ورودی‌های مشابه کیفیت بیشتری دارد و از نسل جدیدتری استفاده می‌کند و هنگام اتصال دستگاه‌های مختلف توجه داشته باشید که مثلا کنسول بازی خود را به این درگاه متصل کنید (باید دستگاهی را متصل کنید که نیاز است بهترین خروجی ممکن را داشته باشد).

قبل‌تر تلویزیون‌ها درگاه‌های متنوع‌تر و بیشتری داشتند اما در حال حاضر به این دلیل که HDMI صدا و تصویر را همزمان انتقال می‌دهد و همچنین برای اتصال تقریبا همه‌ی دستگاه‌ها کاربرد دارد دیگر شاهد درگاه‌های دیگر نیستیم. البته درگاه‌هایی مانند LAN در حال حاضر هم کاربرد خاص خودش را دارد و مثلا شما می‌توانید به کمک آن مودم خود را به طور مستقیم به تلویزیون متصل کنید.

اسپیکر‌ها

هرچقدر که فناوری تلویزیون‌ها پیشرفت کرد شاهد محصولات باریک‌تری بودیم و در حال حاضر به واقع تلویزیون‌های موجود باریک و تخت هستند و شما به راحتی می‌توانید آن‌ها را به دیوار متصل کنید. این تخت شدن تلویزیون‌ها و باریک شدن آن‌ها باعث شد تا شرکت‌های سازنده فضای زیادی برای اسپیکرها نداشته باشند و صدای تلویزیون‌های حال حاضر چندان خوب نیست.

یکی از بهترین راه حل‌های موجود خرید ساند بار است. این محصولات به کمک HDMI یا حتی به صورت وایرلس به تلویزیون شما متصل می‌شوند و کیفیت و حجم صدای آن را بسیار افزایش می‌دهند. البته اسپیکر خود تلویزیون‌ها به قدری هست که نیازی به خرید ساند بار یا سینمای خانواده نباشد و شما به راحتی می‌توانید در یک اتاق حتی بزرگ صدای بلندی را دریافت کنید اما طبیعتا خرید سینمای خانواده یا ساند بار باعث می‌شود حسی بسیار واقعی‌تر و شبیه به سینما داشته باشید. اگر ساندبار یا سینمای خانواده برای تلویزیون خود خریداری کردید HDMI این محصولات را به HDMI (ARC) تلویزیون متصل کنید تا صدا با کیفیت بیشتری پخش شود (این HDMI به نوعی طراحی شده که صدا را بهتر منتقل می‌کند).

یکی از قابلیت‌هایی که مربوط به بخش اسپیکر تلویزیون است و هنگام خرید باید به آن توجه داشته باشید Dolby Atmos نام دارد. تلویزیون در صورتی که از این قابلیت پشتیبانی کند صدایی بسیار فراگیرتر و همچنین بهتر را تولید می‌کند. به کمک این قابلیت شما احساس می‌کنید که فیلم یا بازی در خانه شما در حال اتفاق افتادن است و صدا به حالتی زنده و فراگیر پخش می‌شود.

در نهایت اگر استفاده معمولی از تلویزیون دارید نیاز به قابلیت Dolby Atmos یا خرید ساند بار و … وجود ندارد. اما اگر قصد دارید فضایی بسیار خاص و متفاوت را هنگام تماشای فیلم برای خود به وجود بیاورید حتما تلویزیونی خریداری کنید که از Dolby Atmos پشتیبانی کند یا یک ساند بار برای تلویزیون خود خریداری کنید.

روشنایی تصاویر

روشنایی تصویر ارتباط مستقیمی با وضوح و کنتراست دارد. اگر مکان قراگیری تلویزیون یک اتاق کاملا روشن باشد، باید به اندازه‌ی کافی از میزان روشنایی تلویزیون خود اطمینان داشته باشید.

بدون روشنایی کافی،‌ نورهای برجسته‌ی سفید و رنگی به ویژه برای تصاویر HDR به خوبی نمایش داده نمی‌شوند. تلویزیون‌هایی که به اندازه‌ی کافی روشن نیستند، غیر طبیعی و تاریک به نظر می‌رسند. بهترین روش تست روشنایی صفحه‌ی نمایش، تماشای صحنه‌های تاریک از یک فیلم با رزولوشن بالاست. اگر نقاط تاریک به صورت محو و زننده‌ای نمایش داده شود، بهتر است بی‌خیال خرید تلویزیون مورد نظر شوید.

البته به طور کلی معمولا تلویزیون‌های حال حاضر بازار خیلی از نظر روشنایی با مشکلی مواجه نیستند و همچنین امکان تنظیم رنگ‌ها و افزایش میزان روشنایی در تنظیمات تلویزیون وجود دارد. پس اگر نور تلویزیون به نظر شما کم است حتما در ابتدا به تنظیمات و بخش نمایشگر بروید و نور را به روی حالت حداکثری قرار دهید.

به عنوان یک راه کار کلی نیز بهتر است تلویزیون را در مکانی قرار دهید که از پنجره نور مستقیم به آن وارد نشود؛ چرا که هرچقدر هم روشنایی تلویزیون زیاد باشد باز هم تابش مستقیم نور به آن باعث می‌شود تصویر نمایش داده شده از کیفیت چندان خوبی برخوردار نباشد.

زاویه‌ی دید

برای اغلب ما، تلویزیون قلب خانه‌ است. عادت داریم حین انجام کارهای روزانه تلویزیون تماشا کنیم. پس بهتر است برای خرید تلویزیون به زاویه دید توجه کافی نشان دهیم. همچنین در مواقعی که تعداد افراد زیاد است و مثلا در خانه مهمانی دارید بسیار مهم است که افراد در زوایای مختلف بتوانند تلویزیون را به خوبی مشاهده کنند و از این نظر مشکلی وجود نداشته باشد.

برای بررسی زاویه دید تلویزیون مورد نظر، یک تصویر رنگارنگ و روشن را انتخاب کنید. تصویر را متوقف کنید و چشم‌تان را روی صفحه‌ی نمایش بچرخانید. حالا به دنبال موارد زیر بگردید.

• خاکستری شدن بخش‌هایی از تصویر
• از دست دادن نشاط رنگ‌ها
• حالت‌های راه‌راه یا هاله‌ای در تصویر

اگر هر یک از این موارد را مشاهده کردید، بهتر است از خرید این تلویزیون منصرف شوید. به طور کلی تلویزیون‌های LCD به دلیل نوع نور پس‌زمینه با این مشکل مواجه هستند (البته این نوع تلویزیون دیگر برای خرید وجود ندارد). در تلویزیون‌های LED خیلی این مشکل دیده نمی‌شود و تلویزیون‌های OLED به دلیل این که پیکسل‌ها به طور مستقل فعالیت می‌کنند بهترین زاویه دید را دارا هستند.

تلویزیون هوشمند چیست؟

تلویزیون‌های هوشمند وای فای دارند و با داشتن نرم افزارهایی مانند مرورگر و نتفیلیکس و فیس بوک و … به شما اجازه می‌دهند که از آن‌ها در نقش یک لپ تاپ غول پیکر استفاده کنید. به کمک مرورگر موجود در این تلویزیون‌ها شما می‌توانید به سایت‌های مختلف بروید و تجربه‌ای بسیار جالب از طریق گشت و گذار در اینترنت به روی نمایشگری ۵۰ اینچی داشته باشید.

این قابلیت می‌تواند بسیار کاربردی باشد؛ چرا که مثلا می‌توانید از طریق تلویزیون مستقیما به فیلیمو، آپارات و … متصل شوید و محتوای مورد نظر خود را مشاهده کنید. در نظر داشته باشید که این قابلیت برای همه‌ی افراد کاربردی نیست و همچنان دسته‌ی بسیار زیادی از خریداران تلویزیون تنها قصد دارند با آن محتوا مشاهده کنند و به دنبال استفاده از اینترنت با تلویزیون نیستند.

به علاوه حتی اگر تلویزیون شما هوشمند نباشد به سادگی می‌توانید یک اندروید باکس خریداری کنید و به نوعی با اتصال این دستگاه به تلویزیون خود آن را به یک تلویزیون هوشمند تبدیل کنید. پس به طور کلی هوشمند بودن تلویزیون را خیلی جزو اولویت‌های اصلی خود قرار ندهید و بیشتر به دنبال اولویت‌های مهم‌تری مثل رزولوشن و HDR و … باشید.

نرخ نوسازی یا Refresh Rate

شاید با این مفهوم بیشتر در گوشی‌های هوشمند آشنا باشید و بدانید که نرخ نوسازی چه معنایی دارد. عدد نرخ نوسازی نشان می‌دهد که در هر ثانیه تصویر نمایش داده شده چند بار رفرش می‌شود. نرخ نوسازی معمول در تلویزیون‌ها ۶۰ هرتز است و این می‌تواند در برخی از مواقع این حس را به شما منتقل کند که گویی تصویر دیر جابجا می‌شود یا در حین جابجایی کمی گیر می‌کند.

این موضوع در حین بازی‌های آنلاین و ورزش‌هایی مثل فوتبال و به طور کلی زمان‌هایی که تصویر به سرعت تغییر می‌کند بیشتر قابل مشاهده است. برای حل این مشکل در حال حاضر این نرخ نوسازی به ۱۲۰ هرتز و حتی در مواردی تا ۲۴۰ هرتز افزایش یافته است. در تلویزیون‌های ۶۰ هرتزی شرکت‌های سازنده دو راه‌کار کلی برای کم شدن این حالت و بهبود جابجایی سریع بین صفحات انجام می‌دهند.

در روش اول تلویزیون یک تصویر مشکی را در بین جابجایی تصویر قرار می‌دهد تا چشم شما با دنبال کردن این رنگ کمتر متوجه نرخ نوسازی ۶۰ هرتز شود و جابجایی‌های تصویر را سریع‌تر و روان‌تر ببیند. در روش دوم تلویزیون یک تصویر متحرک را در میان تصویر‌های مختلف یک فیلم قرار می‌دهد تا هنگام جابجایی تصاویر شما حس روان‌تری داشته باشید.

به همین دلیل بین تلویزیون‌های ۶۰ هرتز هم تفاوت در جابجایی تصویر وجود دارد و باید دقت داشته باشید که کدام تلویزیون در حین جابجایی سریع بین تصویرها عملکرد بهتری از خود نشان می‌دهد. به طور کلی قیمت تلویزیون‌های ۱۲۰ هرتزی زیاد است و اکثر کاربران توانایی خرید این تلویزیون‌ها را ندارند اما اگر گیمر حرفه‌ای هستید حتما به نرخ نوسازی تلویزیون خود توجه داشته باشید و حتی اگر تلویزیون ۶۰ هرتز خریداری می‌کنید باید به نحوه‌ی جابجایی تصاویر و روان بودن آن توجه ویژه داشته باشید.

سخن پایانی

اگر دنبال یک نسخه‌ی سریع برای خرید تلویزیون هستید، باید بگوییم تلویزیون‌های 4K با صفحه‌ی نمایش OLED از همه بهترند، چه از نظر قیمت و چه از نظر کیفیت. روی سیستم صوتی تلویزیون‌ها زیاد حساب باز نکنید،‌ چرا که با باریک‌ شدن قطر تلویزیون بلندگوها کوچک‌تر شده‌اند. بسته به نیازتان پورت‌های ورودی و خروجی را چک کنید. در آخر به ضمانت‌نامه و موارد مندرج در آن توجه زیادی داشته باشید. ضمانت‌نامه‌ی معتبر،‌ تضمین خرید شماست.

به طور مفصل اما اگر به دنبال راهنمایی باشید باید بگوییم که بهتر است با مطالعه‌ی این مقاله به سراغ تلویزیون‌های مورد نظر خود بروید و این موارد گفته شده در بالا را چک کنید. اگر محدودیت بودجه برای شما وجود ندارد قطعا به سراغ تلویزیون‌های 4K اولد بروید و برای آن یک ساندبار باکیفیت که از Dolby Atmos پشتیبانی می‌کند تهیه کنید.

اما اگر محدودیت بودجه دارید در ابتدا به سراغ تلویزیون‌های LED با رزولوشن 4K بروید و اگر در نهایت ارزان‌تر انتخاب موجود را خواستید تلویزیون‌های LED با رزولوشن FHD بهترین انتخاب ممکن هستند. دقت داشته باشید که هرچقدر یک تلویزیون قابلیت‌های بیشتری از لیست بالا را داشته باشد قیمت آن افزایش پیدا می‌کند در یک تلویزیون ارزان قیمت و اقتصادی هیچ یک از قابلیت‌های بالا مانند HDR، نرخ نوسازی و … را نمی‌توانید پیدا کنید.

انتهای پیام/

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.