بانک ها چگونه می توانند به سیاستگذار کمک کنند؟

حمایت بانک مسکن از سیاست های کاهش تورم دولت

بررسی ها نشان می دهد که سیاستگذار با اجرای نقشه رونق غیرتورمی علاوه بر ایجاد رونق، به دنبال این است که مهار تورم را در دستور کار قرار دهد.

به گزارش پایگاه خبری رخداد اقتصادی به نقل از پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا، آمارها نشان می دهد که نرخ تورم در دو ماه اخیر روند کاهشی را طی کرده است. یکی از وظایفی که در این خصوص برای بانک ها تعریف شده است، توجه به انضباط ترازنامه ای و عدم استقراض از بانک مرکزی در قالب اضافه برداشت است. بانک مسکن در تلاش است که با توجه به سیاست هایی که برای تامین مالی مسکن در بخش نهضت ملی ساخت مسکن بر عهده او نهاده شده است، اما شرایط را برای کنترل تورم سیاستگذار محقق کند. از سوی دیگر، بانک مسکن در دوره فعالیت خود هیچگاه وارد بازی مخرب افزایش نرخ سود بانکی برای جذب سپرده بیشتر شرکت نکرده است. اعطای تسهیلات دهی به بخش تولید کشور در بخش مسکن نیز یکی دیگر از سیاست هایی است که بانک مسکن در نظر گرفته است، تا به جای این که منابع به سمت بازارهای سفته بازی حرکت کند، در جهت بهبود تولید کشور تجهیز شود. کارشناسان معتقدند که یکی از دلایل افزایش پایه پولی در سال های اخیر، افزایش ناترازی در بودجه و ناترازی در بانک ها است که منجر به استقراض می شود. بانک مسکن در دوره جدید همراه بر رعایت انضباط ترازنامه ای تاکید کرده است. آمارها نشان می دهد که در دو ماه اخیر نیز تورم روند نزولی را طی کرده است و احتمال این وجود دارد که تا پایان سال نرخ تورم به سطح زیر 30 درصد نیز کاهش پیدا کند.

مرکز آمار ایران در گزارشی اطلاعات مربوط به تورم آبان ماه را ارائه داد. بر این اساس تورم ماهانه آبان به سطح 2.5 درصد رسیده است. این رقم در مقایسه با ماه‌های گذشته حاکی از کاهش یافتن رشد شاخص قیمت مصرف‌کننده در دومین ماه پاییز است. در ماه‌های اخیر نرخ تورم ماهانه همواره بالاتر از 3 درصد بود. از سوی دیگر نرخ تورم میانگین سالانه در آبان‌ماه 44.4 درصد اعلام شده است که نسبت به ماه گذشته کاهشی یک‌درصدی را نشان می‌دهد. علاوه بر این عدد تورم میانگین به ثبت رسیده در آبان ماه در میان ماه‌های سال جاری یکی از پایین‌ترین اعداد به ثبت‌رسیده محسوب می‌شود؛ اما مهم‌ترین کاهش تورم در آبان‌ماه متعلق به تورم نقطه به نقطه است. منظور از تورم نقطه به نقطه، تغییرات عدد شاخص قیمت‌ها نسبت به مدت مشابه سال قبل است و مشخص می‌کند که خانوارها برای خرید سبد مشخصی از کالا و خدمات چقدر بیشتر از مدت مشابه سال گذشته هزینه کرده‌اند. بر این اساس نرخ تورم نقطه به نقطه آبان با کاهشی قابل توجه به 35.7 درصد رسیده است. این موضوع حاکی از روند کاهشی نرخ تورم نقطه به نقطه است که در آغاز پاییز به کمتر از 40درصد کاهش یافت و در دومین ماه پاییز روند کاهشی خود را ادامه داد. این روند کاهشی در ماه های آتی نیز ادامه خواهد داشت.

انتهای پیام/

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.