حجت الاسلام ابوترابی فرد: رابطه نهاد مدیریت کشور و نخبگان نزدیک شود

امام جمعه موقت تهران گفت: باید رابطه نهاد مدیریت کشور با نخبگان و استعدادهای درخشان نزدیک باشد.

به گزارش پایگاه خبری رخداد اقتصادی؛ مراسم اولین سالگرد ارتحال حجت الاسلام دکتر جواد اژه ای نماینده ولی فقیه در امور دانشجویان ایرانی اروپا و آمریکا و رییس اسبق سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان ظهر سه شنبه دوم آذر در سالن آمفی تئاتر مریم میرزاخانی دبیرستان دوره دوم فرزانگان برگزار شد.

حجت الاسلام والمسلمین ابوترابی امام‌جمعه موقت تهران و نماینده مقام‌معظم رهبری در دانشگاه ها در این مراسم عنوان کرد: مفتخرم در نخستین سالگرد دوست ارجمند و دانشمند فرزانه حجت الاسلام والمسلمین دکتر اژه ای محضر بزرگواران و تربیت یافتگان در مدرسه علم و فضیلت و تقوای آن بزرگوار باشم.

وی ادامه داد: یکی از مهمترین توفیقات خداوند برای بندگان خویش، سعادت آراستگی به دانش و معرفت و تصمیم و اقدام و عمل مبتنی بر علم است و از نگاه قرآن کریم و منطق دین تنها راه سعادت برای انسان و جامعه انسانی، دانش و معرفت و سلوک عالمانه است.

امام جمعه موقت تهران توضیح داد: بعد از توصیه به تقوا یعنی آراستگی به علم نظری و به آراستگی به دانش در حوزه عمل، شاید بتوان گفت متقی در نگاه قرآن کسی است که در خدمت نظری و عملی گام های بلندی را برداشته است و یافته های علمی او به ثمر نشسته و این انسان متقی است.

حجت الاسلام والمسلمین ترابی فرد یادآور شد: اهل تقوا آراسته به همه فضائل هستند. خداوند یک توصیه ویژه به این فرزانگان دارد؛ سخن شما و مبانی و باورهای شما سدید باشد. سدید سخنی است که در رویارویی با نقدها فرو نمی ریزد و استحکام برهانی و علمی و منطقی دارد.

وی افزود: این سخن منطق اهل تقوا است و فرهیخته کسی است که اینگونه گام برمی دارد و اژه ای در این راه قدم گذاشت. وی ۱۳۴۲ به حوزه علمیه اصفهان رفت و از ۱۳۴۶ که به دانشگاه رفت در مسیر علم و معرفت قدم گذاشت و عمرش را صرف سلوک مبتنی بر علم سپری کرد. شاید یکی از نکاتی که حیات علمی و سیاسی و مدیریتی وی را متمایز می‌کند آن است که علاوه بر تلاش برای آراستگی به علم و زندگی فردی و خانوادگی مبتنی بر علم و معرفت، بای تربیت انسان های آراسته به علم و دانش و معرفت تلاش جدی کرد و به مرحله ثبوت رساندند.

حجت الاسلام والمسلمین ترابی فرد تاکید کرد: کسانی که در این حوزه تلاش می کنند اندک نیستند اما مرحوم اژه ای مخاطبان خاصی را انتخاب کرد و دو دهه در راه تربیت استعدادهای درخشان قدم گذاشت و سرمایه گذاری جدی کرد و در این مسیر با چالش ها روبرو بود و دغدغه جدی نسل جوانی را داشت که ظرفیت بیشتری برای آراستگی به علم داشتند.

وی ادامه داد: بدون تردید جایگاه امروز ایران در حوزه دانش های نوین در عرصه های دانش های نوظهور و منزلت امروز کشور، برگرفته از تلاش های این مرحوم است و تلاش های وی اثرگذار بوده است.

امام جمعه موقت تهران گفت: این تلاش ها موجب می شود که رهبر انقلاب از ۱۳۶۸ تا ارتحالش، نماینده دانشجویان ایرانی در اروپا و آمریکا برمی گزیدند و این جایگاه سبب می شود رهبر انقلاب در پیام ارزشمندشان، این عالم مجاهد را را خصایص ویژه ای یاد کنند.

حجت الاسلام والمسلمین ترابی فرد یادآور شد: شخصیت برجسته و ممتازی که مجاهدت های بزرگ و مبارک را با اخلاص عهده دار شد و یادگارهای فراموش نشدنی برای ایران اسلامی و انقلاب برجای گذاشت.

وی ادامه داد: تشکیل انجمن های اسلامی در اروپا، م ارس استعدادهای درخشان کشور و مدیریت سازنده در دوران مدال آوری بین المللی از فعالیت های مرحوم اژه ای است و او را مجاهد خاموش می نامند.

امام‌جمعه موقت تهران توضیح داد: تلاش این عالم مجاهد را در بنای نخبگی و نخبه پروری برشالوده ایمان به بیان رهبر انقلاب نمی توان فراموش کرد.

حجت الاسلام والمسلمین ترابی فرد توضیح داد: امیدوارم این شجره طیبه که او غرس کرد برای جامعه بشری و جهان اسلام، در پرتو علم و دانش، شاهد رشد و شکوفایی انقلاب اسلامی باشیم و با مشکلات و چالش ها با تکیه بر دانش و علم و تصمیمات عالمانه فائق آییم و با سپردم مسوولیت ها به دست افرادی که با دانش برخوردارند و عزم تحول دارند مسیر انقلاب را هموار کنیم.

وی تصریح کرد: شخصیت هایی که بنیه علمی بالاتری دارند و در سایه این ظرفیت، فهم درستی از واقعیت جامعه و دنیای اسلام دارند و با الهام از خرد جمعی می توانند راه را هموار کنند در بخش مدیریتی قرار گیرند و نیازمند توجه ویژه در این بخش هستیم‌.

امام جمعه وقت تهران ادامه داد: امام راحل و رهبر انقلاب در این خانواده تعریف نمی شد منشا این تحول نبودند. این انسانها می توانند منشا تحول باشند و مدیریت جامعه به این بخش نیاز دارد.

حجت الاسلام والمسلمین ترابی فرد یادآور شد: باید رابطه نهاد مدیریت کشور با نخبگان و استعدادهای درخشان نزدیک باشد.

امیدوارم در این دوران در این جهت قدم های استواری برداشته شود و آینده کشور را بهتر از گذشته بسازیم.

مرد معلم ملوک السادات بهشتی همسر مرحوم اژه ای نیز در این مراسم اظهار کرد: آخرین باری که همراه مرحوم اژه ای به این مدرسه آمدم برای بزرگداشت خانم میرزاخانی بود.

وی ادامه داد: به عنوان کسی که سالیان متمادی همراه مرحوم اژه ای بودم سعی می کردم وی را در همه بخش ها همراهی کنم.

همسر مرحوم اژه ای تاکید کرد: سالهای متمادی که به این مدرسه برای بازدید از نمایشگاه دستاوردهای فرزندان با استعداد می آمدیم و مرحوم اژه ای این دستاوردها را بازدید می کرد و ساعت ها به حرف این فرزندان برای ارائه دستاوردهای جدید و روش های آنها گوش می داد و دختران با استعداد را فرزندان خود می دید. در مدرسه علامه حلی نیز اینگونه بود.

بهشتی توضیح داد: مرحوم اژه ای برای شنیدن درد و دل جوانان وقت می گذاشت. زمان جنگ که مسوولیت سازمان استعداد درخشان داشت و کمبودها بسیار بود و چه در زمانی که امکانات بیشتر بود وی دلسوزانه رفتار می کرد.

وی تصریح کرد: مرحوم اژه ای به این نتیجه رسیده یود که در شهرستان استعدادهای بسیاری داریم که نمی توانند به دلیل کمبود امکانات به جایی برسند از اینرو اقدام به ساخت مدارس سمپاد در سراسر کشور کرد و این نیروی زیادی می برد و قاعدتا برای خانواده نیز فشار مضاعف بود. البته وی از مسوولیت پدری کم نمی گذاشت.

دقت مرحوم اژه ای در کارها و تعهدات از دیگر ویژگی ایشان بود.

بهشتی تاکید کرد: حرفه واقعی این مرحوم معلمی بود و به قدری منظم بود که تداخلی در فعالیت ها به وجود نمی آمد و در مسائل مالی انجمن های اسلامی دانشجویی اروپا و سمپاد نیز تفکیک شده کار می کرد.

وی با اشاره به دغدغه مرحوم اژه ای برای حل مشکلات دانش آموزان و معلمان گفت: وی معتقد بود آینده ایران در اختیار استعدادهای درخشان است. در نهایت ایشان با کج سلیقگی مسوولان وقت برکنار شد اما امروز فرزندان سمپاد مثمر ثمر هستند.

مجاهد

در ابتدای این مراسم الهام یاوری رئیس سمپاد اظهار کرد: مفتخرم در یادبود مردی اثرگذار با میراثی سترگ سهمی دارم. اژه ای برای سمپاد سهم پدری داشت و از اثرگذاری این مرحوم نمی توان گذشت. اگر در یک کلام بخواهیم درباره وی بگوئیم باید مرحوم اژه ای را مجاهد خطاب کنیم.

وی ادامه داد: تلاش وی تنها یک وجه ندارد و در جاهای بسیاری این مرحوم منشا اثر بود اما سمپاد نمونه خوبی برای این وجوه است.

رئیس سمپاد توضیح داد: کنار هم آمدن جهاد در کنار صبر آموزنده است. انسان هایی هستند که در درونشان نوری را درمی یابند و پس از این هجرت، زندگی خود را صرف این تغییر می کنند و صبر می ورزند.

یاوری یادآور شد: تلاش دکتر اژه ای برای سمپاد پر فراز و نشیب بود و وی در زمانی مفهوم پرورش استعداد را کشف کرد که این مفاهیم مغفول بود و مردم اندکی این مسئله را درک می کردند.

وی عنوان کرد: حرکت مستمر این مرحوم گاه به ثمر نمی رسید اما صبوری وی کمک می کرد این تلاش به بن بست نخورد. به یاد دارم روزی خدمت این مرحوم بودم و سمپاد وضعیت خوبی نداشت و گاه کردم که افراد این مسئله استراتژیک را نمی فهمند و این مرحوم بصورت امیدبخش برخورد کرد.

استعدادهای درخشان افتخار ایران

همچنین سید علی یزدی خواه نماینده ری در مجلس شورای اسلامی نیز با قرائت فرازهایی از وصیت نامه سردار شهید قاسم سلیمانی اظهار کرد: قبل انقلاب مرکز پرورش استعدادهای درخشان در تهران داشتیم و پس از انقلاب با حضور حجت الاسلام اژه ای، وی ۲۲ سال در این جایگاه قرار گرفت و یکی از رموز موفقیت در این بخش ثبات مدیریتی بود.

یزدی خواه ادامه داد: سمپاد برای ما در آموزش و پرورش غرور آفرین بود و سطح همه مدارس را ارتقا داد و رقابت ایجاد کرد.

وی تاکید کرد: حضور هر مدرسه سمپاد در هر منطقه تحرک بیشتری ایجاد می کرد و این اتفاق موجب می شد مدارس برنامه های آموزشی را تجدید نظر کنند.

این نماینده یاداور شد: جشنواره های برگزار شده از سوی بچه ها در مدارس سمپاد جالب بود و کارهای علمی بچه ها از تعداد دانش آموزان بیشتر بود و تا این حد خلاقیت وجود داشت و همه بچه ها پروژه های علمی و پژوهشی داشتند که زمینه اتفاقات علمی در آینده شد و به رشد و تعالی جایگاه علمی کشور کمک کرد.

یزدی خواه ادامه داد: در کنار رقابت های علمی، جشنواره های فرهنگی از سوی مرحوم اژه ای طراحی می شد و تلاش می کرد حداقل یک کلاس علوم انسانی نیز در سمپاد وجود داشته باشد.

وی گفت: مرحوم اژه ای به جذب نخبگان و بازگشت استعدادهای درخشان کمک می کرد.

نماینده مردم ری در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: امروز بالای ۶۸۰ مرکز داریم که به استعدادهای درخشان خدمات ارائه می کند و امروز این دانش آموزان پرچم ایران اسلامی را در زمینه علمی بالا برده اند.

در ادامه لادن تیموری رئیس انجمن دبیرستان فرزانگان خاطره ای را درباره مرحوم اژه ای ذکر کرد.

در پایان این برنامه تندیس یادبود این مراسم به طاهره کردی مدیر دبیرستان فرزانگان تهران اهدا شد.

انتهای پیام/

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.