بورس امروز چه وضعیتی خواهد داشت؟/ آیا از توان شاخص کاسته می‌شود؟

با وجود نشانه های مثبت در سمت خریداران بازار، از یکشنبه ممکن است سمت عرضه، خریداران را به چالش بکشد.

به گزارش پایگاه خبری رخداد اقتصادی؛ شاخص بورس درحالی در روز نخست هفته با ۱.۷ درصد رشد، برای دومین روز متوالی کاری، رشد بالای یک درصد را به ثبت رساند که ورود پول حقیقی ها و ارزش معاملات خرد در بازار امیدواری را به اردوگاه بورس بازان برگردانده است. از نگاه حرفه‌ای ها،  بازار فعلا شکننده است؛ به نظر میرسد همچنان عرضه ها توان مضاعف دارند و تا زمانی که حضور دوباره سرمایه گذاران به صورت مستمر دنبال نشود، نمیتوان انتظار پایداری صعودی شدن بازار را داشت.

نگرانی امروز بورس بازان به فشار عرضه ها در ساعات پایانی متمرکز بود که اجازه رشد بیشتر شاخص را به شاخص سازان نداد. اگرچه خریداران توانشان بیشتر شده اما همچنان تردید و ابهام مانع از جدی شدن مسیر صعودی بازار است. بعد از تعیین تکلیف انتخابات، حالا اما بیش از همیشه اختلافات کلیدی ایران و امریکا بر سر احیای برجام مانع احیای برجام به نظر میرسد. تهران تاکید دارد توافق امکان پذیر است اما به شرطی که امریکا از تحریم به عنوان اهرم مذاکره استفاده نکند و واشنگتن میگوید همه تحریم های دوره ترامپ را لغو نمیکند و تنها تحریم های سازگار با برجام را بر میدارد.

با این وصف همسو با این مولفه‌های پیدای موثر بر رفتار بورس بازان، تغییرات نرخ دلار نیز که با تحرکات مثبت در بازار ارز و معاملات نیمایی دنبال میشود، دوباره سهام صادرات محور را در کانون توجه قرار داده است. بسیاری با اشاره چالش های ایران و آژانس بر سر تمدید توافق و اختلافات کلیدی برای احیای برجام معتقدند دورنمای دلار صعودی است.

البته مسیر صعودی بازار سهام در روز یکشنبه احتمالا با چالش روبه رو شود و این درحالی است که نشانه های تقویت بازار همچنان قوی به نظر میرسد اما توان عرضه ها دوباره میتواند از میل خریداران بکاهد. طرف عرضه اگر چه در این ۱۰ ماه اخیر پُرتوان بوده اما طرف برعکس همواره خریدار مردد بوده و تا زمانی که نشانه های صعود را مطمئن نیابد، چندان تاب و توان پایداری ندارد.

محدودیت های سمت تقاضا و مولفه‌های مبهم و ناروشن از اقتصاد ایران، سرمایه گذاران را همچنان در وضعیت مردد نگه داشته است. از این حیث پایداری صعودی بودن بازار هم با اماو اگر روبه روست.

اینجا بیشتر بخوانید: سخنان مهم وزیر اقتصاد درباره دلایل ریزش بورس

تازه ترین نظرسنجی از تحلیلگران و فعالان بازار هم گویای همین موضوع است که با وجود اینکه نیمی از پاسخگویان صعودی بودن بازار فردا را محتمل میدانند اما نیمی دیگر معاملات یکشنبه را متعادل را ارزیابی می‌کنند.

بورس

حجم عرضه‌ها دوباره شدت می‌یابد؟

امیرحسین واعظ | کارشناس بازار سرمایه

شاخص کل روز شنبه هم رشد ۱.۷ درصدی را به ثبت رساند و جایگاه خود را در کانال ۱.۲ میلیون واحد تثبیت کرد. ارزش معاملات خرد با عبور از ۷ همت، به بالاترین میزان در سال ۱۴۰۰ رسید در نتیجه می‌توان به آینده بازار خوشبین بود. اما چند نکته را باید زیرنظر داشته باشیم:

۱. آخرین صعود بورس حدود ۱۳ درصد بود و صعود فعلی از آخرین کف نماگر بازار سرمایه (در محدوده ۱.۰۹۵.۰۰۰ واحد) حدود ۱۳ درصد بوده است.

۲. آراس‌آی شاخص کل به بالاترین میزان خود از مردادماه سال گذشته رسیده است. در نتیجه اگر نتواند تا محدوده ۱.۳۱۰ میلیون واحد صعود کند، پتانسیل واگرایی منفی دارد. در نظر داشته باشید که بهترین صعود بورس بعد از شروع ریزش در مرداد ماه، به رشد ۲۶ درصدی شاخص کل و رسیدن آن به محدوده ۱.۵ میلیون واحد منجر شد و حتی در آن زمان شاخص قدرت نسبی به محدوده فعلی نرسیده بود.

۳. اقبال خرید در نمادهای شاخص‌ساز خوب است اما نزدیک به ۱۳۰ تا ۱۴۰ نماد همچنان در صف فروش گرفتار هستند. برای تداوم صعود شاخص  بازار باید به تعادل برسد و در نتیجه نمادهای درگیر در صف فروش باید بین ۵۰ تا ۱۰۰ نماد باشد.

۴. برخی نمادها (به خصوص شاخص‌سازها) در دو سه هفته اخیر، رشد ۲۰ تا ۳۰ درصدی داشته‌اند. دور از انتظار نخواهد بود که بخشی از سهامداران به دنبال نقد کردن سبد خود باشند. به نظرم در نیمه دوم کانال ۱.۲ میلیون واحد، حجم عرضه‌ها شدت خواهد یافت.

۵. خیلی‌ها در ۱۰تا ۲۰ درصد پایین‌تر از قیمت‌های فعلی، به دنبال فروش سهام خود بودند اما حالا مردد شدند! این مسئله نشان می‌دهد همچنان بسیاری از سهامداران استراتژی مشخصی ندارند. در روزهای منفی، در صف فروش می‌نشینند و روزهای صعودی، دست به خرید می‌زنند.

انتهای پیام/

منبع: اقتصاد نیوز

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.