آیا شاخص بورس به مدار صعودی باز می گردد؟

یک کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه با انتشار گزارش سه ماه شرکت‌ها دوباره‌ توجهات به سوی بورس جلب می‌شود، گفت: این موضوع با انتخابات ریاست جمهوری و روشن شدن موضع جدید دولت درباره بورس همزمان می‌شود، همچنین اجرای مصوبات سران قوا نیز می‌تواند دوباره اعتماد را به بازار باز گرداند.

به گزارش پایگاه خبری رخداد اقتصادی؛ “علیرضا تاج‌بر”با اشاره  به اقدامات صورت گرفته در بازار سهام برای بازگشت دوباره رشد به معاملاتافزود: اقدامات زیادی در ۶ ماه گذشته برای بهبود وضعیت بازار و کاهش هیجان های ایجاد شده در بازار اتخاذ شد، اما اجرای آنها به مرحله نهایی نرسید و این امر باعث شد تا نتوانیم شاهد تاثیر مثبت تصمیمات اتخاذ شده در کاهش شتاب افت شاخص بورس باشیم.

وی اظهار داشت: با وجود تصمیمات جدید سازمان بورس برای بازگشت رشد به معاملات بازار اما ریزش های شدیدی که بازار در چند وقت اخیر تجربه کرد سبب کاهش اعتماد سهامداران به این بازار و ایجاد ترس بین سهامداران شده که این امر باعث شد تا به دلیل نگرانی سهامداران برای از دست دادن سرمایه هایشان، نقدینگی چندانی وارد این بازار نشود.

بازگشت رشد به معاملات بورس در گروی اجرای تصمیمات اتخاذ شده

تاج‌بر خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه مسوولان ارشد کشور و دولت به دنبال بهبود وضعیت بازار هستند؛ بنابراین لازم است تا تصمیمات اتخاذ شده از سوی سازمان بورس و اوراق بهادار، شورای عالی بورس، دولت و سران قوا در این زمینه هر چه زودتر به مرحله اجرا برسند تا از این طریق بتوان دوباره اعتماد را به بازار بازگرداند.

این کارشناس بازار سرمایه اظهار داشت: نتیجه تصمیماتی که برای بازار گرفته می شود باید در ساعات معاملات و بین ساعت ۹ تا ۱۲ و ۳۰ دقیقه دیده شود در حالی که تا کنون شاهد هیچ نتیجه مثبتی از این تصمیمات در بازار نبوده ایم که علت آن هم به عدم اجرای این تصمیمات بر می گردد.

به گفته وی، این مسایل دست به دست یکدیگر داده اند تا اعتماد در بازار کاهش پیدا کند و زمینه ایجاد چنین هیجانی در معاملات فراهم شود.

تاج‌بر تاکید کرد: از دست رفتن اعتماد سهامداران به سرمایه گذاری در بورس در طول ۶ ماه ایجاد شده است؛ بنابراین بازگشت اعتماد به معاملات بورس فرآیندی نیست که بتوان آن را در طول یک هفته به بازار تزریق کرد.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه با توجه به جو حاکم در بازار به نظر می رسد وضعیت معاملات بورس تا زمان انتخابات با نوسان همراه باشد، گفت:  بعد از تعیین تکلیف نتیجه انتخابات، ترس ایجاد شده در بازار کاهش پیدا می کند و در آن زمان می توان امیدوار بود که سهامداران دوباره به سمت این بازار اقبال پیدا کنند.

ورود سرمایه‌های مردم به بازار رمز ارزها

وی با بیان اینکه اکنون با توجه به وضعیت حاکم در کشور فقط سرمایه های مردم از بورس خارج نشده است، بلکه شاهد خروج پول از اقتصاد کشور نیز هستیم که به صورت سرمایه گذاری در رمز ارزها و املاک خارج از کشور صورت گرفته است، گفت: این مساله برای اقتصاد ملی به عنوان موضوعی مهم تلقی می شود که باید راهکاری برای جلوگیری از آن پیدا کرد.

تاج‌بر با اشاره به اینکه سازمان بورس در حد توان خود در تلاش برای بهبود وضعیت بازار است،  افزود: مساله فعلی ایجاد شده در بازار فراتر از کمک سازمان بورس است و باید نهادهای مالی به کمک سازمان بورس و بازار بیایند زیرا فقط در آن زمان می توان نسبت به آینده این بازار امیدوار بود.

این کارشناس بازار سرمایه با تاکید بر اینکه بازار از نظر عوامل بنیادی در بهترین شرایط قرار دارد، گفت: اکنون فقط ترس سهامداران در بازار مانع از ورود نقدینگی به بازار و رشد شاخص بورس شده است که در صورت رفع آن چندان خطر و چالشی بازار را تهدید نمی کند.

وی خاطرنشان کرد: بازار تا دو سال گذشته فقط دارای سهامداران عمده بود اما بعد از شتابی که در روند صعودی بازار ایجاد شد شاهد ورود حجم گسترده ای از سهامداران خرد به بازار بودیم که با ایجاد کوچکترین حاشیه ای در بازار از ترس از دست دادن سرمایه های خود، رفتار هیجانی از خود نشان دادند و به سرعت اقدام به خروج سرمایه ها از این بازار کردند که این موضوع در ریزش بی سابقه معاملات بورس در چند وقت اخیر بی تاثیر نبوده است.

اقبال به سرمایه‌گذاری در بورس با انتشار گزارش سه ماه شرکت‌ها 

تاج بر با بیان اینکه ممکن است با انتشار گزارش سه ماه شرکت ها اقبال دوباره ای به سمت بازار سهام بازگردد، گفت: این موضوع با انتخابات ریاست جمهوری و روشن شدن موضع جدید دولت با بورس همزمان می شود که دو عامل در کنار یکدیگر می توانند تکمیل کننده وضعیت بازار و بهبود روند معاملات آن باشند.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه در یک سال اخیر هر توصیه ای را که به سهامداران داده ایم صبوری و حفط سرمایه‌هایشان در این بازار بوده است، گفت: همه توصیه‌های ارائه شده به سهامداران با ضرر و زیان آنها همراه شد اما سهامداران این موضوع را مدنظر داشته باشند که شاخص های اقتصادی به حدی قوی است که به نظر می رسد بازار سهام بتواند از دیگر بازارها پیشی بگیرد و بازدهی معقول تری را تا پایان سال جاری در اختیار سهامداران قرار دهد اما در یک یا دو ماه آتی نمی توان به سهامداران پیشنهاد سرمایه گذاری در این بازار را داد مگر آنکه با دید بلندمدت به این بازار ورود کنند و تا پایان سال نیز سهام را در اختیار خود نگه دارند.

وی خاطرنشان کرد: اکنون نقدشوندگی بازار با کاهش زیادی همراه شده است و اگر سهامداران بخواهند با دید کوتاه مدت وارد این بازار شوند به طور حتم با زیان همراه می شوند و در زمان نقد کردن سهام خود با مشکل مواجه خواهند شد.

بورس، مقصد سرمایه‌های مردم با دید سرمایه‌گذاری بلندمدت 

تاج بر با اشاره به اینکه بورس مقصد سرمایه گذارانی است که دید سرمایه گذاری بلندمدت یعنی تا پایان سال را دارند، خاطرنشان کرد: اگر اعتماد دوباره سرمایه گذاران به سرمایه گذاری در بورس بازگردد همه مشکلات موجود برطرف خواهند شد و مصوبات سران قوا می تواند روند صعودی بورس را تسریع کند اما اگر اعتمادی در بازار وجود نداشته باشد هر تصمیمی هم برای بازار اتخاذ شود نمی تواند تاثیر مثبتی را بر روند معاملات بازار ایجاد کند.

شاخص کل در بازار بورس روز گذشته (دوشنبه، ۲۰ اردیبهشت‌ماه) پنج ‌هزار و ۶۸۲ واحد رشد داشت که در نهایت این شاخص به رقم یک میلیون و ۱۵۷ هزار واحد رسید.

جلسه ستاد عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا در ۱۳ اردیبهشت ماه برگزار و پیشنهادهای ارائه شده از سوی سازمان بورس و اوراق بهادار در این جلسه مورد بررسی قرار گرفت، در نهایت همه پیشنهادات ارائه شده برای حمایت از بازار سرمایه با اصلاحات جزیی به تصویب رسیدند.

این پیشنهادات، شامل مواردی از جمله واریز ۸۰ درصد از مالیات نقل و انتقال سهام در سال ۱۴۰۰ به صندوق تثبیت بازار سرمایه، موافقت با انتشار ۲۰ هزار میلیارد تومان اوراق بدهی توسط صندوق تثبیت بازار سرمایه و صندوق سرمایه‌گذاری مشترک توسعه بازار سرمایه با تضمین دولت، خروج بانک‌ها و موسسات اعتباری از شمول ماده ۱۶ و ۱۷ قانون رفع موانع تولید برای حمایت از بازار سرمایه بود.

انتهای پیام/

منبع: ایرنا

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.