تراز مثبت تجاری مناطق آزاد و ویژه اقتصادی برای دومین سال

معاون اقتصادی دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در پی انتشار گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی از عملکرد «مناطق آزاد»، با بیان اینکه تراز تجاری مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در سال 99 به بیش از 10 میلیارد و 154 میلیون دلار رسید، گفت: میزان صادرات از مناطق آزاد در سال گذشته 854 میلیون دلار و از مناطق ویژه اقتصادی بیش از 13 میلیارد دلار بوده است.

به گزارش پایگاه خبری رخداد اقتصادی به نقل از‌ پایگاه خبری فرینا، احمد جمالی  با بیان اینکه یکی از اهداف اصلی تاسیس مناطق آزاد و ویژه اقتصادی توسعه صادرات است، اظهار داشت: کشورهای مختلف جهان که اقدام به ایجاد این محدوده ها کرده اند، در کنار شاخصه هایی مانند تولید، سرمایه گذاری و توسعه زیرساخت های تجاری توجه ویژه ای به توسعه صادرات داشته اند.

جمالی با تاکید بر اینکه کارکرد اصلی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، صادراتی است، تصریح کرد: بر همین اساس در برخی نقاط جهان این محدوده ها با نام پردازش صادراتی شناخته می شوند و اهمیت صادرات در حوزه مناطق آزاد و ویژه پوشیده نیست.

وی با بیان اینکه در ایران نیز به قانون چگونگی مناطق آزاد و تشکیل محدوده ویژه اقتصادی توجه مهمی شده است، خاطرنشان کرد: زیرساخت های صادراتی لازم در این محدوده ها تدارک دیده شده و امکانات فراهم و تسهیلات خاص نیز فراهم شده است.

معاون اقتصادی دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی با اشاره به فراهم کردن زیرساخت های صادراتی در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی گفت: در 12 محدوده تعیین شده 100 اسکله ایجاد شده و پنج فرودگاه جدید از جمله در کیش، قشم، اروند و ماکو در سال های اخیر با ظرفیت بالا تاسیس شده است.

جمالی افزود: در کیش و اروند ترمینال های جدید به زودی افتتاح می شوند که در جزیره کیش ظرفیت جابجایی حدود 6 میلیون مسافر در سال را خواهد داشت.

به گفته وی، احداث راه آهن، انبار سرپوشیده، پایانه های صادراتی و بارانداز از دیگر امکاناتی است که برای تسهیل تولید و صادرات در این محدوده ها ایجاد شده است.

معاون اقتصادی دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی تاکید کرد: ساخت 200 انبار، 15 سردخانه، 55 مخزن و 50 سیلو برای غلات از جمله اقدامات در این مناطق است که برای اجرای قانون و تشویق فعالان اقتصادی جهت انجام صادرات از طریق مناطق آزاد و ویژه اقتصادی و تجارت با کشورهای همسایه و سایر نقاط جهان انجام شده است.

جمالی اظهار داشت: همواره تلاش شده تا تراز تجاری برای مناطق آزاد و ویژه اقتصادی مثبت باشد که نتیجه‌بخش نیز بوده است.

وی تاکید کرد: آمارها نشان می دهد که به طور مناسب در جهت اسناد بالادستی قدم برداشته شده و زیرساخت های لازم تدارک دیده شده شده است.

معاون اقتصادی دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی با بیان اینکه میزان صادرات از مناطق آزاد 854 میلیون دلار و از مناطق ویژه اقتصادی بیش از 13 میلیارد دلار بوده است، تصریح کرد: تراز تجاری مناطق آزاد 154 میلیون دلار و مناطق ویژه اقتصاد بیش از 10 میلیارد دلار در سال گذشته بود.

جمالی با بیان اینکه در بند 10 و 11 قانون اقتصاد مقاومتی توجه ویژه ای به حوزه صادرات شده است، تاکید کرد: در همین راستا سند توسعه صادرت مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در چارچوب ملی تنظیم شده و در مرحله تصویب قرار دارد.

وی با اشاره به اینکه این موضوع در قانون بودجه سال 1400 نیز پیش بینی شده است، خاطرنشان کرد: مشوق های لازم برای صادرکنندگان برتر در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در نظر گرفته شد تا شرایط را برای افزایش تجارت تسهیل کند.

معاون اقتصادی دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی افزود: بخشی دیگر از مشوق ها برای تجارت در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، ارتباط بین استراتژی صنعتی و سرمایه گذاری است که با صادرات از توانمندی های صنعتی بهره مند شویم.

به گفته جمالی، تلاش شده است که از طریق مناطق آزاد و ویژه اقتصادی وارد بازار هدف شوند که در آن، ظرفیت های بازاریابی نیز دیده شده است.

وی اظهار داشت: با توجه به امیدواری ها در خصوص انجام واکسیناسیون کرونا پیش بینی می شود در نیمه دوم سال 1400 در حوزه صادرات و سرمایه گذاری در این محدوده ها نسبت به سال گذشته با رشد مواجه باشیم.

معاون اقتصادی دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی افزود: کرونا صادرات و واردات را در این مناطق طی سال 99 تحت تاثیر خود قرار داد و موجب کاهش 10 درصدی در حجم مبادلات تجاری شد.

بر اساس آخرین اعلام گمرک، در 12 ماهه سال 99 در مجموع 145 میلیون و 700 هزار تن کالا به ارزش 73 میلیارد دلار از مبادی کشور صادر و وارد شده است که سهم صادرات 112 میلیون تن به ارزش 34 میلیارد و 254 میلیون دلار و سهم واردات 34 میلیون و 400 هزار تن به ارزش 38 میلیارد و 400 میلیون دلار بوده است.

انتهای پیام/

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.