چگونه فرش ماشینی را از دستباف تشخیص دهیم؟/ راههای تشخیص را اینجا بخوانید

یکی از مهمترین سوالاتی که برای خریداران و مشتریان فرش بوجود می آید ، چگونگی نحوه تشخیص تفاوت بین فرش ماشینی و فرش دستباف است.

به گزارش پایگاه خبری رخداد اقتصادی؛ افرادی که در این عرصه متخصص بوده و زمان زیادی را در این کار سپری کرده اند ، مانند بازاریان و فروشندگان فرش ، کلکسیونر ها و … می توانند با یک نگاه متوجه تفاوت بین فرش ماشینی و دستباف شوند و به خوبی تشخیص دهند که فرش مورد نظر یک فرش ماشینی است یا یک فرش دستباف.

اما در این میان و در دنیای امروزه فرش های ماشینی وارد بازار شده اند که بسیار شبیه به فرش های دستباف هستند ، این شباهت ممکن است یا برای کلاه برداری از اشخاص باشد یا فقط جهت شباهت و دستباف گونه بودن فرش از این رو افردا معمولی ممکن است متوجه این تفاوت نشده و برای آن ها مشکل ساز باشد اما افردای که سر و کارشان با فرش است به خوبی می توانند تفاوت این دو را تشخیص دهند.

حال ما در این مقاله سعی داریم که به طور کلی روش ساخت و تهیه هر کدام از فرش های ماشینی و فرش های دستبافت را شرح داده و سپس نحوه تشخیص تفاوت بین فرش ماشینی و فرش دستباف را به اختصار توضیح دهیم.

تفاوت بین فرش ماشینی و فرش دستباف

فرش دستباف

هنر قالی بافی و فرش بافی از دیرباز یکی از هنر های اصیل ایرانی بوده که در طی سالیان به کشور های دیگر همچون کشور های همسایه ایران عرضه شده و مردمان دیگر کشور ها نیز با این هنر آشنا شدند. اما در این میان فرش دستباف ایرانی حرف اول را در دنیا میزند و از ارزش بالایی در سطح جهانی بر خوردار است.

اینجا بیشتر بخوانید: کدام کشورها فرش ایرانی می‌خرند؟

هنر قالی بافی و فرش دستباف در میان زنان ایرانی بیشتر دیده میشد. و از مهمترین قالبیت های زنان ایرانی به خصوص زنان عشایری بافت فرش و قالی بافی بود.

نحوه بافت فرش دستباف

نحوه بافت فرش دستباف ، بر روی یک تخته با رشته های نخی که آن را با نام دار قالی میشناسیم انجام میگیرد. اندازه فرش و اندازه ی قالی به یک دیگر مرتبط هستند زیرا فرش دستباف به کمک این دار بافته میشود و فندانسیون فرش روی آن پیاده میشود. همچنین بافت قالی و فرش دستباف از پایین به بالا صورت میگیرد. هنر قالی بافی و فرش دستباف بسیار سخت ، زمان بر و داری ریزه کاری است. تفاوت بین فرش ماشینی و فرش دستباف در نحوه بافته شدن آن ها کاملا مشخص است.

قیمت فرش دستباف به چه مواردی بستگی دارد؟

بافتن یک فرش دستباف به موارد متفاوتی بستگی دارد همچون طرح قالی ، اندازه فرش ، مجرب بودن فرد بافنده و … ، به طور میانگین برای بافت یک قالی دوازده متری با کیفیت مطلوب ، حدود یک سال زمان لازم است. حال میتوان فهمید که چرا فرش دستباف دارای قیمت بیشتری نسبت به فرش ماشینی است.البته قیمت فرش های دستباف به عواملی همچون اندازه ، کیفیت نخ ، رنگ نخ ها و تعداد گره بستگی دارد. تفاوت بین فرش ماشینی و فرش دستباف در قیمت آن ها قابل مشاهده است.

علت محبوبیت فرش دستباف ایرانی در دنیا

همانطور که گفته شد فرش های دستباف ایرانی در سرتاسر دنیا زبان زد خاص و عام است و تمامی ثروتمندان و کلکسیونر های دنیا به دنبال خرید فرش های ایرانی هستند. حال به دلیل افزایش قیمت فرش های دستباف، امروزه با وجود فرش های ماشینی که شباهت زیادی به فرش دستباف دارند،مردم بیشتر سراغ این فرش ها می‌روند تا در مصرف پول صرفه جویی کنند.

تشخیص فرش های ماشینی تقلبی

اشاره به این نکته نیز حائز اهمیت است که فرش های ماشینی زیادی وجود دارند که شباهت بسیار زیادی به فرش های دستباف دارند و جز فرش های دستباف جعلی به شمار می روند. پس هنگام خرید فرش دستباف توجه داشته باشید که حتما از یک فردی که متخصص هست درباره ی خرید قالی مشورت کنید.

فرش ماشینی

به علت وجود دلایلی چون زمان بربودن و گران بودن فرش های دستبافت امروزه بازار فرش های ماشینی بسیار داغ است. به همین دلیل خیلی از تولید کنندگان، فروشندگان و خریداران را به سمت خرید و فروش فرش های ماشینی سوق پیدا کرده اند.

نحوه بافت فرش ماشینی

یکی از مهمترین عوامل تفاوت بین فرش ماشینی و فرش دستباف نحوه بافت آن است. فرش های ماشینی همانطور که از اسمشان پیداست توسط دستگاه های بزرگ برقی در تولیدی ها و کارخانه های بزرگ در سرتاسر کشور بافته می شود. این نوع بافت به صورت اتوماتیک بوده و بافت فرش در بسیار سریع انجام می شود.

بافت-فرش-ماشینی

قیمت فرش ماشینی به چه مواردی بستگی دارد

فرش های ماشینی نیز همچون فرش های دستباف دارای ویژگی های به خصوصی در نحوه بافت ، اندازه ، رنگ ، کیفیت ، و الیاف به کار رفته در آن هستند و بازه قیمتی آن ها با توجه به این ویژگی ها تعیین می شود.

فرش های ماشینی نیز در رنگ ها و طرح های مختلف بافته شده و به فروش می رسد. یکی دیگر از نکات مهم در باره ی تفاوت بین فرش ماشینی و فرش دستباف ذکر این نکته است که در بافت فرش ماشینی از الیاف مصنوعی نیز همچون نایلون ، اکریلیک ، پلی استر ، پروپیلن و ابریشم مصنوعی استفاده می شود.

قیمت فرش های ماشینی از ارزش کمتری برخوردار است و طول عمر آن ها با توجه به ویژگی های ذکر شده متفاوت است و به صورت میانگین ۲۰ سال عمر میکنند. فرش ماشینی برای کسانی که علاقه زیادی به فرش دارند اما بودجه کافی برای خرید فرش دستباف را ندارند بسیار مناسب است.

انتهای پیام/

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.