طرح “فرخ‌بال” کمیسیون ملی یونسکو- ایران با شعار “ایستگاهبعدی:فرهنگ” آغاز شد

طرح فرخ‌بال کمیسیون ملی یونسکو-ایران با همکارییکی از شرکت های هواپیمایی کشور با شعار “ایستگاهبعدی: فرهنگ” (The next stop: culture) با حضوراساتید خوشنویسی و جمعی از بزرگان فرهنگ و هنرآغاز به کار کرد.

به گزارش پایگاه خبری رخداد اقتصادی به نقل از روابطعمومی کمیسیون ملی یونسکو ایران، طرح فرخبال با نامگذاری هواپیمایی به‌نام استاد میرعماد حسنی صبحچهارشنبه اول بهمن در فرودگاه مهرآباد تهران به مرحله اجرارسید.

حجت الله ایوبی دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو ایران درباره طرحفرخ بال اظهار کرد: کمیسیون ملی یونسکو به عنوان نهاد ملی ومرجعی که با هدف معرفی فرهنگ و هویت ایرانی برای جهان وتوجه دادن نسل جوان به گنجیههای ادبی و دینی فعالیت میکنددر تفاهم با شرکت ایرانایر تور، طرح فرخبال را به مرحله اجرارساند.

وی با بیان اینکه امیدواریم این تفاهمنامهها به دیگر کشورهاگسترش یابد، توضیح داد: فرخبال عنوان این طرح، از واژگانیاست که از بزرگان ادب ایران اسلامی وام گرفته شده و شعار آنایستگاه بعدی: فرهنگ(The next stop: culture) است.

دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو ایران، عنوان کرد: هدف از اجرایطرح فرخبال این است کسانی که عزم سفر میکنند در هر پرواز ودر هر فرخبال، با یکی از بزرگان و مشاهیر و نامآوران ایراناسلامی آشنا شوند؛ آغاز سفر فرصت خوبی برای مسافران استتا با خیالی آسوده، نام یکی از بزرگان ایرانی اسلامی را ببیند کهبر هواپیما حک شده و درباره آن شخصیت در زمان پروازمیتوانند مطالب تهیه شده را مطالعه و به تماشای آثار تصویری وفیلمهایی بنشینند که به معرفی آن شخصیت میپردازد.

وی توضیح داد: هر شهروندی که نام یکی از شخصیتها وبزرگان کشور را بر پیکر هواپیما میبیند به ایرانی بودن و مسلمانبودن و برخاستن از این آب و خاک افتخار خواهد کرد و این کارمیتواند برای هر کسی تلنگری باشد که آن شخصیت بزرگ رابشناسد و با آثارش آشنا شود.

دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو ایران تاکید کرد: این تفاهم مبارکدر هفته گذشته بین ما و ایرانایر تور منعقد شد و با توجه بههمزمانی این تفاهمنامه با برگزاری نمایشگاه بینالمللیخوشنویسی راه ابریشم «رقص قلم» و از جایی که جمعی ازاساتید و نمایندگان کشورهای مختلف بهمناسبت این رویداد و بهمنظور رونمایی از نمایشگاه رقص قلم عازم مشهد مقدسهستند، بر آن شدیم نام نخستین فرخبال را «میرعماد حسنیاسطوره نستعلیق ایران» بگذاریم.

ایوبی گفت: نستعلیق ایرانی با نام میرعماد حسنی جان گرفت وهمچنان به عنوان یک اسطوره در جهان فرهنگ ایران اسلامیمطرح است. در این پرواز جمعی از خوشنویسان و اعضای انجمنخوشنویسان ما را همراهی خواهند کرد و در مشهد نیز جمعی ازخوشنویسان به استقبال این پرواز خواهند آمد و خوشبختم اعلامکنم نام میرعماد حسنی را استاد امیرخانی که خود اسطوره خطنستعلیق ایرانی هستند، نگاشتند و خط استاد امیرخانی بر پیکراین هواپیما حک شد. همچنین در قالب دفترچهای، زندگی میرعمادحسنی در این پرواز در اختیار مسافران قرار می‌گیرد.

وی تصریح کرد: در ادامه این طرح، دیگر شخصیتهای ایرانی کهدر فهرست مشاهیر جهانی یونسکو قرار گرفتهاند، انتخاب خواهندشد و نوبت به نوبت نام و تصویرشان بر پهنه هواپیماها ثبت وگزارش مختصری از اندیشه آنان در اختیار مسافران این پروازهاقرار خواهد گرفت.

دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو یادآور شد: شعارایستگاه بعدی: فرهنگشعاری زیباست که به مسافری که وارد فرودگاه میشوداین نگاه را میرساند که سفرش از ورود به هواپیما آغاز شده واین هواپیما خود یک مقصد و ایستگاه است و هواپیمایی که وسیلهو مرکب بود به ایستگاه فرهنگی تبدیل شده که باید در آن لختیدرنگ کرد و با شخصیتی بیمانند آشنا شد.

انتهای پیام/

 

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.