واگذاری سهام عدالت به ۷ میلیون نفر روی میز تلفیق!/ نتیجه چه خواهد شد؟

سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ مجلس گفت: موضوع واگذاری سهام عدالت به ۷ میلیون نفر برای بررسی بیشتر در این کمیسیون به کمیته مربوط ارجاع داده شده است. با این حال، به نظر می رسد چالش های قابل تاملی پیش روی توزیع مجدد سهام بین جامانده ها وجود داشته باشد.

به گزارش پایگاه خبری رخداد اقتصادی؛ رحیم زارع سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال 1400 مجلس با اشاره به خبری مبنی براین که به موجب مصوبه این کمیسیون، دولت مکلف به واگذاری سهام عدالت به ۷ میلیون ایرانی شده است، گفت: موضوع واگذاری سهام عدالت در نشست کمیسیون تلفیق بعد از بحث و بررسی به  «مراعی»گذاشته شد و قطعی نشد به این معنا که باید بررسی شود.

وی ادامه داد: موضوع واگذاری سهام عدالت به 7 میلیون نفر برای بررسی بیشتر در کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال 1400 به کمیته مربوط ارجاع داده شد بنابراین این موضوع در این جلسه قطعی نشده و مصوبه تلقی نمی‌شود.

سیدمحمدحسین فاطمی، کارشناس اقتصادی، فرایند شناسایی افراد مشمول سهام عدالت که هم اینک حدود 50 میلیون نفر هستند، از حدود سال ۸۴ آغاز شد و تا سال ۹۱ ادامه یافت.با این حال، این شناسایی به رغم فرمان مقام معظم رهبری مبنی بر تخصیص سهام عدالت به شش دهک، با انحراف همراه شد. به این صورت که به جای دهک های درآمدی، به اقشار مختلف تعلق گرفت. بدین ترتیب اقشاری که بازه درآمدی آن ها گسترده تر است، مانند فرهنگیان، بازنشستگان دستگاه های اجرایی و … با خطای زیاد، مشمول این طرح شدند. یعنی برخی از آن ها با سطح درآمدی بالا، سهام عدالت گرفتند. از آن طرف افرادی هم بودند که جزو شش دهک اول بودند اما به طور رسمی در قالب اقشار هدف جای نداشتند و این سهام را دریافت نکردند. در این میان و به رغم این که 14 میلیون نفر مشمول تخفیف سهام عدالت می شدند، آمارها نشان می دهد تنها به 6 میلیون نفر سهام با تخفیف ارائه شده است.

پس از آزادسازی سهام عدالت و آشکار شدن ارزش فوق العاده سهام این شرکت ها زمینه برای احساس تبعیض قابل توجهی بین مشمولان غیر سهامدار فراهم شد و همین موضوع مطالبه اصلاح فرایند شناسایی مخاطبان سهام عدالت را مطرح ساخت.

اینجا بیشتر بخوانید: کمیسیون تلفیق درباره موضوع واگذاری سهام عدالت به ۷ میلیون ایرانی توضیح داد

با این حال،  به گفته فاطمی اکنون اضافه کردن مشمولان جدید به فهرست سهامداران عدالت با چالش هایی همراه است. عمده ترین مسئله در این زمینه این است که منابع موجود برای اجرای چنین طرحی بسیار محدود است یعنی شرایط فعلی دولت مثل سال ۸۵ نیست. وقتی طرح سهام عدالت در سال ۸۵ آغاز شد، دولت با انبوهی از شرکت‌ها و سهام‌ها مواجه بود که ۶۰ شرکت از میان آن‌ها در پرتفوی سهام عدالت قرار گرفتند. اما الآن اگر دولت بخواهد چنین حرکتی را انجام بدهد و به تعداد افرادی که مستحق هستند سهام عدالت بدهد، منابع قابل توجهی را می‌طلبد که متأسفانه اکنون منابع به شدت محدود و عمده کار خصوصی‌سازی تمام شده است. از سوی دیگر یک‌سری از شرکت‌ها اصلاً بورسی نیستند و امکان واگذاری آن‌ها به مردم وجود ندارد؛ مثلاً شرکت نفت را نمی‌توان به مردم واگذار کرد. برای اجرای چنین طرحی یا باید مبلغ سهام عدالت را کم کرد یا تعداد افراد بسیار کمی را برای این طرح در نظر گرفت.

انتهای پیام/

منبع: خانه ملت

 

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.