تشریح جزییات برگزاری نمایشگاه «رقص قلم»/ هنری کهکشورها را گرد هم می‌آورد

حجت‌الله ایوبی دبیر کل کمیسیون ملی یونسکو- ایرانضمن بیان جزییات برگزاری نمایشگاه «رقص قلم» درقالب همایش راه ابریشم عنوان کرد: خوشنویسی هنری است که کشورها را گرد هم می‌آورد.

به گزارش پایگاه خبری رخداد اقتصادی به نقل از روابط ‌عمومی کمیسیون، نشست خبری مجازی اولیننمایشگاه و همایش بین‌المللی خوشنویسی راه ابریشم با عنوان«رقص قلم» صبح امروز ۲۱ دی‌ماه در کمیسیون ملی یونسکوایران برگزار شد.

در ابتدای این نشست حجت‌الله ایوبی دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو- ایران، بیان کرد: هنر خوشنویسی یک هنر والا وآسمانی است بارها گفته شده که از دیدگاه خیلی از بزرگان،خوشنویسی شناسنامه بسیاری از هنرهای ماست. یکی ازشعارهای یونسکو این است که هدف ما گفتگوی بین فرهنگ‌هابا محوریت اهالی فرهنگ و هنر است. برای من جای خوشحالیاست که شاهد یک رویداد امیدوارکننده هستیم.

وی افزود: سال گذشته در ایران میزبان ششمین کنفرانس راهابریشم بودیم. این اولین بار بود که در ایران میزبان رویدادیبودیم تا بدین‌وسیله راه ابریشم در کشورهای دیگر شناخته شود. خوشبختانه این رویداد سال گذشته به میزبانی همدان به نحوخوب انجام شد که از دست‌اندرکاران همدانی تشکر می‌کنم. دراین همایش حرف ایران این بود که راه ابریشم تنها راه تجارتنیست بلکه راه تبادل فکر و اندیشه هم هست. سال گذشته شایداولین بار بود که نمایشگاه هنر خوشنویسی در خلال همایش راهابریشم برگزار شد‌. این نمایشگاه بسیار مورد توجه مهمانانقرار گرفت به طوری که طرحی را ایجاد کردیم که کشورهایی کهبر سر راه ابریشم هستند و اتفاقا قدیمی و مهم هستند گرد همآمدند چون یکی از هنرهای مورد ستایش این راه«خوشنویسی» است. این هنر وابسته به دانش و کتاب است،این نشان می‌دهد که در کشورهای این حوزه نوشتن، کتاب ودانش به قدری ارزشمند بوده که به یک هنر قابل ستایش تبدیلشده است.

ایوبی اضافه کرد: پیشنهاد ما این بود که میزبان یک رویدادبزرگ خوشنویسی باشیم و کشورها محور یک هنر گرد همبیایند. این پیشنهاد مورد استقبال قرار گرفت، مشهد پای کارآمد و میزبانی این رویداد را پذیرفت. ابتدا قرار بود از اول بهمندر شهر مشهد میزبان دبیرکل های یونسکو کشورهای مختلفباشیم اما به دلیل محدودیت‌های کرونایی این امکان وجودنخواهد داشت ولی برای اینکه این رویداد هم در ایران و هم درکشورهای دیگر دیده شود با همکارانم همفکری کردیم و درتلاشیم تا از شکوه این نمایشگاه چیزی کاسته نشود و با شکوهبرگزار شود. 30 کشور با فرهنگ های مختلف در این نمایشگاهحضور خواهند داشت و این تمدن ها با هم گرد این هنر جمعمی‌شوند. ما از همان اول محدودیت‌هایی برای ارسال آثار اعلامکردیم، با این وجود بیش از 1000 اثر به ما رسید.‌

دبیر کل کمیسیون ملی یونسکو ایران توضیح داد: ما در ایننمایشگاه آثار ۲۰۳ هنرمند را از نقاط مختلف جهان به نمایشمی‌گذاریم که کیفیت مقبول را دارند. هر شب چیزی نزدیک به۱۱۰ اثر از کشورهای مختلف به نمایش گذاشته می‌شود و بالایو همراه برخی از هنرمندان این کشورها می‌شویم. مراحلانتخاب آثار مربوط به ایران را انجمن خوشنویسی انجام داده واز آنجایی که مشهد میزبان است یک شب اختصاص بههنرمندان شهر مشهد خواهد داشت. با این حال برای اینکه اینآثار بیشتر دیده شود علاوه بر بارگذاری در نگارخانه یونسکو،۲۰۴ اثر چاپ خواهند شد و در موزه شهر مشهد به نمایشگذاشته می‌شوند.

وی ادامه داد: مراسم افتتاحیه این آثار چهارشنبه یکم بهمن خواهد بود و گزیده این آثار به همراه اصلش از روز پنجم بهمنماه در تهران در فرهنگستان هنر به نمایش گذاشته و این کار باجمعی محدود انجام می‌شود. اما با رعایت پروتکل‌ها امکانبازدید از آنها وجود دارد. برنامه اختتامیه ما نهم بهمن ماه درایرانمال برگزار می‌شود، سفرای کشورها گرد هم می آیند وآثار در آنجا در پرده های آبی به نمایش گذاشته می‌شود.

آثار خوشنویسی رقص قلم بر فراز برج آزادی نمایش داده می شوند

وی افزود: بخش سوم برنامه ما جشن نور خواهد بود که تجربهجدیدی است. ما برای اینکه این آثار دیده و پروتکل ها رعایتشوند این آثار را در سه نقطه شهر مشهد هر شب به صورتجشن نور و در تهران بر فراز برج آزادی به نمایش می‌گذاریم. هفت شهر دیگر مثل اصفهان، شیراز، همدان، تهران، بندر خمیرواین آثار را به صورت جشن نور از پنجم تا نهم به نمایشمی‌گذارند. باید بگویم این رویداد و کاری که شهردارها انجاممی‌دهند، قابل ستایش است. سال گذشته برخی از مدیران وفعالان در همدان سوال می‌کردند چرا همدان باید میزبان باشداما همان‌ها امروز می‌بینند که آن رویداد یک دستاورد ملیداشت.

آنچه از این همایش بجا می‌ماند یک میراث ارزشمندمعنوی است

ایوبی گفت: ما برای اینکه برنامه تنها شکل همایش نداشتهباشد، چند برنامه دیگر هم در نظر گرفته‌ایم. درواقع هدف ما ایناست که هنرمندان با هم گفتگو کنند البته کنفرانس های علمیهم از روز چهارشنبه آغاز می‌شود. ما پنج موضوع را بهکشورهای مختلف ارایه کرده بودیم که درباره آنها ارایه مقالهکنند که ۲۵ مقاله از بین آنها انتخاب شد و این مقاله ها در پنجشهر و پنج شب ارایه می‌شود. کتابی هم در این باره چاپمی‌شود و یادگار این همایش خواهد بود، کاتالوگ این همایشهم منتشر می‌شود چون آنچه از این همایش می‌ماند یک میراثارزشمند معنوی است.

وی در پایان گفت: از همه کسانی که تلاش می‌کنند شادیبیافرینند تشکر می‌کنم. با توجه به جایگاه بلند خوشنویسی وتلاش هنرمندان ما در این حوزه، تلاش می‌کنیم در شأن آنهاظاهر شویم اگرچه به دلیل کاستی ها قطعا در سطح بالای اینهنر و هنرمندانش نمی‌توانیم ظاهر شویم. این کمیسیون کوچکبا همکاران اندک نشان می‌دهد اراده‌ای بزرگی دارد.

بخشی از آثار خوشنویسی در موزه خراسان کوه سنگی به نمایش درمی آید

سپس مهربان از شهرداری مشهد بیان کرد: خراسان در مسیرجاده ابریشم قرار دارد و از اصلی ترین گذرهای فرهنگی است. کوه سنگی هم یک وجه تاریخی در مشهد دارد. کسی نیست کهکوه سنگی را در مشهد ندیده باشد. پس پذیرای آثار در کوهسنگی در موزه خراسان بزرگ این منطقه‌ خواهیم بود. یکبخشی از آثار هم در میدان شهدا به نمایش درمی‌آید. امیدواریمبا برگزاری این فستیوال خوشنویسی بتوانیم شهر را درگیر کنیمتا این رویداد و این آثار در زندگی مردم شهر جاری شود.

خوشنویسی یکی از هنرهای اصیل ایرانیان است

در ادامه علی اشرف صندوق آبادی نایب رییس انجمنخوشنویسان ایران بیان کرد: به همه خوشنویسان کشور تبریکمی‌گویم چون کار بسیار بزرگی به همت دکتر ایوبی و اینهنرمندان انجام می‌شود. برگزاری نخستین همایش راه ابریشمیک رخداد بزرگ فرهنگی در کشوری است که خوشنویسی یکیاز هنرهای اصیل آن است و قدمت طولانی دارد. این حرکتارزشمندی است. راه ابریشم هرچند یک راه برای مقاصداقتصادی بوده اما در دل آن تبادل فکر و اندیشه شده کهکارساز هم بوده است. توجه به دانش، نوشتن ودر کشورهایواقع در مسیر این راه همواره موج می‌زده است.

وی افزود: این حرکت می‌تواند پایه‌ای برای معرفی ایران و هنرخوشنویسی و ثبت جهانی این هنر باشد البته کشورهای مختلفدنبال این جایگاه و موقعیت هستند. انجمن ما با تمام ظرفیتخود این رخداد ارزشمند را حمایت می‌کند. از تمام همراهان دراین حرکت قدردانی می‌کنم چون در دل این حرکت پیام صلح ودوستی و افزایش معرفت وجود دارد.

این هنرمند بیان کرد: در این حرکت سعی بر این شده که ازحدود ۷۰ اثر از بهترین خوشنویسان ایران استفاده شود. همهعزیزان با اشتیاق کار را دنبال کردند و امیدوارم این آثار نمودیاز آثار خوب ایران باشد.

در کشور ما تعدد شاخه‌های خوشنویسی از کشورهایدیگر بیشتر باشد

سپس محمد حیدری مشاور هنری دبیرکل کمیسیون ملییونسکوایران اظهار کرد: هنر خوشنویسی در کشور ما جزواصلی ترین هنرهای رایج است، سابقه دو هزار ساله دارد ورشته ها و شاخه های متعددی را شامل می‌شود. به نظرمی‌رسد حالا هم در کشور ما تعدد شاخه‌های خوشنویسی ازکشورهای دیگر بیشتر باشد. هنرمندان ما با ذوق خود مدام درحال تجربه و آفرینش گونه‌های تازه ای هستند که نمونه های آنرا در برنامه‌های مختلف شاهد بودیم.

وی افزود: آنچه که باعث شد ما اینجا در خدمت دوستان باشیماتفاق بزرگی است که به پیشنهاد و ابتکار کمیسیون ملییونسکو ایران و به ویژه دکتر ایوبی قرار است رخ دهد که مورداستقبال هم قرار گرفته است. از سال گذشته اقداماتی شروعشد ما هم به عنوان یک همکار کوچک در خدمت دوستان بودیم ومسایل را پی گرفتیم. هر آنچه را که در ارتباط با مسایل اجراییاین همایش باید بیان شود، دکتر ایوبی توضیح دادند. تنها بایدبگویم همایش راه ابریشم، اتفاق بزرگی است که در تاریخخوشنویسی ایران و جهان ثبت خواهد شد. آرزوی من این استکه همه نهادهای فرهنگی از این حرکت الگو بگیرند و تلاش خودرا صرف پاسداشت این هنر ملی کنند که در جهان مایه افتخارایران است. به سهم خودم به عنوان یک طلبه خوشنویسی بر خودفرض می‌دانم که از کمیسیون ملی یونسکو تشکر می‌کنم. بهعنوان یک خوشنویس از دکتر ایوبی تشکر می‌کنم که بانی اینرویداد شد. همچنین از انجمن خوشنویسان ایران که باعلاقه‌مندی ما را همراهی کردند، تشکر می‌کنم. اگر قرار بود اینهمایش را صرفا با هنرمندان ایرانی برگزار کنیم شاید آثاربیشتری به ما می‌رسید اما بعد جهانی قضیه برای کمیسیونملی یونسکو اهمیت داشت.

وی ادامه داد: با وجود شرایط کرونایی بیش از هزار اثر ازدویست هنرمند به دست ما رسیده است. از شهرداری شهرمشهد که همراه بودند هم تشکر می‌کنم. افتتاحیه این همایش درمشهد خواهد بود چون خراسان از قطب‌های خوشنویسی کشوربوده و هست. این یک اتفاق زیبا و جالب است که این رویداد درمشهد برگزار می‌شود. از انجمن خوشنویسان مشهد هم تشکرمی‌کنم که از روزی که ما به آنها خبر دادیم با ما همکاری خوبیکردند. از همکاران خودم هم در کمیسیون ملی یونسکو که شب وروز نمی‌شناختند و پیگیر بودند، تشکر می‌کنم. آرزو می‌کنم بابرگزاری باشکوه این رویداد، این زحمات نتیجه بدهد.

سپس ایوبی هم عنوان کرد: از سازمان فرهنگ و ارتباطات همتشکر می‌کنم که مراتب رسیدن به برخی هنرمندان در کشورها رابرای ما میسر کردند.

در بخش پرسش و پاسخ‌ها ایوبی درباره استمرار این فعالیت‌هاگفت: تجربه این سال‌ها نشان می‌دهد که باید دلخوش به اینباشیم که این رویدادها را خلق کنیم و مدیران بعدی حافظاتفاقات باشند.‌ تداوم در عرصه فعالیت های فرهنگی می‌توانداثرگذار باشد اما انقطاع در مدیریت فرهنگی در کشور مابیشتر از هر امر دیگری است. این تداوم فرهنگی در کشورهایدیگر هست و امیدوارم ما هم به این سمت حرکت کنیم.

وی درباره حضور مهمانان تاکید کرد: با توجه به محدودیت‌ها،شهرداری مشهد ابتکار خوبی انجام داد و تعدادی از هنرمندانمی‌توانند به مدت یک هفته مهمان باشند اما نه حالا بلکه درزمانی که شرایط خوب باشد. در بخش مقاله هم محورها اعلام وخلاصه آثار ارایه شد، با توجه به محدودیت زمانی که داشتیم۲۶ مقاله ارایه می‌شود.

ایوبی درباره قیمت‌گذاری آثار اظهار کرد: فروش و قیمت‌گذاریآنها به علاقه خود هنرمندان بستگی دارد ولی ما در یونسکو اینکار را نخواهیم کرد.

وی ادامه داد: بخش خارج از ایران به این گونه بود که با انجمنخوشنویسان آن کشورها ارتباط برقرار کردیم در ایران همانجمن خوشنویسان ایرانی با هنرمندان ارتباط برقرار کردند.

ایوبی درباره ثبت خط نستعلیق توسط ترکیه بیان کرد: مرجع ثبتمیراث ناملموس، میراث فرهنگی است. پرونده ایران در زمینهخوشنویسی در خط نستعلیق ثبت و از ترکیه خواسته شده دراین مورد و در ارایه عنوان آثارش تجدید نظر کند.

وی با بیان اینکه خوشنویسان را در کنار خود داریم، توضیحداد: کار خوش‌نویسان در دنیا این است که می گردند و از بینمتن‌ها و شهرها، بهترین‌ها را برای آثار خود انتخاب می‌کنند کهشاعران و حکیمان هم همیشه دعوت به صلح کرده‌اند.

ایوبی درباره لزوم وجود یک موزه بزرگ گفت: جای یک موزهبسیار بزرگ به نام هنر کتاب در ایران خالی است که امیدوارمروزی این موزه را داشته باشیم؛ چون مجموعه‌های بزرگی داریمکه می‌توانند در این امر کمک کند. ما برای همایش راه ابریشمهم ایجاد یک موزه را مطرح کردیم که قرار بود سال گذشته درهمدان اتفاق بیفتد ولی این اتفاق نیفتاد، پیشنهاد ما این استکه یک موزه در خراسان افتتاح شود که دست‌اندرکاران اینشهر موافق هستند اما این ایده زمان بندی شده نیست. اگرمدیران آمادگی داشته باشند، ما پای کار خواهیم آمد.

دبیر کل کمیسیون ملی یونسکو ایران گفت: نیازی به بیانجایگاه ایران در خوشنویسی نیست. هنرمندان ایرانی سرآمدهستند با نگاهی به تابلوها می‌شود حدس زد که هنرمندانکشورهای دیگر، پیرو هنرمندان ما بوده‌اند. من حتی درخط_نقاشی ها دیده‌ام که هنرمندان ما قوی تر بوده‌اند.

وی گفت: باعث خوشحالی است که در این همایش کتاب علمی وپژوهشی با ارزشی تدارک دیده شده که چاپ می‌شود همهمقالات هم در مجموعه‌ای به فارسی و انگلیسی چاپ می‌شوندو همه به آنها دسترسی خواهند داشت.

انتهای پیام/

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.