برپایی همایش خوشنویسان جهان در ايران؛

رقص قلم در راه ابریشم

خوشنویسانی از کشورهای مختلف جهان آثار خود را درنخستین نمایشگاه و همایش بین المللی راه ابریشم باعنوان رقص قلم که به همت کمیسیون ملی یونسکو-ایرانبه‌صورت مجازی برگزار می شود، به نمایش می گذارند.

به گزارش پایگاه خبری رخداد اقتصادی به نقل از روابط عمومی کمیسیون ملی یونسکوایران، حجت اللهایوبی دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو با بیان اینکه نخستیننمایشگاه و همایش بین المللی راه ابریشم با عنوان رقص قلم، اولتا چهارم بهمن برگزار می شود در این باره اظهار کرد: ايران مهدهنرهای والاست. به‌ویژه هنرهای که نسبتی با کتاب دارند. سالگذشته با همت مردم و مدیران شهر همدان، کمیسیون ملی ایرانمیزبان ششمین نشست بین المللی راه ابریشم بود. در این نشستاندیشه میراث معنوی راه ابریشم از سوی ایران مطرح و بسیارمورد استقبال قرار گرفت.

وی ادامه داد: نمایشگاه خوشنویسی که در حاشیه این نشستبرگزار شد توجه کشورهای عضو را به این هنر والا معطوف کرد ویکی از مشترکات کشورهای عضو ابریشم، بهره مندی از هنرخوشنویسی است.

دبیرکل کمیسیون ملی یونسکوایران با بیان اینکه این گردهماییبر محور یک هنر ایده ای است که از سوی کمیسیون ملی یونسکو-ایران در سال گذشته مطرح شد، عنوان کرد: چه هنری ارجمندتراز هنر خوشنویسی که شناسنامه ما ایرانیان و مورد علاقه واحترام مردم جهان است. از سوی دیگر، ایران مهد هنرخوشنویسی است حقیقتی است آشکار و انکارناپذیر.

ایوبی با بیان اینکه مشهد مقدس میزبان نخستین نمایشگاه وهمایش بین المللی راه ابریشم با عنوان رقص قلم خواهد بود،تصریح کرد: همایش بزرگ خوشنویسان راه ابریشم در خراسانرضوی و در شهر مشهد رویدادی است بی مانند و تاریخی.  فراخوان کمیسیون ملی یونسکو مدتها پیش به کشورهای مختلففرستاده شد. استقبال از این فراخوان بیش از انتظار بود. آثاردریافتی بسیار پرشمار و گوناگون اند. در این جشنواره بزرگ،هنرمندان کشورهای گوناگونی از تمدن ها و فرهنگ های گوناگونگردهم می آیند. صدها اثر به نمایش در خواهد آمد. علاوه برنگارخانه مجازی کمیسیون ملی یونسکو (https://gallery.irunesco.org/)، دیوارهای شهر مشهد، چندبنای باشکوه تهران، و بناهای تاریخی چندین شهر کشورماننمایشگر این آثار به صورت جشن نور (ویدئومپینگ) خواهند بود.

وی یادآور شد: در بخش علمی اساتید متعددی از نقاط مختلفجهان برای ارائه مقالات علمی در محورهای تعیین شده برایسخن گفتن از ارزش های والای هنر خوشنویسی در سرزمین خود،نام نویسی کرده اند. موفقیت این رویداد بی مانند مرهون همدلی وهمکاری نهادهای مختلف فرهنگی اس.

دبیرکل کمیسیون ملی یونسکوایران گفت: همراهی انجمنخوشنویسان ایران و انجمن خوشنویسان شهر مشهد، تلاشبسیار رایزنان فرهنگی، و به‌ویژه همت والا و ستودنی شهرداریمشهد که میزبان اصلی این برنامه است، قابل ستایش و تقدیراست. برای برگزاری جشن نور نیز نهادهای گوناگون مانند موزهدفاع مقدس، کاخ موزه گلستان و شهرداری تهران اعلام آمادگیکرده اند.

ایوبی در پایان تاکید کرد: از سازمان زیباسازی شهر تهران همخواسته ایم که با نمایش گزیده این آثار بر روی بیلبوردهای شهرتهران و نمایشگرهای این شهر، جایگاه هنر خوشنویسی در ایرانرا به نمایش بگذارند. از آقای دکتر حناچی شهردار محترم شهرتهران نیز به دلیل توجهی که به فرهنگ دارند انتظار حمایت همهجانبه دارم.

انتهای پیام/

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.