رابطه ایران و افغانستان رابطه دو برادر است

مهدی محقق نویسنده، ادیب، علامه و بنیانگذار دایره المعارف تشیع که چندی پیش توسط کمیسیون ملی یونسکو- ایران در سومین برنامه تماشای خورشید مورد تقدیر قرار گرفت، به مناسب برگزاری هفته هنرافغانستان در پیامی ضمن  ابراز همدردی با داغدیدگاناین حادثه تروریستی ، تاکید کرد: رابطه ما با کشورافغانستان مثل رابطه دو برادر است به ویژه اینکه پایهآن بر زبان و ادبیات فارسی است.

به گزارش پایگاه خبری رخداد اقتصادی؛ مهدی محقق نویسنده، ادیب، علامه و بنیانگذار دایره المعارف تشیع که چندی پیش توسط کمیسیون ملی یونسکو- ایران در سومین برنامه تماشای خورشید مورد تقدیر قرار گرفت، به مناسب برگزاری هفته هنرافغانستان در پیامی ضمن  ابراز همدردی با داغدیدگاناین حادثه تروریستی ، تاکید کرد: رابطه ما با کشورافغانستان مثل رابطه دو برادر است به ویژه اینکه پایهآن بر زبان و ادبیات فارسی است.

در متن این پیام آمده است:

«کشور دوست و همجوار ما افغانستان؛ همیشه مورد توجه ماایرانیان بوده و روابط علمی و فرهنگی میان کشور ما و آنکشور برقرار بوده و هنوز هم هست. دانشمندان بزرگ،نویسندگان و شاعرانی از آن سرزمین برخاسته‌اند که از میانآنان می‌شود به حکیم سنایی غزنوی در میان شعرا نام برد و ازمیان نویسندگان خواجه عبدالله انصاری را که نوبت سوم تفسیر کشف‌الاسرار میبدی به سخنان پیر هرات اختصاصداده شده است.

دانشمندانی از این سرزمین با ما دوستی و همکاری داشته‌اندکه اغلب در کنگره های بزرگان حاضر می‌شدند و ما از وجودآنها استفاده می‌کردیم. ما دانشجویان باهوشی از افغانستانداشتیم که به ایران می‌آمدند و دکترای خود را از دانشگاه تهرانمی‌گرفتند مثل وزیر وقت فرهنگ افغانستان، بنابراین باید اینرابطه دوام داشته و برقرار باشد؛ این رابطه‌ای مفید برای فرهنگما و فرهنگ افغانستان است. کشور افغانستان همجوار باکشور ماست و ما رفت و آمد بسیاری با آن سرزمین داشته‌ایم ودانشمندانی از ایران به افغانستان و از افغانستان به ایرانمی‌آمدند. من در کنگره های متعدد از جمله کنگره ابوریحانبیرونی در افغانستان شرکت داشتم و سخنرانی کردم بنابراینرابطه ما با کشور افغانستان مثل رابطه دو برادر است به ویژهاینکه پایه آن بر زبان و ادبیات فارسی است. سنایی غزنوی ازشاعران بزرگ ماست که اشعارش هنوز هم در دانشگاه‌هایایران تدریس می‌شود. آثار سنایی غزنوی در ایران مکرر چاپ وتدریس شده همچنین آثار نثرنویسان مانند خواجه عبداللهانصاری هم چنین شده است. این دو کشور باید این دوستی وهمجواری را همیشه رعایت کنند و ارتباطات علمی و فرهنگیداشته باشند چنان که در این سال‌ها همواره داشته‌اند. باز همدانشجویانی باید از افغانستان به ایران بیایند و از ایران بهافغانستان بروند، همچنین کنگره‌های مشترک برای دانشمندانگذاشته شود. این ارتباط باید ادامه پیدا کند

به گزارش روابط عمومی کمیسیون ملی یونسکو، نمایشگاه «جان پدر کجاستی» که به صورت مجازی برگزاری می‌شود، با گفت‌وگو با استادان برجسته در حوزه‌های مختلف هنری  همراه است. مراسم افتتاحیه نمایشگاه ۲۲ آذر در صفحه اینستاگرام کمیسیون ملی یونسکو- ایران به آدرس @unesco.iran برگزار می شود و دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو-ایران، سفیر کشور افغانستان در ایران، رئیس دانشگاه کابل و تنی چند از چهره‌های ادبی و هنری افغانستانی در این مراسم سخنرانی می‌کنند.

علاقه‌مندان برای بازدید از این نمایشگاه که به صورت مجازی تا ۲۸ آذر ادامه دارد، می‌توانند به نگارخانه مجازی کمیسیون ملی یونسکو- ایران، به نشانی https://gallery.irunesco.org/ مراجعه و جلسات گفت‌وگوهای تخصصی در طول هفته را از طریق آدرس اینستاگرام کمیسیون ملی یونسکو- ایران (@unesco.iran) به‌طور زنده، در زمان مقرر و به‌شکل ضبط‌شده در روزهای بعد دنبال کنند.

انتهای پیام/

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.