شمارش معکوس برای بازگشت ایران به بازار نفت

یک کارشناس نفتی معتقد است با روی کار آمدن بایدن سیاست فشار حداکثری کنار گذاشته خواهد شد و تا یک سال دیگر فروش نفت ایران به شکل رسمی تا حدود یک میلیون بشکه افزایش خواهد یافت.

به گزارش پایگاه خبری رخداد اقتصادی؛ با پیروزی جو بایدن، نامزد حزب دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، یکی از مهم‌ترین مباحث بازار نفت جهان طی هفته‌های اخیر، تحت تاثیر وعده‌های بایدن مبنی بر بازگشت آمریکا به توافق هسته‌ای برجام این بوده است که نفت ایران احتمالا به بازار جهانی به شکل رسمی باز خواهد داشت و نفت خود را به فروش می‌رساند. البته این گونه نبوده است که ایران نفتی در زمان تحریم‌ها نفتی نفروخته باشد. خبرگزاری رویترز، برخی شرکت‌های نفتی و شرکت‌های رصد کشتی در ماه‌های اخیر گزارش‌های متعددی از فروش غیر رسمی نفت ایران منتشر کردند. در روز ۲۱ آبان ماه سال جاری نیز سید حمید پورمحمدی، معاون امور اقتصادی و بودجه سازمان برنامه و بودجه از میانگین فروش ۷۰۰ هزار بشکه نفت در روز خبر داد که به نوعی اولین اظهار نظر رسمی از سوی یک مقام رسمی در این باره بود.از سوی دیگر طبق اعلام محمدباقر نوبخت، رییس سازمان برنامه و بودجه ، لایحه بودجه سال آینده بر پایه صادرات روزانه ۶۵۰ تا ۷۰۰ هزار بشکه نفت با متوسط قیمت ۴۰ دلار تدوین شده است.

با توجه به آنچه در لایحه بودجه ارائه شده از سوی دولت عنوان شده است، میزان فروش نفت ایران در سال ۱۴۰۰ برابر ۶۵۰ هزار بشکه در روز مد نظر قرار گرفته شده است. ایمان ناصری، مدیر بخش خاورمیانه شرکت مشاوره نفت و گاز FGE مستقر در لندن در پاسخ به این سئوال که تا چه حد می‌توان به بازگشت نفت ایران به بازارهای جهانی خوشبین بود و این اتفاق در چه زمانی رخ می‌دهد، عنوان کرد: «در واقع سناریوی پایه شرکت ما بر این مبنا است که به احتمال ۷۰ درصد این اتفاق در سال آینده میلادی رخ خواهد داد. اما زمان محتملی که ایران بتواند به افزایش رسمی صادرات داشته باشد در ۳ ماهه آخر سال ۲۰۲۱ و بعد از جابجایی دولت و سر کار آمدن دولت جدید در ایران خواهد بود. یعنی در اکتبر و نوامبر و دسامبر سال آینده ایران احتمالا بتواند صادرات رسمی خود را افزایش دهد.»

ناصری با اشاره به اهمیت میزان رفع تحریم‌ها بیان داشت: «سوالی که در این میان مطرح می‌شود این است که این بازگشت به بازار جهانی تا چه حد خواهد بود؟ تصور ما این است که دولت بایدن برای شروع مذاکرات طرفین بر سر رفع تحریم‌ها و برگشت کامل ایران به فضای تجارت بین‌المللی و سرمایه گذاران خارجی همانند دولت باراک اوباما معافیت از تحریم یک میلیون بشکه‌ای برای نفت خام ایران در نظر گرفته خواهد شد.»

مدیر بخش خاورمیانه شرکت مشاوره نفت و گاز FGE با اشاره به اهمیت صادرات میعانات و فرآورده‌های نفتی گفت: «ما فرض می‌کنیم مشابه دوران اوباما محدودیت‌ها از صادرات میعانات و فرآورده‌های نفتی برداشته می‌شود که در این فضا یک میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه میعانات و یک میلیون نفت خام را می‌توان در بازارهای جهانی عرضه کرد. یعنی از سوی کاخ سفید به خریداران بازارهای خاکستری مجوز خرید نفت از ایران داده می‌شود.»

او با اشاره به اینکه سرکار آمدن بایدن فرصت‌های جانبی مهمی در اختیار صنعت نفت ایران قرار می‌دهد افزود:« دولت بایدن کارزار فشار حداکثری را پیگیری نخواهد کرد و این به معنای آن است که پیگیری محموله‌های صادراتی ایران در فضای تحریم کمتر خواهد شد. نتیجه چنین شرایطی این است که هر آن چه در حال حاضر نفت فروخته می‌شود، می‌تواند باز هم بیشتر شود.»

نفت ۴۰ دلاری واقع بینانه است

قیمت در نظر گرفته شده در لایحه بودجه برای نفت صادراتی کشور دیگر محور گفتگو با این مدیر نفتی بود که او نفت پیش بینی نفت۴۰ دلاری را دارای حاشیه امن و واقع بینانه می‌داند. ناصری در این باره اظهار داشت:‌ «نفت هر بشکه چهل دلار قیمت امن و محافظه کارانه‌ای است. ما قیمت نفت در ماه دسامبر سال جاری را ۴۵ دلار در هر بشکه پیش بینی کرده‌ایم و معتقدیم قیمت نفت در سال آینده بین ۴۵ تا ۵۵ دلار بر بشکه خواهد بود. البته عوامل اثرگذاری نیز در این میان برای قیمت‌ها وجود دارد اما ۴۰ دلار را می‌شود کف قیمت در نظر گرفت. البته باید توجه کرد که پیش‌بینی قیمتی ما برای شاخص نفتی برنت است و قیمت نفت ایران اندکی با آن تفاوت دارد. علاوه بر آن در فضای فعلی ایران نفت خود را با تخفیف به مشتریان خود می‌فروشد. یعنی در فضای فعلی این پیش‌بینی قیمتی برای نفت ایران باور پذیر و واقع بینانه است.»

اینجا بیشتر بخوانید: انتخاب بایدن، فرصتی است برای فروش نفت ایران

مدیر بخش خاورمیانه شرکت مشاوره نفت و گاز FGE مستقر در لندن اما فروش میانگین ۶۵۰ هزار بشکه‌ای در سال آینده را خوش بینانه می‌داند و فروش رسمی را کمتر از آن تخمین می‌زند. او عنوان کرد: «میانگین ۶۵۰ هزار بشکه فروش روزانه نفت خام برای سال آینده عددی خوش بینانه است. این اعداد تخمین‌هایی است که برخی شرکت‌های کوچک ارائه می‌دهند، اما بقیه شرکت‌های معتبر در بازار جهانی تخمینی بین ۲۰۰ تا ۴۰۰ هزار بشکه در روز برای سال آینده ایران پیش‌بینی می‌کنند.»

ناصری در پایان اشاره کرد که این عدد از سوی دولت اگر تنها فروش رسمی را مد نظر نداشته باشد می‌تواند معقول باشد گفت: «با در نظر گرفتن فروش نفت در فضای تحریم فروش محموله‌ها به صورت غیر رسمی این تخمین را در ماه‌های تحریم می‌توان حتی در سطوحی بالاتر در نظر گرفت که اگر این گونه باشد، پیش‌بینی دولت در لایجه بودجه واقع بینانه است. اما ما بر این باوریم که صادرات رسمی در پایان سال ۲۰۲۰ افزایش صادرات خواهد بود.»

انتهای پیام/

منبع: خبرآنلاین

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.