کشتی یونانی در جزیره کیش پابرجا می ماند

کشتی یونانی به عنوان یادگاری در جزیره کیش پابرجا خواهد ماند.

به گزارش پایگاه خبری رخداد اقتصادی؛ کشتی‌های زیادی هستند که بر روی موج‌های سهمگین دریا‌ها به جلو حرکت می‌کنند و هیچ واهمه‌ای از طوفان ندارند و هرکدام از این کشتی‌ها داستانی دارند. کشتی یونانی که در نزدیکی ساحل غربی جزیره کیش آرام گرفته نیز داستانی بس جذاب و شنیدنی دارد که همگان از آن مطلع نیستند. این‌روز‌ها با گذشت زمان کشتی یونانی و همنشین آب‌های ساحلی کیش نیز دستخوش تغییراتی شده است که در مورد آن سخنان متفاوتی گفته و نوشته اند و از سرنوشت مبهم این کشتی و ماندگاری دائمی آن در آب‌های نیلگون خلیج فارس مطالب متفاوتی نگاشته شده است.

در همین خصوص و برای روشن شدن بعضی ابهامات گفتگوی اختصاصی با ماهان مدون، مدیر توسعه گردشگری و میراث فرهنگی کیش انجام داده‌ایم که مشروح آن در ذیل آمده است:

ماهان مدون مدیر توسعه گردشگری و میراث فرهنگی کیش، در خصوص خبری که چندی پیش در خبرگزاری ها در مورد از بین رفتن کشتی یونانی منتشر شده بود اظهار داشت: این خبرگزاری پیگیر این مورد بود که چرا کشتی یونانی در حال از بین رفتن است و سوالاتی از من نیز در این مورد پرسیده شد و لازم به ذکر است که این موضوع به صورت مستقیم در حوزه کاری بنده نبوده و جزو کار‌های زیرساختی جزیره محسوب می‌شود و عملاً ما فقط در حوزه گردشگری از منابع موجود بهره برداری می‌کنیم که می‌تواند منابع طبیعی یا غیر طبیعی باشد.

او افزود: تصور کنید در نقطه‌ای که هستید کوه زیبایی وجود دارد و در کنار آن یک سری اتفاقات گردشگری رخ می‌دهد. در اینجا کشتی یونانی نیز جاذبه گردشگری است که به عنوان یک منبع غیرطبیعی به شمار می‌رود.

مدون تصریح کرد: عامل اصلی شکل‌گیری فعالیت‌های گردشگری در کنار یک جاذبه گردشگری، همان عاملی است که وجود دارد و باید به حفظ و نگهداری از آن کمک کنیم.

مدون با بیان این موضوع که عواملی چند در عدم انجام پروژه حفاظت از کشتی یونانی وجود داشته است افزود: مهمترین عامل در عدم حفاظت از این کشتی مسائل حقوقی و مالکیت آن بوده و مرور زمان نیز باعث شد تا این امر به نتیجه مطلوب نرسیده و کشتی یونانی در حال تخریب و از بین رفتن است.

مدیر توسعه گردشگری و میراث فرهنگی کیش ادامه داد: موقعیت قرارگیری کشتی یونانی نیز باعث می‌شد تا امکان فعالیت‌های لازم برای حفاظت از آن وجود نداشته باشد و نیاز به مطالعات بسیاری در این زمینه بود و با توجه به طولانی بودن این مطالعات و تغییر و تحولاتی که در سازمان منطقه آزاد صورت می‌گرفت این طرح‌ها عقیم می‌ماند و کاری از پیش نمی‌رفت.

مدون بیان کرد: کاری که اکنون در دست اقدام بوده و ما تلاش کرده‌ایم آن را انجام دهیم این است که نتیجه مطالعات گذشته در تمام شرکت‌هایی که در این حوزه فعالیت کرده بودند را جمع‌بندی کرده و به یک برنامه درستی دست پیدا کنیم تا بتوانیم کشتی یونانی را مدت زمان بیشتری در جزیره کیش داشته باشیم.

او گفت: به عنوان نظر شخصی میراث فرهنگی و گردشگری اعتقاد من تبدیل کشتی یونانی به یک کاربری دیگر با هر عنوانی از قبیل رستوران و … عملاً باعث از بین رفتن کشتی یونانی خواهد شد و با توجه به این اتفاقات و ناخوشی‌ها و تخریب‌ها که بر سر این کشتی آمده است به نظر بنده حفظ کشتی یونانی با همین موقعیت اولویت خواهد داشت.

مدون ادامه داد: در این خصوص پروژه‌های مطالعاتی تعریف کردیم که در سطح کلان به کار خود مشغول است و شرح خدماتشان در حال آماده سازی بوده و استعلام‌های لازم انجام شده و مذاکرات با شرکت‌ها و دانشگاه‌های مختلف صورت گرفته است ولیکن تاکنون به نتیجه قطعی نرسیده‌ایم که به صورت رسمی اعلام کنیم که این حفاظت چطور و به چه صورتی انجام خواهد شد.

او بیان داشت:، اما می‌توان گفت کشتی یونانی به عنوان یادگاری در کیش خاطرات سفر به جزیره کیش را تداعی می‌کند، مسلماً سازمان منطقه آزاد کیش تمام تلاش خود را خواهد کرد تا کشتی یونانی را به همین شکل موجود پابرجا نگه دارد.

مدون در خصوص شایعاتی در خصوص نقل و انتقال قطعات کشتی یونانی اظهار داشت: همانگونه که در مورد به گل نشستن این کشتی افسانه‌ها و داستان‌های مختلفی وجود دارد موضوع حفظ و نگهداری و اتفاقاتی که برای این کشتی رخ خواهد داد نیز افسانه‌های خود را دارد که عمدتاً شایعه بوده و در حد حرف‌هایی در سطح اولیه بوده، ولی هیچگاه چنین چیزی وجود نداشته است.

ماهان مدون در مورد تخریب این کشتی نیز تاکید کرد: تغییرات کشتی یونانی با توجه به رصد‌هایی که صورت گرفته است در حدود ۴ سال پیش رخ داده است و پس از آن تغییر شکل مشهودی در آن دیده نشده است.

انتهای پیام/

منبع : باشگاه خبرنگاران جوان

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.