ایوبی: جهان پس از کرونا استقبال بیشتری از فکر و فرهنگ می کند

دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو- ایران گفت: جهان پس از کرونااستقبال بیشتری از فکر و اندیشه می کند و بزرگان ادب و هنرایران اسلامی، شخصیت هایی برای امروز هستند.

به گزارش پایگاه خبری رخداد اقتصادی  به نقل از روابط عمومی کمیسیون ملی یونسکو ایران، حجت الله ایوبیشب گذشته 29 اردیبهشت 99 در پخش زنده اینستاگرامی مجله خاتونشرق (نیشابور) اظهار داشت: برای ما ایرنیان جای افتخار است که هزارهخیام را داریم؛ هزار سال پیش شخصیتی ارزشمند و بزرگ که خیلی ها اورا همه چیزدان می دانند زندگی می کرد. او در فلسفه و فقه و ادب و جبر وهندسه و کلام و فقه سرآمد روزگار خود بود و جهان این شخصیت را میشناسد.

وی ادامه داد: جهان با شخصیت های بزرگ ما آشناست؛ شمس و سعدیو مولانا بلند آوازه هستند و تصویر ایران را زیبا کرده اند اما خیام جایگاهویژه ای دارد.

دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو ایران عنوان کرد: در روسیه بیش از 140 ترجمه از رباعیات خیام وجود دارد که این مهم باعث مباهات است؛ همسررییس جمهوری این کشور خیام شناس است و مردم روسیه خیام میخوانند. مجریان رادیو و تلویزیون کشورهای اروپایی از عمر خیام جمله هانقل می کنند و رباعیات خیام به همه زبان های مختلف دنیا، ترجمه شدهاست.

ایوبی تصریح کرد: به جوانان می گویم بدانند که گرامیداشت بزرگان بدانمعنا نیست که ما صرفا از تاریخ و گذشته حرف می زنیم؛ این بزرگانشخصیت هایی برای امروز هستند و رباعیات خیام یک تابلوی نقاشیزیباست و اشعار زیبای این شاعر پرآوازه، گویی استاد فرشچیان ومحجوب را صدا می زنند که آنها تصویر کنند.

این کوزه چو من عاشق زاری بوده ‌است

در بندِ سرِ زلفِ نگاری بوده‌است

این دسته که بر گردن او می‌بینی

دستی است که بر گردن یاری بوده‌است

وی توضیح داد: کلام خیام تابلوی نقاشی است. ما گذشته ها را مرور نمیکنیم و خیام، مثنوی و مولانا و شمس، راه حل امروز بشریت هستند. امینمعلوف نویسنده فرانسوی لبنانی تبار، کتاب سمرقند را نوشته و خیام را دراواخر قرن پنجم روزگار ترسیم می کند. این اثر روایت فردی است که ازآمریکا می آید و در طلب گنج در ایران است و این گنج چیزی جز شعر وادب پارسی نیست. او به رباعیات خیام می رسد و در قرن پنجم و ششم باآثار خیام وارد کشتی تایتانیک می شود و این گنجینه در تایتانیک غرق میشود.

دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو ایران عنوان کرد: امسال برای نیشابورسال مهمی است؛ هر دو سال یکبار ما شخصیت هایی را در مجمععمومی یونسکو معرفی می کنیم و پرونده عطار با حمایت چند کشورتصویب شد و سال 2020 و 2021 سل تجلیل از عطار نیشابورینامگذاری شد.

ایوبی گفت: نمایشنامه هایی درباره عطارنیشابوری در دنیا نوشته شده وافرادی همچون ژان کلود کریر، فیلمنامه نویس و بازیگر فرانسوی ایننمایشنامه را اجرا کرده و تصاویر زیبا از سیمرغ را ارائه می دهد.

وی با بیان اینکه باید منتظر برنامه های باشکوه و زیبا در سال نامگذاریعطار نیشابوری از سوی یونسکو باشیم اظهار داشت:  برای هزاره خیامتلاش می کنیم و برنامه عطار را در دستور کار داریم که از سوی کمیسیونملی یونسکو و با حمایت یونسکو اجرا می شود؛ مانند برنامه هایی که برایشیخ اشراق انجام شد. برنامه هایی در این زمینه تدوین شده که به دلیلشیوع کرونا متوقف شد؛ البته کرونا فرصتی برای بازنگری در شیوهزندگی و رجوع به ادبیات و گذشتگان ما بود.

دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو با بیان اینکه با مردم و مدیران شهرنیشابور برنامه های این بخش را پیش می بریم، تاکید کرد:

خیام، جواهری برای ایران است و او مردی عالم بود و تواضع داشت تاجایی که می فرماید:

هرگز دل من ز علم محروم نشد

كم مانده ز اسرار كه معلوم نشد

هفتاد و دو سال فكر كردم شب و روز

معلوم شدم كه هیچ معلوم نشد

مردی که همه چیز می دانست در دوران خودش در 72 سالگی می گفت کهمعلومم شدم که معلوم نشد

وی در ادامه یادآور شد: ظرفیت های کمیسیون ملی یونسکو و یونسکو درخدمت گنجینه های کشور قرار می گیرد. جوانان بدانند که صاحب گنج وسرمایه ایم. سال گذشته شارل هانری دو فوشه کور مقالات شمس تبریزیرا که از سوی استاد موحد جمع آوری شده بود در قالب کتابی با عنوان درجست وجوی جواهر به فرانسوی ترجمه کرد.

دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو تصریح کرد: نگاه مردم به شهرهایی همچونخوی که میعادگاه شمس و مولاناست و به شهر نیشابور به عنوان محملعطار نیشابوری معطوف است. عطار مراد همه بزرگان است ملاقات شمسو مولانا و ملاقات شمس با عطار در دوران نوجوانی اثرگذار بوده و اینجای افتخار بوده است. پیشنهاد می کنم شهرهایی که میعادگاه عاشقانشعر و ادبیات و عرفان هستند با هم کار کنند و در این اجلاس ها اهالیفکر و فرهنگ با چشم احترام به ایران نگاه می کنند.

ایوبی تاکید کرد: در یونسکو قطعنامه ای داریم که بر اساس آن هر دوسالیکبار شخصیت هایی که 50 امین و100 امین سالگردشان است، موردتوجه قرار می گیرند. کشورهای همسایه درخواست کرده بودند یونسکو اینرقم را از 50 به 25 سال تقلیل دهد و این در حالی است که سال گذشته ودر بزرگداشت تاسیس دانشگاه جندی شاپور، شاهد1750 امین سالگردتاسیس این مرکز علمی ایرانی بودیم.

وی گفت: جهان غرب نگاهش به ایران است. خوراسان محل تولد خورشید ونور است و خیام در همه عمرش تعداد دفعات اندکی از نیشابور خارجشده و انتظار داریم خراسان محل صدور فکر و اندیشه باشد و جهان پساکرونا، استقبال بیشتری از فرهنگ و فکر و اندیشه خواهند کرد.  فرصت هامی گذرد و اکنون که شرایط فراهم است باید کارهای فاخر و ارزشمندیبرای کشور انجام دهیم.

انتهای پیام/

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.